۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
نوسان در بازارهای موازی
یادداشت وارده؛

نوسان در بازارهای موازی

مشهد- به‌جز قیمت مسکن که در حال حاضر ثابت مانده است بقیه بازارهای موازی مانند خودرو؛ ارز و طلا در هفته جاری با افزایش تقاضا روبرو بودند این بخشی از یادداشت رامین رحیمی کارشناس بازار است.

رامین رحمتی؛ بازار: قیمت دلار از ابتدای مردادماه بیش از ۴ درصد رشد کرده است و چنین سطح رشدی و نزدیک شدن به مرز ۲۶ هزار تومان موجب شد که برخی فعالان برای سودگیری فعالیت به بیشتری در بازار نشان دهند.

البته برخی معامله گران اعتقاددارند که درگیری‌های هرات، بین طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان زمینه‌ساز افزایش تقاضا برای دلار در خراسان رضوی شده است این عده اعتقاددارند که موضوع یادشده زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار به‌ویژه در نخستین روز هفته جاری بود، به باور آن‌ها تعطیلی بازار هرات در اواسط روز شنبه موجب شد که نوسانات ارزی در بازار داخلی نیز کاهش پیدا کند.

به‌طور طبیعی این گروه باور دارند درصورتی‌که معاملات هرات  جریان داشته باشد، افزایش قیمت دلار در بازار داخلی ادامه پیدا کند این در حالی بود که درگذشته، باز بودن بازار هرات می‌توانست به نفع کاهشی‌های بازار باشد.

در آن مقاطع زمانی، ارزش دلار در شهر هرات پایین‌تر از بازار داخلی بود و زمینه‌ساز تقویت عرضه ارز در بازار مشهد  است.

افزایش برای خرید طلا
با توجه به نزدیکی به ماه محرم، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که تقاضا در بازار کم می‌شود و میزان خرید در بازار طلا و سکه کاهش پیدا می‌کند اما در آستانه محرم شاهد افزایش خرید این فلز گران بهاء در مشهد بودیم.

بنا بر اظهارات کارشناسان طلا این موضوع در حالی است که همه‌ساله با فرارسیدن ماه محرم شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بودیم و لذا بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و نوسانات قیمت در هفته گذشته، اگر اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد و انس جهانی و قیمت دلار نوسانات زیادی را نداشته باشند، احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه وجود دارد.

تأثیر دلار بر بازار خودرو
در بازار خودرو نیز بااینکه از ابتدای امسال در یک رکود قرار داشتیم  و خریدوفروش‌ها در حداقل خود انجام می‌شد  بااین‌حال قیمت خودرو در ماه‌های گذشته به‌تدریج متناسب باارزش دلار تغییر کرده است.

اگرچه از ابتدای سال شاهد افزایش ناگهانی دلار در بازار نبودیم اما از ابتدای اردیبهشت‌ماه با دستورات دولت برای افزایش حداقل حقوق و تغییراتی که مجلس در قیمت انرژی، آلومینیوم، فولاد و غیره اعمال شد، افزایش ۲۰ درصدی هزینه تولید خودرو اتفاق افتاد که این افزایش، بدون احتساب تغییرات در نرخ ارز و مربوط به تورم داخلی کشور بود.

هم‌زمان با افزایش قیمت دلار در طی چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت محسوس خودروها در بازار مشهد بودیم به‌گونه‌ای که بررسی  قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در گروه سایپا حاکی از قیمت ۱۲۲ میلیون تومانی پراید ۱۳۱، ۱۳۶ میلیون تومانی تیبا صندوق‌دار، ۱۴۵ میلیون تومانی تیبا هاچ‌بک، ۱۶۲ میلیون تومانی کوئیک آر دنده‌ای، ۲۲۵ میلیون تومانی کوئیک دنده اتوماتیک پلاس و ۳۷۵ میلیون تومانی شاهین است.

در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۲۰ میلیون تومان، دنا ساده ۲۸۴ میلیون تومان، دنا دنده‌ای توربو ۳۳۲ میلیون تومان و پژو پارس ال. ایکس ۲۸۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه جک اس ۵ کرمان‌موتور ۶۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو صفر کیلومتر مدل ۹۷ حدود ۷۲۰ و مدل ۹۸ نزدیک به ۸۳۰ میلیون تومان، تیگو۷ مدیران‌خودرو ۸۶۰ میلیون تومان، فیدیلیتی پرایم پنج نفره گروه بهمن ۸۸۵ میلیون تومان و دیگنیتی همین خودروساز حدود یک میلیارد تومان قیمت خورد.

بازار رمز ارز ها
اگرچه همه می‌دانند که سرمایه‌گذاران در بازار رمز ارزها ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهند اما در مقابل عده‌ای معتقدند رشد کنونی بازار با آن دوران تفاوت دارد و این بار سرمایه‌گذاران بزرگ وارد بازار شده‌اند و میزان پذیرش ارزهای دیجیتالی از سوی شرکت‌ها و مردم افزایش‌یافته است و به همین دلیل باری دیگر شاهد رشد قیمت‌ها در این بازار هستیم.

هرچند از چند ماه پیش کاهش شدید قیمت‌ها شروع شد و این کاهش را باید به اقدامات سرکوبگرانه چین علیه بیت کوین، موضع‌گیری مخالف از سوی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بزرگ، بی‌ثباتی ذاتی بازار ربط داد اما از هنگامی‌که شرکت آمازون آگهی استخدام کارشناس ارز دیجیتال را منتشر کرد و «ایلان ماسک» اعلام کرد بخش مهمی از دارایی وی و هم‌چنین «تسلا» را بیت کوین و اتریوم تشکیل داده است و به‌نوعی این دو ارز دیجیتال را تائید کرد از همین رو شاهد افزایش قیمت این دو ارز دیجیتال در بازار بودیم.

نتیجه
در پایان باید عنوان کرد افزایش قیمت کنونی خودرو و سایر کالاها چیز عجیبی نیست و ازنظر اقتصادی منطقی است چون اگر حتی قیمت ارز  هم ثابت نگه‌داشته شود تورم داخلی کشور را خواهیم داشت و اتفاقاتی در حال رخ دادن است که هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

در این راستا به‌احتمال‌قوی با این وضعیت، افزایش تدریجی قیمت کالاهایی نظیر خودرو و لوازم‌خانگی دور از انتظار نخواهد بود مگر اینکه سیگنال مثبتی از مذاکرات برجامی برسد که در این صورت می‌تواند به ریزش قیمت‌ها منجر شود.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha