۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
 افزایش عرضه بهترین مسیر متعادل شدن قیمت و اجاره بهای مسکن| تعیین سقف اجاره بها موفق بود!
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

افزایش عرضه بهترین مسیر متعادل شدن قیمت و اجاره بهای مسکن| تعیین سقف اجاره بها موفق بود!

خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تعیین سقف اجاره بها نمی توانست به تنهایی به تعادل و تثبیت قیمت اجاره بها کمک کند گفت: بهترین مسیر برای متعادل شدن قیمت و اجاره بهای مسکن افزایش عرضه است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تعادل عرضه و تقاضا سالهاست که برای بخش مسکن به یک آرزو تبدیل شده و کارشناسان بر این باور هستند که برای رسیدن به تعادل میان عرضه و تقاضا چاره ای جز رفتن به سمت صنعتی سازی و دادن تسهیلات به بخش تولید نیست. تاکید مقامات بلند پایه کشور به خصوص رئیس مجلس در روزهای اخیر مبنی بر اینکه اگر صنعت مسکن را مردم سازی نکنیم در نطفه خفه می‌شود معتقد است که برای رهایی از سنتی سازی باید این روش صنعتی سازی را گسترش دهیم. 

هر چند میزان صنعتی سازی در کشور در بهترین و خوشبینانه ترین حالت به کمتر از ۵ درصد می رسد و این درصد نشان می دهد که باید برای گسترش صنعتی سازی در کشور راهکارهای مناسب تری اندیشید.

علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اگر قصد داریم بازار مسکن کنترل شود باید در یک برنامه بلند مدت به سمت تولید مسکن پایدار و متعادل شدن عرضه و تقاضا حرکت کنیم گفت: موفقیت تعیین سقف اجاره بها در فصل جابجایی و نقل و انتقالات باید مورد بررسی دقیق تر قرار بگیرد.

نه فقط بازار مسکن بلکه هر کالایی و هر محصولی نمی تواند با قیمت گذاری دستوری ساماندهی شود. بهترین مسیر برای ساماندهی بازار مسکن تولید و عرضه مسکن و متعادل شدن عرضه و تقاضا است

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که برای متعادل شدن قیمت مسکن و عرضه و تقاضا چه راهکارهایی می تواند مفید باشد؟ گفت: نه فقط بازار مسکن بلکه هر کالایی و هر محصولی نمی تواند با قیمت گذاری دستوری ساماندهی شود. بهترین مسیر برای ساماندهی بازار مسکن تولید و عرضه مسکن و متعادل شدن عرضه و تقاضا است. 

وی با اشاره به اینکه کاهش تولید مسکن در سال های گذشته نتیجه ای جزء بهم خوردن عرضه و تقاضا و رشد جهش گونه قیمت مسکن هر چند سال یک بار نداشته است اظهار داشت: کنترل بازار مسکن در گروی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است. به همین منظور مدتهاست که مجلس برای کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از احتکار مسکن و عرضه واحدهای خالی به بازار، قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد.

 بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه تاکنون شناسایی شده که مطمئنا عرضه آن به بازار می تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند

خانی در پاسخ به این پرسش که آمارهای متفاوتی از میزان شناسایی خانه های خالی از سکنه مطرح و منتشر می شود افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه تاکنون شناسایی شده که مطمئنا عرضه آن به بازار می تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند. 

نماینده مردم شاهرود در مجلس با اشاره به اینکه در کنار مالیات بر خانه های خالی از سکنه تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه تقاضای مسکن را واقعی می کند و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد تاکید کرد: با مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات را از خانه‌های خالی از سکنه اخذ می‌کنیم و موجب عرضه آنها به بازار خواهیم شد. اما در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه باید گفت که این طرح که در اغلب کشورها اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است مانع از سوداگری و دلالی در خرید و فروش مسکن خواهد شد. 

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که اجرای دقیق قوانین مجلس از سوی دولت‌ها به خصوص در مورد بخش مسکن می تواند باعث رونق ساخت‌وساز و عرضه بموقع آنها در بازار و در نهایت موجب واقعی شدن قیمت مسکن شود اما سوالی که مطرح است این است که آیا تعیین سقف برای اجاره بها را مورد بررسی قرار خواهید داد؟ گفت: موفقیت تعیین سقف اجاره بها نیازمند بررسی است.

با توجه به افزایش قیمت اجاره بها در سال‌ها اخیر، ستاد ملی مقابله با کرونا سال گذشته با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار، سقف افزایش اجاره بها را برای استان تهران ۲۵ درصد و برای سایر شهرها  ۲۰ درصد تعیین کرد و امسال نیز مجدداً این پیشنهاد مصوب و اجرایی شده است، اما اینکه تعیین سقف اجاره بها تا چه حدی توانست جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، باید پذیرفت که این طرح نتوانسته موفقیت آمیز عمل کند چرا که میزان رشد اجاره بها بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.

چرا که اجاره بها تابعی از قیمت مسکن وبرخی عوامل دیگر مثل نرخ تورم است. بطوریکه در گزارش بانک مرکزی در دو روز گذشته به آن تاکید شده و اعلام شد که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha