۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
صدور شماره واحد در شناسه یکتای قبض انبار
معاون فنی گمرک ایران خبر داد

صدور شماره واحد در شناسه یکتای قبض انبار

معاون فنی گمرک گفت: زمانی که شماره واحد برای قبوض انبار صادر شود، موجب می‌شود هم قبض انبار به نام صاحبان کالا صادر شود و هم گمرک از یک شماره واحد درکل کشور برای اظهار کالاهای وارداتی استفاده کند.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی درباره مزیت‌های درج شناسه یکتای قبض انبار افزود: یکی از اسناد ضروری برای اظهار کالاها به گمرک، قبض انبار است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مراجع تحویل گیرنده نسبت به صدور قبض انبارهای مختلفی اقدام می‌کردند باعث می‌شد در موضوع اظهار گمرکی یکسری مشکلاتی پیش آید.

ارونقی گفت: در حال حاضر اطلاعات از طریق مراجع تحویل گیرنده در اختیار سامانه جامع تجارت قرار می‌گیرد و یک شماره واحد برای قبوض انبار صادر می‌شود که موجب شده است هم قبض انبار به نام خودشان باشد و هم اینکه گمرک از یک شماره واحد در کل کشور برای اظهار کالاهای وارداتی استفاده کند.

معاون فنی گمرک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دریافت شناسه یکتا باعث مانع جدید در روند کار می‌شود؟ گفت:، چون مراجع تحویل گیرنده زمانی که قبض انبارها را صادر می‌کردند این شماره‌ها تکراری بود و موجب می‌شد که یک کالایی وقتی اظهار می‌شد در یک گمرک دیگری اظهار صورت می‌گرفت و این شماره تکراری را قبول نمی‌کرد و یکسری مشکلات را به همراه داشت.

وی ادامه داد: اگر یک شماره واحد ایجاد شود ایستایی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد و صرفا در خصوص کالاهایی که از یک تاریخ زمانی به قبل اگر یکسری مشکلاتی وجود داشته باشد باید صاحبان کالا تا در ریل قرار گرفتن این موضوع به مراجع تحویل گیرنده مراجعه کنند و شماره جدیدی برای آن‌ها صادر شود و شناسه یکتای قبض انبار را دریافت کنند.

ارونقی با اشاره به اینکه احتمالاً در یک ماه اول یکسری مشکلاتی وجود داشته باشد، گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم و این شماره برای تمامی قبوض انبار صادر شود، فکر نمی‌کنم مشکلی بوجود آید.

وی درباره تعیین تکلیف سه هزار تن موز در گمرکات هم افزود: ستاد تنظیم بازار برای موز یک مصوبه‌ای را صادر و اعلام کرد فقط در قبال صادرات سیب، واردات موز باید اتفاق بیفتد و گمرک براساس تکالیفی که به عنوان مجری دارد در این مورد هم اقدام کرد و اخیراً ثبت سفارش‌های متعددی از طریق وزارت صمت یا صارد شده یا تمدید شده و گمرک در یک عمل انجام شده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: زمانی که یک مصوبه‌ای تصویب و ابلاغ می‌شود نباید وزارت صمت دوباره ثبت سفارش صادر یا تمدید کند و بانک مرکزی هم نباید کد رهگیری بدون صادرات سیب را صادر کند.
معاون فنی گمرک گفت: الان گمرک در پاس کاری بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳ هزار تن موز وارد شده یا در آستانه ورود است، افزود: باید تکلیف این موزها مشخص شود البته خبری امروز منتشر شد که موز با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که صحت این خبر را نمی‌دانم و بانک مرکزی باید در این مورد و منشا ارز این کالاها اعلام نظر کند.

کد خبر: ۱۰۱٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha