۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
کدام کشورها برای عبور از اقتصاد نفتی سرمایه گذاری کرده اند؟
ضرورت زمینه سازی کشورها برای گذر از عصر نفت؛

کدام کشورها برای عبور از اقتصاد نفتی سرمایه گذاری کرده اند؟

تغییرات جوی باعث شد تا دنیا به فکر گذر از سوختهای فسیلی به استفاده از منابع احیا شدنی باشد. اما در این گذر اقتصادهای وابسته به نفت بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که مساله تغییرات جوی و بحران های سلامتی و اقتصادی ناشی از ان به موضوع اصلی مورد بحث در تمامی محاقل اقتصادی بدل شده است، سیاستهای مرتبط با این حوزه هر روز بیش از روز قبل مورد توجه قرار می گیرد و محور اصلی تمامی این سیاستها ضرورت کاهش مصرف انرژی های فسیلی است.

مجموع جهانی اقتصاد در این مورد نوشت: «برنامه ها و طرح های زیادی برای کاهش مصرف انرژی های فسیلی و افزایش استفاده از منابع احیا شدنی انرژی ارایه می شود ولی سوال این است که کشورهای صادر کننده نفت که اصلی ترین بخش از درآمد خود را از فروش نفت در بازار تامین می کنند، در این شرایط چه تجربه ای خواهند داشت؟ آیا این کشورها می توانند در مسیر گذر از منابع  فسیلی به سمت منابع احیا شدنی قرار بگیرند یا با چالشهای تازه ای روبرو خواهند شد.»

موضوع مرتبط با این کشور از این جهت اهمیت دارد که کشورهای مذکور اصلی ترین سهم از درامد خود را از صادرات نفت به دست می آورند و عدم صادرات این منبع  ارزشمند انرژی، می تواند آسیب زیادی به  اقتصاد آنها وارد کند.

مرکز مطالعاتی ورسیک اخیرا گزارشی در مورد ریسکهای سیاسی در دنیا در سال ۲۰۲۱ تهیه کرده است و مساله کاهش وابستگی اقتصاد دنیا به سوختهای فسیلی را به عنوان یک عامل بحران ساز بزرگ برای ثبات سیاسی کشورها معرفی کرده است.

طبق این گزارش کشورهایی که در سالهای اخیر نتوانسته اند زمینه را برای متنوع سازی اقتصاد خود فراهم کنند و از وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت و گاز طبیعی بکاهند، در نتیجه کاهش وابستگی دنیا به منابع سوختهای فسیلی از جمله نفت و گاز طبیعی بی ثباتی های سیاسی و اجتماعی را تجربه خواهند کرد.

در این کشورها بحران درآمدی در سالهای اتی جدی و چشمگیر خواهد بود و کشورها توان مالی لازم برای ارایه خدمات اجتماعی را از دست می دهند به همین دلیل است که باید تا زمان باقی است گام های مهمی در این زمینه بردارند و صنایع دیگری از قبیل گردشگری، فولاد، آی تی یا کشاورزی را جایگزین صنعت نفت خود کنند.

در ادامه گزارش امده است: «شماری از کشورهای دنیا در یک دهه اخیر اعلام کردند برای تنوع بخشی در اقتصاد برنامه ریزی کرده اند و در برخی هم گام های اولیه برداشته شد. ولی مطالعات انجام شده توسط موسسه ورسیک نشان می دهد از سال ۲۰۱۴ تا کنون یعنی از زمانی که قیمت نفت در بازار سقوط کرده است، اغلب کشورهای صادرکننده نفت در دنیا یا شاهد رکود در اجرای طرح های مرتبط با تنوع بخشی در اقتصاد بودند یا این سیاستها را به طور کامل متوقف کرده اند. در اغلب این کشورها افزایش تولید و فروش نفت با هدف جبران زیان های ناشی از افت قیمت نفت در یک دهه گذشته انجام شد. غافل از اینکه این طرح ها می تواند بحران های زیادی برای اقتصاد کشور ها در سالهای پیش رو ایجاد کند.»

تاثیر بحران های ایجاد شده در بازار نفت در یک سال گذشته هم روی اقتصاد این کشورها چشمگیر بود. کشورهای صادر کننده نفت افت زیادی در درامد را تجربه کردند و با کسری های مالی بزرگ روبرو شده اند. در اغلب کشورها رشد تورم و مشکلات در عرصه تجاری ایجاد شده است.

از جمله این کشورها می توان به عربستان اشاره کرد که  نیمی از بودجه نفتی ذخیره شده در کشور از سال ۲۰۱۴ تا کنون را هزینه کرده است و با توجه به وضعیت بازار نفت نمی توان انتظار داشت در این سال هم بتواند این کسری را جبران کند. عربستان در زمره آسیب پذیرترین کشورها در دوره گذر از انرژی های فسیلی در دنیا قرار دارد.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha