عبور از کم‌آبی نیازمند مدیریت الگوی کشت و اصلاح سیستم آبیاری است
رئیس اتاق اردبیل:

عبور از کم‌آبی نیازمند مدیریت الگوی کشت و اصلاح سیستم آبیاری است

پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل با تأکید بر اینکه الگوی کشت کشاورزی باید متناسب با میزان آب قابل تأمین مدیریت شود، اصلاح سیستم آبیاری را نیز برای عبور کشاورزی استان از کم‌آبی ضروری دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل برگزار شد. حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل، دستور جلسه این نشست را خشک‌سالی در استان و راه‌های مقابله با آن عنوان کرد که با دعوت از صاحب‌نظران، کشاورزان و اعضای کمیسیون‌های مربوطه از بخش خصوصی و مسئولان و متولیان دولتی در امر آب و کشاورزی به آن پرداخته خواهد شد.

پیرموذن تأکید کرد: ما باید به‌اندازه آبی که قادر به تأمین هستیم، الگوهای کشت را مدیریت کنیم، نه اینکه اجازه دهیم همه سیب‌زمینی بکارند و بعد نتوانیم آب موردنیاز را تأمین کنیم آن‌وقت هم کشاورز آسیب می‌بیند و هم محصول بی‌کیفیت تولید می‌شود.

او ادامه داد: متأسفانه در سیستم آبیاری فعلی، هدر رفت آب زیاد است بنابراین یکی از راه‌های صرفه‌جویی و مدیریت کم‌آبی این است که با اصلاح این سیستم، از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل، نگرانی کشاورزان از تشدید خشک‌سالی‌ها و وضعیت نامناسب تولید را یادآور شد و گفت: اگر در این زمینه به‌موقع چاره‌اندیشی نشود، قطعاً چالش‌های بیشتری، کشاورزان منطقه را با خطر و آسیب جدی‌تری روبرو خواهد کرد.

اردبیل جزو پنج استان برتر کشور در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای است
استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت: با توجه به‌ضرورت مدیریت منابع آبی و با تلاشی که در سال‌های اخیر در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای انجام داده‌ایم، به جایگاه خوبی دست پیدا کرده‌ایم و در سه چهار سال گذشته به پنج استان برتر در این زمینه رسیده‌ایم.

اکبر بهنام‌جو افزود: در سال‌های اخیر کارهای مهمی در زمینه مدیریت منابع آبی در استان شکل گرفته است، پایاب سد خداآفرین که حدود ۴۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را پوشش می‌دهد از آن جمله است.

او تأکید کرد: ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در منطقه سد خداآفرین با آخرین متدهای آبیاری زیر کشت رفته‌اند و مابقی هم تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که حدود هزار و دویست میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بهنام‌جو خاطرنشان کرد: در مورد آب آشامیدنی هم با توجه به کاهش بارندگی در استان و کشور، و کاهش روان آب‌ها هم باید در بحث مدیریت منابع آبی بهتر عمل کنیم و هم منابع مالی را برای آب‌رسانی افزایش دهیم که این اتفاق افتاده است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: برای آب‌رسانی روستاها امسال ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار اتفاق افتاده است، سد عمارت و سد تازه کند هم به اتمام رسیده است که در ابتدا از این سدهای برای تأمین آب شرب شهرستان انگوت و شهر گرمی استفاده خواهد شد.

بهنام‌جو در این جلسه گفت: در مدیریت منابع آبی، همکاری بخش خصوصی، بحث الگوی کشت و استفاده از فناوری‌های علمی و دانش‌بنیان بسیار مهم است که امیدوارم برنامه خوبی در این زمینه تدوین و اجرایی شود.

طرح امنیت غذایی در مجلس تصویب می‌شود
رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز در نشست شورای گفت‌وگوی این استان گفت: طرح امنیت غذایی در مجلس مطرح است که تمامی اختیارات را در زمینه تأمین مواد غذایی به وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد تا فقط یک نهاد مشخص مسئولیت پاسخگویی را داشته باشد.

سیدغنی نظری افزود: یکی از مشکلات کشور ما تأمین نقدینگی است که اگر بخش خصوص به این موضوع وارد نشود با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس گفت: بخش خصوصی باید تقویت شود، نگاه به سرمایه‌دار نباید نگاه منفی باشد، همکاری بخش خصوصی در بخش سرمایه‌گذاری می‌تواند در بسیاری از موارد نجات‌دهنده کشور باشد.

او تأکید کرد: جهاد کشاورزی اقدامات خوبی را در زمینه مدیریت منابع و کشت انجام داده است اما چاه‌های غیرمجاز مشکل اصلی استان ما هستند که باید اقدامات جدی در این مورد انجام شود.

او خاطرنشان کرد: سدهای ما در سطح استان اکثراً سدهای سیاسی هستند و هرکس جایگاه سیاسی داشته است در منطقه خود سدی احداث کرده است درصورتی‌که آمایش جغرافیایی انجام نشده و بر اساس نیازها این اتفاق نیفتاده است.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha