۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
تولید سیمان یک چهارم شد| ادعاهای وزارت نیرو دروغی بیش نیست
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت در گفتگو با «بازار»:

تولید سیمان یک چهارم شد| ادعاهای وزارت نیرو دروغی بیش نیست

امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی با بیان اینکه ادعای وزارت نیرو درباره میزان برق تحویلی به صنایع دروغ است، گفت: سیمانی ها حداکثر ۳۰ درصد برق مصرفی خود را دریافت و تولیدشان به یک چهارم رسیده است.

بازار؛ گروه صنعت: امروز رسما عمر دولت دوازدهم به پایان رسید اما به نظر می رسد دعواهای بین دستگاهی تمامی ندارد. درحالی دولت سیزدهم فعالیتش را شروع می کند که تناقض گویی مسئولین وزارت صمت و نیرو همچنان ادامه دارد و بحران تامین برق شرایط سختی را برای صنایع کشور رقم زده است. چند روز پیش بود مدیر عامل توانیر به خبرگزاری بازار گفته بود که صنایع فولادی و سیمانی ۷۰ درصد برق مور نیاز خود را دریافت کرده و محدودیت های تامین برق در حال کاهش است.

متولی زاده همچنین دلیل گرانی سیمان را نه قطعی برق، بلکه سود جویی دلالان از وضعیت موجود دانسته بود. اما گفته های مسئولین ساختمان سمیه زمین تا آسمان با اظهارات مردان نیایش تفاوت دارد.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرگزاری «بازار» می گوید: قطعی برق در واحدهای فولادی و سیمانی همچنان ادامه دارد و در بهترین حالت فعالین این صنایع مادر تنها ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را دریافت کرده اند.  

او همچنین می گوید که به دلیل قطعی های برق تولید واحدهای سیمانی به یک چهارم رسیده  است. او که وضعیت صنعت را نگران کننده می داند، گفت: اگر فکری به حال کاهش تولید صنایع فولادی و سیمانی نکنیم در ماه های آینده دومینویی از گرانی را در بخش های دیگری همچون خودرو و مسکن شاهد خواهیم بود.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری بازار با «سیف‌الله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در ادامه می خوانید:

میزان تولید در سیمان به یک چهارم رسیده و تولید محصولات فولادی هم به شدت افت کرده است. اگر مسئولین نیرو فکری به حال تامین برق صنایع نکنند در ماه های آینده شاهد شکل گیری دومینویی از گرانی درخودرو و مسکن و سایر بخش ها خواهیم بود

* آیا مشکل قطعی های برق در واحدهای سیمانی و فولادی برطرف شده است؟
قطعی های برق همچنان ادامه دارد و همین مساله خسارت زیادی را به سرمایه گذاران این حوزه وارد کرده است. اگر مسئولین نیرو سریع تر فکری برای حل این مشکل نکنند در ماه های آینده شاهد دومینویی از افزایش قیمت ها در بخش های مختلف خواهیم بود. از خودرو گرفته تا مسکن.

اما وزارت نیرو مدعی است که واحدهای سیمانی و فولادی ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را دریافت کرده اند؟
این ادعای مسئولین نیرو دروغی بیش نیست. در هفته های اخیر بین ۱۰ تا ۳۰ درصد برق مصرفی واحدها تامین شده است. با این میزان برق حتی نمی توان کوره ها را گرم کرد. نبود برنامه ریزی در متولی تولید برق بخش تولید را با چالش مواجه کرده و دست آخر دود این بی برنامگی در چشم مردم می رود. طوری که شاهد بودیم که قیمت سیمان در برخی از شهرها به ۸۰ هزار تومان هم رسید. شاید اگر برق خانوار یک ساعت صبح و یک ساعت بعد از ظهر به صورت برنامه ریزی شده قطع می شد، فشار کمتری به تولید و در نهایت خود مردم می آمد.

برخلاف آنچه مسئولین وزارت نیرو اعلام کردند مشکل برق واحدهای فولادی و سیمانی همچنان ادامه دارد و این واحدها در بهترین حالت ۳۰ درصد از برق مورد نیاز خود را دریافت کرده اند

*مدیرعامل توانیر اما می گوید که دلالان عامل گرانی سیمان در بازار بودند و مدعی است که میزان برق تحویلی به سیمانی ها در ۴ ماهه امسال بیشتر شده که نشان دهنده افزایش تولید است؟
تا قبل از قطعی های برق میزان تولید سیمان معادل پارسال بود. اما حالا میزان تولید به یک چهارم رسیده است. باید تاکید کنم که وزارت صنایع مقصر گرانی های اخیر نبود متأسفانه وزارت نیرو برق واحدهای تولید کننده سیمان را قطع و موجب کاهش تولید کارخانه ها شده و به دنبال آن کاهش تولید باعث گرانی سیمان در بازار شد.

*قطعی های برق چه میزان خسارت به واحدهای سیمانی و فولادی وارد کرده است؟
برآورد دقیقی در این باره صورت نگرفته اما به طور قطع خسارت بسیار سنگین تر از تصورات است. به مثال زده بزنم. در بازدیدی که از کارخانه سیمان تهران در شنبه این هفته داشتم متوجه شدم که هر شش بار که برق قطع می شود نسوز کوره ها از بین می رود و باید نسوز جدید نصب شود. جالب است که بدانید هزینه نصب نسوز چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است. به عبارت دیگر جدای از خسارت کاهش تولید، قطعی برق هفتگی ۱۰۰ میلیارد تومان تنها به یک کارخانه تولید سیمان خسارت می زند. همچنین به دلیل نبود برق امکان تولید در واحدهای فولادی نبوده و عملا برای آهن اسفنجی که در بورس عرضه می شود مشتری وجود ندارد. در حالیکه آهن اسفنجی به دلیل ماهیتش، از قابلیت نگهداری کمتری برخوردار بوده و باید در یک بازه زمانی کوتاه و مشخص مصرف شود.

البته نباید فراموش کرد تبعات این قطعی برق بسیار بیشتر از حد تصور است. قطعی های مکرر برق و بدون برنامه ریزی آن، منجر می شود تا مواد اولیه محصولات صنایع پایین دستی فولاد در بازار با کمبود روبرو شود؛ در نتیجه بازار با افزایش قیمت محصولات صنایع پایین دستی همچون میلگرد، تیرآهن، ناودانی، کلاف و در صنایعی همچون خودروسازی و ساختمان سازی مواجه می شود و مشکلات اقتصادی به وجود می آورد که همه مردم را درگیر خواهد کرد. در واقع اگر مسئولین وزارت نیرو دیر بجنبند دومینویی از گرانی در بازار شکل خواهد گرفت.

فولادی ها پیش از قطعی برق حجم زیادی شمش و میلگرد در انبارهای خود دپو کرده بودند.   در حالیکه  یک هفته قبل از قطعی برق تنها  یک میلیون تن سیمان و ۹ میلیون تن کلینکر در انبار داشتیم

* میزان قطعی برق در واحدهای سیمانی و فولادی به یک اندازه بوده اما رشد قیمت در سیمان خیلی بیشتر از فولاد و محصولات فولادی بوده است؟  
فولادی ها پیش از قطعی برق حجم زیادی شمش و میلگرد در انبارهای خود دپو کرده بودند. بعد از قطعی ها این ذخایر را روانه بازار کرده و اجازه داده نشد که قیمت ها به صورت افسار گسیخته بالا رود. اما امکان ذخیره سازی و نگه داری سیمان در انبارها وجود ندارد. جالب است که بدانید یک هفته قبل از قطعی برق یک میلیون تن سیمان و ۹ میلیون تن کلینکر در انبار داشتیم. با توجه به عدم امکان ذخیره سازی هر گونه اخلال در روند تولید می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.  

* ظرفیت تولید سیمان در کشور چقدر است؟
۹۰ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان داریم. پارسال ۶۵ میلیون تن تولید کرده و حدود ۵۵ میلیون تن آن را در داخل مصرف کردیم و ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن هم صادر کردیم. بر اساس آمار موجود میزان تولید فولاد در پارسال حدود ۲۹ میلیون تن بود. البته برای امسال هدف گذاری شده که تولیداتمان را به ۳۲ میلیون تن برسیم. این در حالی است که از ابتدای سال تا حالا تنها ۷ میلیون تن تولید کرده ایم  و بعید می دانم که به هدف گذاری امسال برسیم. شاید اگر واحدهای فولادی شبانه روز کار کنند بتوانیم معادل پارسال تولید داشته باشیم.

کد خبر: ۱۰۱٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha