۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
برای خرید روغن‌موتور به چه نکاتی باید دقت کرد؟ | نظر تعویض کار به توصیه خودروساز می چربد
«بازار» گزارش می‌دهد

برای خرید روغن‌موتور به چه نکاتی باید دقت کرد؟ | نظر تعویض کار به توصیه خودروساز می چربد

مهم‌ترین نکته در زمان تعویض یا خرید روغن موتور، رعایت توصیه خودروساز است، مالک خودرو برای تعویض روغن‌موتور باید اقدام به تهیه فاکتور مهر شده کند تا در صورت بروز هر مشکلی قادر به پگیری باشد.

بازار؛ گروه خودرو: خرید روغن‌موتور این روزها برای مالکان خودروها به یک معضل جدی تبدیل شده است، به بیانی بهتر مالک خودرو در بازار روغن‌موتور با سه حرکت کیش و مات می‌شود. حرکت نخست، افزایش قیمت ۴۱ درصدی روغن‌موتورها است که متاسفانه این مساله برای محصولاتی که پیش از تصویب افزایش قیمت به بازار راه یافته‌اند را نیز شامل می‌شود. مالک خودرو باید با تعویض کار و قیمت قبلی روی قوطی‌ها روغن به طور مدام چالش داشته باشد. حرکت دوم، تحمیل نظر تعویض کاران روغن‌موتور به مالکان خودروها است، معمولا تعویض کاران برای کسب سود بیشتر هر برندی که بیشترین میزان سود را برای آن‌ها داشته باشد، به مالک خودرو معرفی و اقدام به تعویض می‌کنند. حرکت سوم نیز خرابی خودرو به دلیل استفاده از روغن‌موتورهای تقلبی است، این روزها در برخی از اتوسرویس‌ها می توان دید که روغن‌موتورهای بی کیفیت یا تقلبی وجود دارد و تشخیص سره از ناسره برای اهل این فن نیز سخت شده است. بنابراین در این گزارش سعی داریم راهنمای خرید روغن‌موتور را ارائه دهیم تا مالکان خودروها در زمان تعویض با چالش همراه نشوید.

هر خودرو باتوجه به تکنولوژی و طراحی به کار رفته در پیشرانه آن نیازمند یک نوع روغن‌موتور با استاندارد متناسب کارکرد است. به بیانی بهتر براساس فاصله بین قطعات در موتور، میزان دمای کاری پیشرانه، آلیاژ قطعات و قدرت تولیدی، خودروسازان روغن‌موتور مناسب را برای خنک‌کاری، شست‌شو، آب‌بندی و روانکاری معرفی می‌کنند

روغن مناسب خودرو خود را بشناسید
هر خودرو باتوجه به تکنولوژی و طراحی به کار رفته در پیشرانه آن نیازمند یک نوع روغن‌موتور با استاندارد متناسب کارکرد است. به بیانی بهتر براساس فاصله بین قطعات در موتور، میزان دمای کاری پیشرانه، آلیاژ قطعات و قدرت تولیدی، خودروسازان روغن‌موتور مناسب را برای خنک‌کاری، شست‌شو، آب‌بندی و روانکاری معرفی می‌کنند. سه نوع روغن موتور برای خودروها در دنیا تولید می‌شود، که شامل روغن‌موتورهای مینرال، فول سنتتیک و نیمه سنتتیک است. روغن موتور مینرال را بانام ارگانیک نیز در بازار می‌شناسیم، معمولا از این نوع روغن بیشتر برای خودروهای تولید داخل استفاده شده و عمده بازار نیز تحت پوشش این برند است. روغن‌موتور فول سنتتیک، محصولی است که برای خودروهای مجهز به توربوشارژر و دارای موتور با تکنولوژی بالا مناسب است. به دلیل استفاده از مواد معدنی و پلیمری در این نوع روغن، معمولا عمرمفید آن‌ها بسیار بیشتر است. روغن‌موتورهای نیمه سنتتیک نیز محصولاتی هستند که برای پیشرانه‌های که فاقد توربوشارژر هستند، کاربرد دارد. در حقیقیت این محصول مابین دو روغن‌موتور دیگر از نظر عملکرد قرار گرفته و عملکرد بهتری نسبت به مینرال داشته و در برابر تنش‌های حرارتی یا مکانیکی دارد.

ارقام روی قوطی‌های روغن‌موتور را به درستی بشناسید
پس از شناخت انواع روغن‌موتور براساس عملکرد، مالکان خودروها باید ارقام درج شده روی قوطی‌های روغن‌موتور را به خوبی بشناسند. مهم‌ترین حروف و اعدادی که باید در زمان تعویض روغن به آن توجه داشت تک فصل یا چهار فصل بودن روغن موتور به همراه درجه ویسکوزینه آن است. به طور کلی براساس فصول سال، روغن موتورها به سه دسته روغن‌موتور تابستانی، روغن موتور زمستانی و روغن‌موتور چهار فصل تقسیم می‌شود. روغن موتور چهار فصل، محصولی هست که ویسکوزیته آن در هوای سرد و گرم تقریبا ثابت است. مهم‌ترین مشخصه شناسایی چنین روغنی درج حروف و عددی مشابه SAE۵W۳۰ این مورد است. به بیانی بهتر این جمله بیانگر این موضوع است که SAE۵W  میزان ویسکوزیته در زمستان را نشان می‌دهد و SAE۳۰ ویسکوزیته روغن در تابستان را معرفی می‌کند. بیشترین تنوع روغن‌موتور در بازار برای محصولات چهار فصل است. روغن موتور زمستانی، محصولی است که فقط برای فصل سرما به کار می‌رود و با حرف W در جلو یک عدد مانند ۲۵ یا ۲۰ قابل شناسایی است. روغن موتور تابستانی نیز مخصوص استفاده در فصول گرم سال بوده که این نوع روغن دارای غلظت بالای بوده که در هوای گرم میزان غلظت آن کاهش می‌یابد.

با این تفاسیر هر خودروسازی در دفترچه راهنمای محصول خود به ویسکوزیته و سطح استانداردی روغن‌ها اشاره کرده است. مالک خودرو پیش از مراجعه برای تعویض روغن باید دفترچه را مطالعه و روغن موتور توصیه شده خودروساز را تهیه کند. متاسفانه در زمان تعویض روغن، توصیه تعویض کاران جایگزین دستور خودروساز شده و این مساله میزان استهلاک و خرابی را چند برابر می‌کند.  

باتوجه به این مساله که در بازار تقلب روغن‌موتور بر پایه برندهای معروف داخلی یا وارداتی در حال انجام است، پیش از انتخاب محصول به شیوه بسته‌بندی، اعداد و ارقام درجه شده، ابعاد و اندازه حروف تایپ شده و جنس پک‌ها دقت کنید. معمولا دقت به این چند نکته می‌تواند کمک ویژه‌ای به شناسایی روغن تقلبی کند

چگونه روغن‌موتور با کیفیت را تشخیص دهیم
باتوجه به این مساله که در بازار تقلب روغن‌موتور بر پایه برندهای معروف داخلی یا وارداتی در حال انجام است، پیش از انتخاب محصول به شیوه بسته‌بندی، اعداد و ارقام درجه شده، ابعاد و اندازه حروف تایپ شده و جنس پک‌ها دقت کنید. معمولا دقت به این چند نکته می‌تواند کمک ویژه‌ای به شناسایی روغن تقلبی کند. پس از خرید و استفاده از روغن موتور در خودرو، توجه کنید در هزار کیلومتر نخست کارکرد، روغن نباید با تغییر رنگ و کاهش سطح مواجه شود. اگر با چنین مساله‌ای روبه رو شدید، بی درنگ برای پیشگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف تعمیر موتور اقدام به تعویض کنید. در زمان تعویض روغن موتور در اتوسرویس‌ها فاکتور مهر شده دریافت کنید. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی، براساس فاکتور می‌توانید پیگیری قضایی انجام دهید. گفتنی است که در هر تعویض روغن‌موتور، قوطی روغن را در خودرو نگهداری کنید تا در صورت ایجاد خرابی قوطی به همراه روغن موتور به آزمایشگاه شرکت مربوطه ارسال شود.

باتوجه به کیفیت سوخت داخل کشور، رفتار رانندگی، کیفیت قطعات موتور، کیفیت فیلترهای روغن‌موتور و هوا بهتر است پیش از رسیدن به کارکرد درج شده روی بسته بندی، مالک خودرو اقدام به تعویض روغن کند

بهترین زمان تعویض روغن موتور
هرچند که تولید کنندگان روغن‌موتورهای داخلی از کیفیت محصولات اطمینان می‌دهند و اغلب توصیه می‌کنند تا کارکرد درج شده روی بسته‌بندی روغن موتور اقدام به تعویض نکنید، اما باتوجه به کیفیت سوخت داخل کشور، رفتار رانندگی، کیفیت قطعات موتور، کیفیت فیلترهای روغن‌موتور و هوا بهتر است پیش از رسیدن به کارکرد درج شده روی بسته بندی، مالک خودرو اقدام به تعویض روغن کند. این مساله نه تنها سبب افزایش طول عمر قطعات پیشرانه می‌شود، بلکه از خرابی‌های احتمالی که در اثر افزایش فواصل تعویض روغن ممکن هست روی دهد، پیشگیری می‌کند.

افزایش قیمت موتور به نفع یا ضرر مالک خودرو؟
هرچند که تولیدکنندگان روغن موتور مدعی هستند برای کاهش میزان قیمت تمام شده محصول برای مالکان خودروها، افزایش بها روی داده است. افزایش ۴۱ درصدی بها روغن موتور حجم فراوانی از محصول را به بازار سر ریز می‌کند، افزایش محصول در بازار منجربه کاهش قیمت خواهد شد، اما این کاهش قیمت در مراکز تعویض روغن یا اتوسرویس‌ها چندان ملموس نخواهد بود. از این رو بهتر هست مالکان خودروها برای پیشگیری از ایجاد چالش با تعویض کاران، شخصا اقدام به خرید روغن موتور در بازار کنید.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha