۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
وقتی سیل کرمان به زمین مردم می رسد| مسئولان رودخانه ها را لایروبی کنند
گزارش بازار؛

وقتی سیل کرمان به زمین مردم می رسد| مسئولان رودخانه ها را لایروبی کنند

کرمان- مسئولان کرمان در حالی سعی دارند توپ دلیل بروز سیلاب در کرمان را به زمین مردم بیندازند که بسیاری از رودخانه ها و مسیل های سیل اخیر سالهاست لایروبی نشده است.

بازار، گروه استان ها؛ سیل روزهای اخیر در استان کرمان میلیاردها تومان خسارت روی دست مردم به جای گذاشت و بسیاری از مردم سیل زده همچنان در انتظار کمک رسانی هستند، قرار گرفتن در روزهای پایانی دولت دوازدهم شاید یکی از دلایلی باشد که پرداختن و کمک رسانی به سیل زدگان به خصوص در زمینه زیرساختهای عمومی با شتاب کمتری پیگیری شود.

یکی از مناطق کمتر دیده شده روستاهای بافت و روستاهای شهر راین است اما یک بازدید میدانی ابتدایی از مناطق سیل زده عامل اصلی سیل در این مناطق را نمایان می کند.

گویی زیر سایه خشکسالی مدتهاست که لایروبی و برنامه ریزی برای ساخت سیل بند ها نیز در کرمان فراموش شده است

همین چند ماه قبل بود که مسئولان استان کرمان از یک انقلاب در لایروبی رودخانه های کرمان خبر دادند اما گویی زیر سایه خشکسالی مدتهاست که لایروبی و برنامه ریزی برای ساخت سیل بند ها نیز در کرمان فراموش شده است.

هر چند هر سال مونسون جنوب کرمان را تحت تاثیر قرار می داد اما پس از تغییرات اقلیمی و پدیده های پیش بینی نشده هواشناسی این بار غرب استان کرمان تحت تاثیر قرار گرفت و باران ناگهان این مناطق را تحت تاثیر قرار داد و میلیون ها مترمکعب آب بدون اینکه عایدی برای سفره های آب زیر زمینی داشته باشد آب و زندگی ها را با خود برد.

کمک رسانی بسیار کند است
حالا مسئولان استان کرمان در بازدیدهای خود از مناطق سیل زده قول ها و وعده های مکرر به مردمی می دهند که دلشان را به این قول ها خوش کرده اند اما خبری از کمک رسانی نیست.

توپ سیل در کرمان به زمین مردم افتاد/ مسئولان رودخانه ها را لایروبی کنند

هر چند کارهای ابتدایی انجام شده است اما زیرساختهای منطقه از جمله راه، شبکه آبرسانی و برق و مخابرات با مشکل جدی مواجه است اما طبق معمول تنها اثری مثبت سیل برای مناطق دور افتاده کرمان نمایان شدن محرومیت فراموش شده است که تا حالا دیده نشده بود.

اما نکته دردآور این است که مسئولان حاضر نیستند بپذیرند که عدم برنامه ریزی و ترک فعل دلیل اصلی بروز این سیل بوده است و مردم را عامل بروز سیل می دانند.

هر چند ساخت و ساز، ایجاد مزرعه و باغ در مسیر سیل تاثیر گذار بوده است اما سوال این است که مگر مسئولان نظارتی بر این ساخت و سازها نداشته اند و نکته بعد اینکه چرا این رودخانه ها لایروبی نشده اند؟

میزان خسارت ها در منطقه راین قابل توجه است و هر چند خسارات جانی نداشتیم اما مردم این مناطق که اکثرا محروم و فاقد امکانات اولیه هستند حالا وضعیت بسیار بدتری دارند

مردم مناطق سیل زده بسیار محروم هستند
محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار گفت: میزان خسارت ها در منطقه راین قابل توجه است و هر چند خسارات جانی نداشتیم اما مردم این مناطق که اکثرا محروم و فاقد امکانات اولیه هستند حالا وضعیت بسیار بدتری دارند.

وی تصریح کرد: نمی توان تصور کرد که مردم تا چه حد مشکل دارند زیرا این مردم عملا در گذشته هم امکانات خاصی نداشتند و همین چند اصله درخت و دام و طیور هم از دست رفته است.

وی گفت: باید مسئولان دولت سیزدهم هر چه زودتر برای امداد رسانی و حل مشکلات مردم کار عملیاتی انجام دهند.

زاهدی افزود: پراکندگی جمعیت و دور افتاده بودن روستاها امدادرسانی را مشکل تر نیز کرده است اما باید با شناسایی به موقع مناطق سیل زده و برآورد خسارت ها هر چه زودتر به داد این مردم رسید.

وی با اشاره به سرد سیر بودن مناطق سیل زده گفت: در صورتیکه به موقع ۲۰۰ واحد مسکونی مناطق سیل زده بافت و راین بازسازی نشود مردم برای اسکان با مشکل بسیار زیاد مواجه می شوند همچنین باید برای معیشت مردمی که دیگر هیچ دامی برای امرار معاش در اختیار ندارند چاره اندیشی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: دخل تصرف‌های اطراف حریم رودخانه برای پرورش ماهی در گذشته غیر اصولی بوده و حجم خسارت‌ها را افزایش داده است.

سعیدی افزود: مجموعه اقدامات برای هر دستگاه مشخص شده و پیگیری‌ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز انجام شده است.

وی گفت: حجم خسارات و پراکندگی مناطق آسیب دیده بسیار گسترده است اما امدادگران نیز در منطقه حضور دارند و در حال رسیدگی به مردم هستند.

حجم خسارات و پراکندگی مناطق آسیب دیده بسیار گسترده است اما امداد گران نیز در منطقه حضور دارند و در حال رسیدگی به مردم هستند

وی ادامه داد: محدودیت امکانات و اعتبارات چشمگیر است اما پیشرفت کار به خصوص در زمینه بازگشایی راه ها مطلوب است.

سعیدی افزود: شاهد ساخت و سازهای گسترده در بستر مسیلها توسط مردم هستیم و بعضا همین امر باعث تغییر مسیر سیل و ورود به روستاها شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان به صعب العبور بودن مناطق اشاره کرد و گفت: دسترسی به برخی از این روستا ها واقعا مشکل است و باید با استفاده از خودروهای خاص به این مناطق رسید.

سعیدی با اشاره به لزوم همکاری مردم در خصوص اصلاح مسیر سیلاب گفت: متاسفانه حتی شاهد احداث استخر پرورش ماهی و منابع آب کشاورزی در مسیر رودخانه ها هستیم.

وی گفت: تقسیم کار انجام شده است و هلال احمر، بنیاد مسکن، جهادکشاورزی و راهداری در منطقه هستند.

وی خواستار صبر و تحمل بیشتر مردم شد تا بتوانند با مدیریت مناسب منابع موجود بیشتر خدمات را انجام دهند.

این در حالیست که امروز نیز هواشناسی کرمان هشدار زرند اعلام کرد و سیلاب طی روز گذشته و امروز برخی از مناطق شهرستان رابر و شهرستانهای جنوبی استان کرمان را درگیر کرده است.

هشدار زرد برای مناطق سیل خیز کرمان
مریم سلاجقه در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ناپایداری های جوی، رگبار و رعد و برق، در مناطق مستعد بارش تگرگ، وزش باد نسبتا شدید و گرد و خاک از جمله پدیده هاست و امکان بروز سیلاب در مناطق مستعد وجود دارد.

کارشناس هواشناسی کرمان از مردم خواست از مسیر سیلابها فاصله گیرند و هشدارها را جدی بگیرند.

وی افزود: رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، رعد برق، وزش تند بادهای موقت و بارش احتمالی تگرگ در مناطق مستعد، با توجه به نوع بارش ها که به صورت رگباری، سریع و با شدت اتفاق می افتد احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه های فصلی در پاره ای مناطق خصوصا در جنوب و جنوبغرب استان دور از انتظار نیست.

سلاجقه گفت: در شرق استان وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک منجر به کاهش کیفیت هوا و کاهش میزان دید افقی خصوصا در مناطق جنوبشرقی استان خواهد شد.

به نظر می رسد تغییرات اقلیمی بیش از هر زمان دیگر استان کرمان را درگیر خود کرده و در حالیکه بارندگی در برخی مناطق سیل ایجاد می کند اما استان همچنان با خشکسالی و بی آبی در اکثر مناطق دست به گریبان است.

کد خبر: ۱۰۱٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha