۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
پیش بینی نتیجه مذاکرات وین دشوار شده است| همه تحریمهای ایران باید برداشته شود
سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

پیش بینی نتیجه مذاکرات وین دشوار شده است| همه تحریمهای ایران باید برداشته شود

«مارک فینو» معتقد است اگر مذاکرات وین شکست بخورد همه ضرر می کنند و هیچ یک از طرفین مذاکرات از آن نفع نخواهند برد.

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات وین تحت تأثیر چند اتفاق قرار گرفته و سخنی از آغاز دور هفتم مذاکرات نیست. با اینکه پیش بینی می شد مذاکرات وین تا روز ۲۴ تیرماه به نتیجه نهایی نائل آید اما چند اتفاق مانع از تداوم آن شده است. در حال حاضر بر اساس اعلام کارشناسان ۹۰ درصد توافق حاصل شده است اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است.

به گفته هیاتهای مذاکره کننده در وین، طرفین باید تصمیمات سخت اتخاذ کنند تا توافق حاصل شود.

یکی از مسائلی که ایران آنرا با توجه به تجربه قبلی از برجام مد نظر دارد گرفتن این تضمین از آمریکا است که مجددا از برجام خارج نشود. برجام که حاصل سالهای مذاکره بود از سوی دولت ترامپ به کنار گذاشته شد. با توجه به این تجریه ایران خواهان گرفتن چنین تضمینی است که دولت امریکا از برجام خارج نشود.

اما طرف آمریکایی چنین تضمینی را نمی دهد. هفته پیش یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست ایرانی‌ها برای ضمانت از آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه خروج از برجام تکرار نخواهد شد گفت: «ضمانتی در کار نیست. این را ما می‌دانیم، ایران هم می‌داند. بهترین تضمین  بازگشت به توافق و اجرای متعهدانه آن است.»

عدم تضمین توسط آمریکا در سخنرانی اخیر رهبر انقلاب نیز مورد اشاره قرار گرفت و ایشان اعلام کردند که آمریکا تحریمها را رفع نخواهد کرد.

با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه و مدیر کنونی بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) در خصوص سخنان رهبر انقلاب در خصوص برجام به خبرنگار بازار گفت: بی اعتمادی ایران به امریکا قابل درک است.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه گفت: رهبر ایران مذاکرات را مورد حمایت قرار داده که نشانه مثبتی است.

وی در خصوص حفظ برخی تحریمها از سوی آمریکا نیز گفت: بر اساس برجام آمریکا موظف است همه تحریمها را بردارد. اینکه بخشی از تحریمها باقی بماند نقض برجام خواهد بود و مکانیسم شکایت بر اساس کمیسیون مشترک برجام وجود خواهد داشت و ایران می تواند به آن کمیسیون شکایت کند.

مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» در ادامه افزود: باید توجه داشت که موضوع رفع تحریمها با توجه به تغییر برخی برچسبها امری پیچیده و دشوار است.

وی در ادامه یادآور شد: از سوی دیگر دولت بایدن نمی خواهد به عنوان طرفی شناخته شود که سهل و آسان گرفته و می خواهد به مخالفان داخلی نشان دهد که امتیازی به ایران نداده است.

مارک فینو در ادامه تأکید کرد: مذاکرات روند امیدوارکننده ای داشت و در حال حاضر متوقف شده است. در شرایط کنونی سخت و دشوار است که نتیجه آنرا پیش بینی کرد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه گفت: اما نکته ای که وجود دارد این است که همه طرفها با ثمر رسیدن مذاکرات دارای منافع استراتژیک خواهند بود.

وی در ادامه یادآور شد: اگر مذاکرات طولانی شود و یا به نتیجه نرسد امتیاز لغو تحریمها برای ایران از دست خواهد رفت. اما در هر صورت باید توجه داشت اگر مذاکرات شکست بخورد همه ضرر می کنند و هیچ یک از طرفین مذاکرات از آن نفع نخواهد برد.

وی در خصوص چشم انداز آینده مذاکرات نیز گفت: مذاکرات در حال حاضر به تعویق افتاده است و زمانی هم برای شروع مذاکرات مشخص نشده است. در حال حاضر چه در خصوص رفع تحریمها که مربوط به آمریکاست و چه مربوط به تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام پیچیدگی وجود دارد.

فینو در خصوص طرح موضوع گنجاندن بندی در توافق که آنرا به سیاست منطقه ای ایران نیز گره می زند نیز گفت: در مرحله اول برجام باید به سرانجام برسد. دولت بایدن هم می داند در گام نخست باید موضوع هسته ای مستقل از سایر مسائل حل و فصل شود.

مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» در پایان گفت: در خصوص مسائل منطقه ای کشورهای منطق می توانند بحث و گفتگو کنند. مکانیسمهایی هم در سازمان ملل برای عدم اشاعه هسته ای و منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی وجود دارد.

کد خبر: ۱۰۱٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha