۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۵
زمین گیری صنعت گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

زمین گیری صنعت گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران

همدان- اگرچه همدان عنوان دار پایتخت تاریخ و تمدن ایران قابلیت های بسیاری در گردشگری دارد و این روزها با تب کرونا زمین گیر شده اما گویی مسئولان هم علاقه دارند حل مشکلات را به دوران پساکرونا موکول کنند.

بازار؛ گروه استان‌هاشیوع ویروس کرونا در حالی یک سال و چندماه شدن خود را می گذراند که کسب و کارها و صنایع بسیاری را زیر سایه خود برده است تا آنجا که صنعت گردشگری و اقتصاد گردشگری نیز یکی از همین موارد است به نوعی که این صنعت سفید در سایه محدودیت های سفر، تبلیغات منفی برای گردش، تعطیلی هتل ها و رستوران ها و غیره و مواردی از این دست، تاب نیاورده و به کما رفته است.

حال که این روند هم چنان ادامه دارد و با واکسینه شدن افراد مشخص شد که نمی توان گفت واکسن ها مصونیت کامل در برابر ویروس های جهش یافته دارند و از سویی، کروناهای دیگری چون کرونا دلتا و غیره رخ نمایی کرده وضعیت نشان از آن دارد که قرار نیست به این زودی ها و شاید هم هرگز خاتمه این دورِ باطل را به چشم ببینیم!

بااین وضعیت به راستی باید چه کرد؟ آیا برای نجات گردشگری و رونق دوباره اقتصاد گردشگری که راهی برای نجات کسب و کارها و فعالان این عرصه از یک سو و نجات جامعه بشری از دوری ها و تنهایی ها و افسردگی های خانه نشینی ها و محدودیت های شبانه و غیره در روزگار زندگی ماشینی است، فکری کرده ایم؟

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین اگرچه قابلیت های بسیاری برای سفر و رونق گردشگری دارد اما این روزها به تب کرونا گرفتار امده و گویی مسئولین همواره دوست دارند تا فکر و تامل و برداشتن قدمی برای وضعیت فعلی این حوزه را به روزگار پساکرونا موکول کنند!

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین اگرچه قابلیت های بسیاری برای سفر و رونق گردشگری دارد اما این روزها به تب کرونا گرفتار مانده و گویی مسئولین همواره دوست دارند تا فکر و تامل و برداشتن قدمی برای وضعیت فعلی این حوزه را به روزگار پساکرونا موکول کنند! حال آن که استان همدان می تواند با کمک به حوزه گردشگری مجازی و اینترنتی برای یک قدم هم شده از دنیای سیاه و قهقرایی که در آن گرفتار مانده ، نجات پیدا کند.

با این تفاسیر برآن شدیم تا وضعیت فعلی این حوزه و برنامه ها را بررسی کنیم و بدین ترتیب در ادامه صحبت های دو تن از مسئولین مربوطه و گفتگویی که با یکی از فعالین بخش خصوصی در حوزه گردشگری ترتیب داده شد را می خوانید:

زمین گیری صنعت گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت گردشگری اشاره کرد و با بیان اینکه مشکل ما نه در حوزه بین‌المللی و ملی بلکه در همدان است، گفت: علاوه بر همت برای معرفی تاریخ و تمدن ایران زمین، ابتدا باید به‌منظور رفع این مشکل، راه‌حل یافت؛ به‌عنوان مثال اقداماتی مانند راه‌آهن، تراموا، اتوبان و غیره در راستای توسعه گردشگری بوده‌اند.

ابتدا خود همدان را ببینیم و بعد ادعا کنیم دنیا آن را ببیند

حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه باید ابتدا خود همدان را ببینیم و بعد ادعا کنیم دنیا آن را ببیند؛ عنوان کرد: با توجه به نامگذاری همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و آورده‌هایی که این برند، می‌تواند برای همدان داشته باشد و تلاش‌هایی که در این زمینه شده، باید چشم‌هایمان را بشوییم و یک بار دیگر به خود و همدان نگاه کنیم.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته پروژه‌هایی مانند موزه منطقه‌ای غرب کشور و مخزن آن، موزه هنرهای معاصر، دو مجتمع فرهنگی و گردشگری از جمله اقدامات در راستای رونق گردشگری بودند.

وی با بیان اینکه همدان، طی دو سال گذشته در حوزه گردشگری سلامت جزو ۸ استان نخست کشور بوده است، گفت: ساخت بیمارستان اکباتان و فاز نخست مرکز ملی سرطان غرب کشور از جمله ظرفیت‌های شاخص این حوزه است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: باید کلنگ بیمارستان یک هزار تختخوابی گردشگری همدان را بزنیم؛ البته دو سال است دنبال پیدا کردن زمین برای این بیمارستان هستیم در حالی که استان‌های دیگر برای گرفتن مجوز سال‌ها دوندگی می‌کنند.

زمین گیری صنعت گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران

این نماینده مجلس در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه کارهای زیرساختی مهم و تأثیرگذاری در حوزه گردشگری در همدان انجام گرفته است، افزود: گردشگری همدان نیاز به کمک و کار کارشناسی دارد و باید برای آن کار کنیم ضمن اینکه با رونق گردشگری پزشکی اشتغال به وجود می‌آید.

۱۰۰ میلیارد تومان برای بازار همدان و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای دو مجتمع فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شده است

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیارد تومان برای دو مجتمع فرهنگی و گردشگری در همدان در نظر گرفته شده است، گفت: تعداد ۱۱ هتل همدان را باید به ۵۰ هتل برسانیم؛ از این‌رو همدان را باید در حد همدان بزرگ کنیم چراکه این شهر قابلیت دارد در تمامی زمینه‌ها قطب شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم نیاز به انرژی و کار دارند و با راه اندازی موزه منطقه‌ای غرب و دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام شهر برای چندین نفر اشتغال ایجاد می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه هر اقدامی انجام دادیم فرودگاه همدان را راه بیندازیم، نشد که نشد.

به امید پساکرونا نباشیم

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان نیز در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا و زمین گیری اقتصاد گردشگری در استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: بنده اعتقاد دارم که به امید پساکرونا بودن بر مشکلات گردشگری می افزاید و بیش از این تاسیسات گردشگری را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

علی مرادی پور ادامه داد: باید پذیرفت که نمی توان به طور دقیق و با یقین مطرح کرد که ویروس کرونا چه زمانی نابود خواهد شد و زندگی ها به روال سابق باز خواهد گشت، حتی می شنویم در برخی موارد افرادی که واکسینه شدند نیز مجدداً به بیماری کووید ۱۹ و انواع مختلفی از کرونا مبتلا شده اند بدین ترتیب نباید به امید دوران پساکرونا گردشگری همدان را رها کنیم.

ما باید استراتژی همزیستی با این بیماری را در نظر بگیریم و از تعطیلی مطلق و بگیر و ببند جلوگیری نماییم

وی با بیان اینکه می پذیریم که واکسینه شدن ایمنی جامعه را در برابر این ویروس افزایش می دهد اما نمی توان به این امید بود که فردا حتماً دنیای بدون این ویروس را تجربه خواهیم کرد، در پاسخ به اینکه به نظر شما بایدچه راهی را برای این روزها در پیش گرفت؟ عنوان کرد: به نظرم، ما باید استراتژی همزیستی با این بیماری را در نظر بگیریم و از تعطیلی مطلق و بگیر و ببند جلوگیری کنیم.

زمین گیری صنعت گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران

مرادی پور اضافه کرد: باید پذیرفت که این شیوه مدیریت بحران کرونا در ایران تاکنون مثمر ثمر نبوده و نتایج مطلوبی نداشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان با اشاره به اینکه چند روز پیش بود که معاون وزیر بهداشت از بی نتیجه بودن تعطیلات ۶ روزه تهران گله مند بود و آن را بی نتیجه می دانست، اظهار کرد: با این روند که تاسیسات گردشگری منفعل باشند و در انتظار پسا کرونا باشیم؛ به نظر من انتظار عبثی است.

مرادی پور به تجربه دیگر کشورها در دوران شیوع ویروس کرونا و وضعیت گردشگری آن ها اشاره کرد و افزود: اکثر کشورها توریست را یا با تست منفی کرونا و یا دارابودن کارت واکسیناسیون مورد پذیرش قرار می دهند ولی ما تاکنون مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی بسته ایم و قول باز شدن مرزها در ماه جاری نیز محقق نشده است!

باید راجع به همزیستی با کرونا بحث و تبادل نظر شود

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان همدان تاکید کرد: با این روال،  اعتقاد بنده بر این است که باید راجع به همزیستی با کرونا بحث و تبادل نظر شود؛ شاید راهکار مناسب تری برای ادامه حیات گردشگری به ویژه در پایتخت تاریخ و تمدن در پیش گرفته شود.

استان همدان اگرچه قابلیت های بسیاری در حوزه گردشگری دارد و تمامی شهرستان ها و روستاهای آن نیز قابلیت ورود به این عرصه و معرفی در سطح ملی و بین المللی را دارند اما این روزها در وضعیت سکون باقی مانده و به جای آن که شاهد برنامه ریزی های منعطف در این حوزه باشیم هم چنان می بینیم که مسئولین مربوطه دست روی دست گذاشته اند تا کرونا از بین رود.

اما با این خیال که کرونا همین فردا هم از بین رود، آیا بدون زیرساخت های لازم و پیش روی به سمت و سوی برنامه محوری می توان انتظار داشت که رونق گردشگری و چرخش چرخ های اقتصاد گردشگری همدان را شاهد باشیم؟

گویی گردشگری همدانی که نام تاریخ و تمدن را یدک می کشد، در کمایی فرو رفته که به تب کرونا هم دچار شده است

نیروهای متخصص بسیاری در این روزها از بدنه گردشگری همدان که در کما رفته است، خارج شده اند و زیرساخت های لازم برای دوران پساکرونا نیز نیازمند روغن کاری است؛ اما هم چنان نه برای این موضوع فکری شده است و نه خبری از گردشگری های ایمن و سفرهای هوشمند در همدان و حتی گردشگری در قالب گردشگری مجازی را در این استان شاهدیم، گویی گردشگری همدانی که نام تاریخ و تمدن را یدک می کشد، در کمایی فرو رفته که به تب کرونا هم دچار شده است.

با این تفاسیر باید گفت که چشم تمامی فعالین این عرصه از راهنمایان گردشگری، فعالین در حوزه اقامتگاه های بوم گردی، صنعت هتلداری، رستوران داران، دفاتر خدمات گردشگری و غیره، همه و همه به برنامه ریزی هایی است که مسئولین مربوطه در اداره کل میراث فرهنگی استان همدان قول آن را به تشکیل اتاق فکر موکول کرده بودند اما حال با گذشت قریب به یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا حتی این اتاق فکر هم تشکیل نشده و در مسیر تعلل روزگار را می گذراند.

کد خبر: ۱۰۱٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha