۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
 ساخت پالایشگاه‌های جدید وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد
نماینده ادوار مجلس:

ساخت پالایشگاه‌های جدید وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد

مرادی، نماینده ادوار مجلس ساخت پالایشگاه‌های جدید و به روزرسانی پالایشگاه‌های موجود را از الزامات کاهش وابستگی به نفت برشمرد و بر آن تأکید کرد.

به گزارش بازار، حسن مرادی، استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران و نماینده ادوار مجلس گفت: دولت یازدهم و دوازدهم اولین دولتی نبود که ادعا کرد می خواهد وابستگی به نفت را کاهش دهد و بودجه را از نفت مستقل کند البته شعارهایی داده شد و تلاش هایی هم صورت گرفت اما دولتهای قبلی هم این اعتقاد را داشتند که باید بودجه را از نفت جدا کنند که در عمل محقق نشد.

وی علت اصلی عدم کاهش وابستگی به نفت را در وابستگی های ساختاری به وضع موجود دانست و افزود: راندمان پالایشگاه ها فقط ۲۸ درصد است و این درصد پایین حاکی از ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در پالایشگاه هاست.

استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان باید در زمینه پتروشیمی، گاز و سایر میعانات اقدامات اساسی انجام دهند گفت: ما باید به وضعیتی برسیم که بهره بیشتری از نفت ببریم و اگر بودجه لازم و بستر انتقال تکنولوژی فراهم نشود و تحریم ها هم باقی بمانند این شعار محقق نخواهدشد.

مرادی ساخت پالایشگاه های جدید و به روزرسانی پالایشگاه های موجود را از الزامات کاهش وابستگی به نفت دانست و افزود: ما در حال حاضر ۵۶ واحد پتروشیمی داریم و طی ۱۰ سال آینده باید به ۹۵ واحد برسانیم که این کار ساده ای نیست و باید تکنولوژی مورد نیاز را فراهم کنیم.

وی با اذعان به نقص در سیستم مالیاتی کشور اظهارکرد: تنوع بخشی به درآمدهای صادراتی و به طور کلی درآمدهای کشور باید از اصول اصلی در قوانین دولت ها باشد و دولت سیزدهم هم باید بر اساس قانون برنامه عمل کند نه اینکه منتظر بماند چه اتفاقاتی در کشور رخ می دهد تا بر اساس آن اقدام کند.

استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران لزوم تقویت شرکتهای دانش بنیان در این زمینه را یادآوری و تأکیدکرد: دولت سیزدهم باید به احداث پالایشگاه های جدید، مدرن و پیشرفته اقدام کند تا محصولات پتروشیمی بیشتری تولید شود.

در ادامه، مهندس سیروس تالاری، عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اذعان به اینکه موضوع عدم وابستگی به نفت در چهار برنامه توسعه کشور مورد تأکید قرار گرفته اما هنوز محقق نشده گفت: حداقل ۲۰ سال است که این جریان به یکی از دغدغه های اصلی حاکمیت و همه اقشار جامعه تبدیل شده اما تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: اگر دولتها فقط سالی ۵ درصد از وابستگی بودجه به نفت را کاهش می دادند ما امروز دچار این حجم زیاد از مشکلات اقتصادی نبودیم.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تصریح کرد: تا زمانی که ساختار سیستمی مناسبی در دستگاه حکمرانی جامعه نباشد نه دولت سیزدهم بلکه هیچ دولتی نمی تواند کاری از پیش ببرد.

وی همچنین ظرفیت های جغرافیای سیاسی، اقتصادی و طبیعی ایران را یک بستر و پتانسیل قوی برای کاهش وابستگی به نفت دانست و تأکیدکرد: حاکمیت باید منابع ثروت ملی را شناسایی و نهاد متولی تولید ثروت را هم مشخص کند.

تالاری اظهارکرد: ما باید ظرفیت تولید نفت را به جایی می رساندیم که تعهدات مان در بازار نفت و اوپک افزایش پیدا می کرد و زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی نیز تکمیل می شد.

کد خبر: ۱۰۱٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha