۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
ثبات در بازار سرمایه حاکم است| سهامداران، در انتظار خروج از ضرر
کارشناس بورس در گفتگو با «بازار»:

ثبات در بازار سرمایه حاکم است| سهامداران، در انتظار خروج از ضرر

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه همچنان در ثبات به سر می‌برد، مطرح کرد: سهامداران انتظار دارند تا از ضرردهی خارج شوند.

به گزارش خبرنگار بازار، در جریان معاملات دیروز، به دنبال افزایش میزان تقاضا در گروه‌های کانه‌های فلزی، پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی شاخص کل بورس ۳۴ هزار و ۹۶۲ واحد نسبت به آخرین معامله هفته گذشته بالا آمد و به یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۴۶۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن، در انتهای معاملات، ۴ هزار و ۱۷۸ واحد افزایش داشت و رقم ۴۰۰ هزار و ۹۲۴ واحد را نشان داد. به این ترتیب، شاخص کل مقاومت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی را بعد از سه هفته شکست و وارد مقاومت بعدی یعنی ۱.۳۴ میلیون واحد شد و باید دید در این ناحیه چگونه عمل خواهد کرد.

ارزش معاملات این بازار در روز گذشته به حدود  رقم  ۵۷۰۰ میلیارد تومان رسید. «میدکو»، «فملی» و «فارس» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند. «سپید»،«فولاد »،«شستا» سه نماد پرتراکنش بودند و خبرهایی از جمله گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و افزایش دامنه نوسان در روزهای آینده نوید از یک بازار متعادل در دومین هفته مرداد می‌دهند.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند کلی معاملات بورس اظهار کرد: در هفته‌های گذشته، نمادهای کوچک بازار به روند تعادلی خود بازگشتند و حالا با سیگنال‌های مهمی که به بازار سیمان و فولاد داده شده است، به نظر می‌رسد که این دو گروه جزو صنایعی باشند که روند متعادلی را داشته باشند و بیشتر مورد توجه معامله‌گران قرار گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه معاملات تقریبا به حالت عادی خود بازگشته‌اند و میزان تقاضا در بازار افزایش یافته است، هیچ اصلاحی برای شاخص پیش‌بینی نمی‌شود، اما اینکه در برخی از روزها شاهد افت شاخص باشیم، طبیعی است زیرا به هر حال، اکثر سهامداران به دنبال این هستند تا از ضرر خارج شوند و بتوانند سهام خود را با بهترین قیمت به فروش برسانند تا مشکلات سال گذشته برایشان پیش نیاید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد نرخ ارز در بازار تأثیر مثبتی روی معاملات دیروز داشت، گفت: افزایش قدرت دلار در بازار و کاهش ارزندگی ریال باعث شده است تا شرکت‌هایی که صادرات دارند، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و اکثر آن‌ها که شاخص‌ساز هستند، نتوانند شاخص کل را به میزان قابل توجهی بالا بکشند.

عقیلی درباره آثار قطعی برق در صنایع اظهار داشت: به دلیل کمبود برق و قطعی‌های یک ماه گذشته در گزارشاتی که در چند روز آینده شرکت‌ها منتشر می‌شود کاهش تولیدات را به وضوح مشاهده خواهیم کرد و اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد صنایعی مانند غذایی، سیمانی و… آسیب جدی خواهند دید و به این ترتیب، عملی شدن وعده‌های دولت جدید به تأخیر خواهد افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی، می‌توان گفت که بازار سرمایه در هفته جاری به صورت متعادل و مثبت به کار خود ادامه خواهد داد، اما در بلندمدت باید منتظر عوض شدن دولت ماند چراکه تیم اقتصادی دولت بعد و همچنین، تیم سیاست خارجی این دولت تأثیر بسزایی در سرنوشت بازار خواهند داشت بنابراین، باید منتظر دولت آینده باشیم تا تکلیف بازار مشخص شود.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها