۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
گردشگری همدان چشم انتظار برنامه ریزی هوشمند| از مسافران ورودی تا بی توجهی به گردشگری ایمن
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری همدان چشم انتظار برنامه ریزی هوشمند| از مسافران ورودی تا بی توجهی به گردشگری ایمن

همدان-همدان درحالی به سبب کرونا برنامه مناسبی برای گردشگری ندارد که این روزها شهر پر از مسافران تابستانی آن هم بدون رعایت پروتکل هاست که این وضعیت لزوم برنامه ریزی هوشمند گردشگری ایمن را تاکید می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری صنعتی سفید و درآمدزا است که بسیاری از کشورها با ورود به این عرصه نه تنها توانسته اند رونق اشتغال و ارزآوری را شاهد باشند بلکه بسیاری از روستاهای خود را نیز وارد این وادی کرده اند.

هرچند این صنعت در دوران شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت های سفر و البته تبلیغات علیه سفر کردن به سمت و سوی دیگری رفت  و اقتصاد گردشگری در بسیاری از کشورها با خسارت های بسیار در این دوران روبرو شد اما نکته ای که در این بین مطرح شده برنامه ریزی های خاص برخی از کشورها است؛ کشورهایی که توانستند به سرعت بحث واکسیناسیون را وارد کار کرده و فیلترهای ورودی و خروجی کشور خود را قوی تر و با رعایت پروتکل های بهداشتی رونق دهند به نحوی که مسافران را با سبک زندگی دیگری وارد کشور خود کنند و باز هم چرخ های اقتصاد گردشگری به حرکت درآمد.

در این بین بحث گردشگری ایمن، سفرهای هوشمند و در ادامه آن بحث سفرهای مسئولانه مطرح شد تا به واسطه آن تمامی سیستم های گردشگری از سیستم های حمل و نقل و اقامتی گرفته تا تمامی تورهای گردشگری و غیره زیر سایه نکات بهداشتی و رعایت نکات خاص رفته و در کنار جبران بخشی از خسارت های گردشگری، رونق دوباره ای را هرچند مختصر به گردشگری داد.

هرچند برخی از استان ها وارد این مسیر شدند و توانستند در کنار رعایت نکات بهداشتی و ممانعت از ورود مسافرانی که احتمال شیوع ویروس کرونا را داشتند، درآمد کسب کرده و رونقی را به تن خسته گردشگری استان خود دهند.

گردشگری همدان چشم انتظار برنامه ریزی هوشمند| از مسافران ورودی تا بی توجهی به گردشگری ایمن

اما استان همدان از این غافله هم عقب ماند و در این دوران نه تنها پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، خسارت های میلیاردی را تجربه کرد بلکه بسیاری از فعالین و متخصصین عرصه گردشگری همدان به سمت شغل دیگری سوق پیدا کرده و از بدنه گردشگری خارج شدند.

گردشگری همدان برنامه های نوروز ۱۴۰۰ را به سبب شیوع ویروس کرونا، برنامه های نوروز ۱۳۹۹ را نیز با این وضعیت و نوروز ۱۳۹۸ را به واسطه تبلیغات نامناسب در دوران سیل به خود دیده است

این وضعیت که باعث می شود تا گردشگری همدان چندین پله به پایین سقوط کند، پیامدهای بلندمدت نامناسبی را هم برای گردشگری همدان به همراه خواهد داشت که جبران آن به سال ها زمان و برنامه ریزی نیازمند است؛ حال با این تفاسیر در روزگاری که گردشگری همدان برنامه های نوروز ۱۴۰۰ را به سبب شیوع ویروس کرونا از دست داد و تابستان هم با ماه پایانی نزدیک می شود برآن شدیم تا گفتگویی با علی مالمیر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و مرتضی خاکسار؛ پژوهشگر اقتصاد گردشگری ترتیب دهیم تا در کنار بررسی وضعیت گردشگری کرونا زده همدان، راهکارهایی را نیز در این دوران مطرح نماییم که در ادامه آن را می خوانید:

متاسفانه گردشگری را کالای لوکس می‌دانیم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در خصوص وضعیت گردشگری در این روزهای کرونایی مطرح کرد: متأسفانه هنوز گردشگری را کالای لوکس فرض می‌کنیم در حالی‌که به گردشگری باید به عنوان یک کالای ضروری نگاه کنیم و به همین دلیل نخستین مصوبه که در دوران کرونا برای آن در نظر می‌گیریم، تعطیلی است.

علی مالمیر با تأکید بر اینکه فعالیت فعالان گردشگری نشان می‌دهد که کارهای زیادی در این حوزه انجام شده، اما شأن و جایگاه استان همدان بالاتر از آن است؛ اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» تکمیل و در وزارت میراث فرهنگی در حال ویرایش نهایی است و پس از این مرحله، ترجمه و به یونسکو ارسال می‌شود.

گردشگری همدان چشم انتظار برنامه ریزی هوشمند| از مسافران ورودی تا بی توجهی به گردشگری ایمن

به گفته وی همدان در زمینه گردشگری ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و راه‌های نرفته فراوان پیش رو داریم؛ از این‌رو هنوز جا برای کارهای انجام نشده در این صنعت و توسعه آن وجود دارد.

در مدت شیوع این ویروس آسیب‌های جدی بر پیکره گردشگری وارد شد که بخشی از آن جبران ناپذیر است و بخشی سال‌ها طول می‌کشد تا به دوران قبل از کرونا برگردد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه ویروس کرونا یک مشکل است و روزی تمام خواهد شد، افزود: در مدت شیوع این ویروس، آسیب‌های جدی بر پیکره گردشگری وارد شد که بخشی از آن جبران ناپذیر است و بخشی سال‌ها طول می‌کشد تا به دوران قبل از کرونا برگردد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت از تمام ظرفیت‌های موجود در استان استفاده شد و ظرفیت مغفولی باقی نماند، اظهار کرد: باید به حوزه گردشگری مشابه بخش‌های دیگر کمک شود تا تعداد صنایع مرتبطی که از این حوزه خارج می‌شوند، کمتر باشد.

با سهم فعلی گردشگری از بودجه کشور حفاظت از میراث فرهنگی با مشکل مواجه می‌شود

مالمیر ضمن ابراز تاسف مطرح کرد: در حوزه بودجه، سهم گردشگری باید ۳۰ درصد باشد اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و با سهم فعلی گردشگری از بودجه کشور حفاظت از میراث فرهنگی با مشکل مواجه می‌شود.

محور گردشگری در غرب کشور وجود ندارد
وی با تصریح بر اینکه توزیع سفر و جایگاهی که همدان در غرب کشور دارد مغفول مانده و در این منطقه محور گردشگری وجود ندارد، افزود: خوشبختانه پس از برگزاری رویدادهای بین‌المللی در همدان به این قضیه توجه شد.

گردشگری همدان چشم انتظار برنامه ریزی هوشمند| از مسافران ورودی تا بی توجهی به گردشگری ایمن

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در بخش پایانی سخنان خود با بیان این موضوع اظهار کرد: پیش از شیوع کرونا مشکلاتی مانند بهره‌مند نبودن تأسیسات گردشگری، عدم هم‌افزایی بخش‌های مختلف گردشگری، عدم تربیت نیروهای انسانی در دانشگاه مادر استان و نبود ماندگاری مسافر در همدان وجود داشت.

دست روی دست نگذاریم
در ادامه، پای صحبت های مرتضی خاکسار نشستیم؛ وی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد امور گردشگری، نویسنده و مترجم کتاب‌هایی چون «گردشگری ایران و ترکیه در مسیر ابریشم»، «خلاقیت در مدیریت سازمان و واحدهای کسب‌وکار»، «مدیریت مراکز و سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی»، «توریسم و توسعه اقتصادی» و «مدیریت گردشگری پایدار» است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که گردشگری ایران حدود دو سال است درگیرودار مسائل مختلفی چون سیل و غیره بود و حال شیوع ویروس کرونا برآن اثر گذاشته است، مطرح کرد: در این زمینه، نیاز به برنامه ریزی‌های هدفمند و ورود به عرصه استانداردهای سازی خدمات گردشگری هستیم.

این پژوهشگر اقتصاد گردشگری با تاکید بر اینکه نباید در این دوران دست روی دست گذاشت و قدمی برای گردشگری برنداشت، اظهار کرد: در کنار اتفاقات نامناسب در طول قریب به یک سال و نیم اخیر، می‌توان رونق گردشگری شهری را در قالب گردشگری ایمن و ارزان یک فرصت دانست.

نیاز است تا با اهل فن و کارشناسان مربوطه یک فرمول اقتصادی را برای این روند در پیش گیریم تا بتواند در این شرایط بد، یک اتفاق خوب گردشگری را رقم بزند

وی با بیان این موضوع تاکید کرد: بدین‌سان، نیاز است تا با اهل فن و کارشناسان مربوطه یک فرمول اقتصادی را برای این روند در پیش گیریم تا بتواند در این شرایط بد، یک اتفاق خوب گردشگری را رقم بزند.

خاکسار با بیان اینکه نامشخص است که کووید ۱۹ چه زمانی خاتمه می‌یابد و آیا با اتمام این وضعیت، قرار است چالشی دیگر داشته باشیم یا خیر؟ اضافه کرد: بدین ترتیب می‌توان در استان‌ها، مردم را وارد بحث تورهای گردشگری کرد، از گردشگری درون‌شهری گرفته تا راه‌اندازی تورهای گردشگری به سمت استان‌های هم‌جوار رفت و بدین‌سان می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا تورهای شهری و بین‌شهری را به‌صورت ارزان اما ایمن در پیش گرفت.

گردشگری همدان چشم انتظار برنامه ریزی هوشمند| از مسافران ورودی تا بی توجهی به گردشگری ایمن

وی در این راستا اظهار کرد:  مردم درون استان‌ها را می‌توان به گردشگری‌های درون‌شهری تشویق کرد، کشورهایی چون ترکیه، امارات، مالزی، هندوستان، کره جنوبی و کشورهایی از این قبیل با در دست گرفتن بازار تبلیغات، سیل ارزها، یوروها و دلارهای مردم را به سمت خود روانه کرده‌اند.

بیماری کووید ۱۹، تمام چرخه‌های اقتصادی به ویژه جی. دی. پی گردشگری را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است

نویسنده کتاب «گردشگری ایران و ترکیه در مسیر ابریشم» با تاکید بر اینکه  رعایت موارد بهداشتی موضوعی است که مسلماً به صنعت گردشگری ورود پیدا خواهد کرد و در کنار مسائل امنیتی و دیگر استانداردها، جلوه گری خواهد نمود بدین سان باید بتوانیم با تکیه به این موضوع ها، تن گردشگری را در آینده سرپا نگه داریم، مطرح کرد: بیماری کووید ۱۹، تمام چرخه‌های اقتصادی به ویژه جی. دی. پی گردشگری را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در این مسیر، تمام صنایعی که زیر شاخه گردشگری بودند، متضرر شده‌اند (به ویژه آژانس داران و هتل داران در سطح کشور) و بدین‌ترتیب، ما باید برای این‌ها، ایمن‌سازی کنیم یعنی به نوعی، آنتی‌بادی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

خاکسار با تأکید بر اینکه بایستی راهکارهای سنتی را کنار بگذاریم، مطرح کرد: در مدیریت اجرایی کار، همیشه نباید سمت‌وسو را با جزئیات قدیمی و همیشگی پیش برد بلکه برای حیات و بقای سازمانی کشور نیاز است تا خلاقیت سازمانی را در پیش بگیریم و در این راه، سازمانی موفق است که خلاقیت را وارد کار کند و در صورتی پویا و کارا است و خروجی خوبی در مباحث سازمانی دارد که خلاقیت در گردشگری داشته باشد.

مؤلف کتاب «خلاقیت در مدیریت سازمان و واحدهای کسب‌وکار» در بخش پایانی این گفتگو به موضوع گردشگری ایمن، سفرهای هوشمندانه و مسئولیت پذیر و گردشگری ارزان و گردشگری هایی بر پایه پروتکل های بهداشتی اما درون شهری تاکید ورزید.

گردشگری همدان چشم انتظار برنامه ریزی هوشمند| از مسافران ورودی تا بی توجهی به گردشگری ایمن

استان همدان قابلیت های بسیاری برای ورود به گردشگری دارد که به واسطه آن می تواند اقتصاد استان را متحول و مسیر حرکت آن را به سمت مناسبی سوق دهد اما در این روزگار کرونایی، تن نحیف گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن در کما فرو رفته و نه تنها امیدی به خروج از این وضعیت نیست بلکه حتی اگر دوران پساکرونایی هم باشد، گردشگری همدان بسیار به طول می انجامد که بتواند بار دیگر سر پا شود چرا که در این دوران نه تنها خسارت های چندین میلیاردی را تجربه کرده است بلکه نیروهای متخصص و کارآمد حوزه گردشگری آن نیز خسته از ادامه فعالیت از این چرخه دور شده اند.

بااین وضعیت آنچه می توان گفت اینکه جای برنامه ریزی های هوشمند در این دوران خالی است، صنعت گردشگری اگرچه در تمام دنیا از کرونا ضربه خورد اما آن قدر منعطف است که می توان آن را با برنامه ریزی های مناسب و البته مسئولانه بار دیگر سر پا نگه داشت.

همدان در حالی که برنامه ای برای گردشگری خود ندارد و علت آن را شیوع کرونا می داند، روزانه میزبان بسیاری از مسافران از استان هایی چون خوزستان و قم است که نه تنها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند بلکه در پارک های استان ساکن و تمامی چهره گردشگری شهر را به هم ریخته و به راستی بمب های ساعتی کرونا شده اند!

همدان در حالی برنامه ای برای گردشگری خود ندارد و علت آن را شیوع کرونا می داند که روزانه میزبان بسیاری از مسافران از استان هایی چون خوزستان و قم است که نه تنها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند بلکه در پارک های استان ساکن و چهره گردشگری شهر را به هم ریخته و به راستی بمب های ساعتی کرونا شده اند!

به هرحال زمان آن رسیده پس از گذشت قریب به یک سال و نیم از شیوع این ویروس، برنامه ای گردشگری به صورت منعطف برای همدان چیده شود تا به واسطه آن اقتصاد گردشگری را رونق ببخشیم نه شیوع ویروس کرونا را!

کد خبر: ۱۰۱٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha