۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
بازگشت تعادل به بورس| بازار آرام و مثبت به کار خود ادامه می‌دهد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بازگشت تعادل به بورس| بازار آرام و مثبت به کار خود ادامه می‌دهد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار متعادل در حال پیش‌روی است، مطرح کرد: هفته پیش رو، هفته‌ای است که بورس مثبت و متعادل خواهد ماند.

بازار؛ گروه بورس: هفته گذشته بازار سرمایه در سه روز فعالیت خود اخبار زیادی از جمله خارج شدن سیمان از بورس کالا، تغییراتی که قرار است در دامنه نوسان صورت بگیرد و همچنین، تصمیم‌های مجلس در خصوص اینترنت و فضای مجازی را از گوش خود گذراند و از همه این موارد تأثیر پذیرفت، اما معامله‌گران تقریباً با روال عادی معاملات را گذراندند.

علاوه بر این، نوسانات بازار سرمایه بیشتر از بازگشایی‌های پس از مجامع تأثیر پذیرفته بود. با توجه به این اخبار و مسائل، شاخص کل با رشد ۵ هزار و ۱۹۸ واحدی نسبت به هفته گذشته، ۰.۴ درصد رشد داشت و این هفته به یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۵۰۴ واحد رسید، اما شاخص کل هم‌وزن روندی منفی داشت و با ۱.۵ درصد افت روی ۳۹۶ هزار و ۷۴۶ واحد متوقف شد.

البته، این هفته علاوه بر به پایان رسیدن فصل مجامع و گزارش‌های شرکت‌ها، نرخ دلار هم در بازار اثر خاصی گذاشت و رشد مجدد این ارز باعث شد تا سهم‌های بزرگ بازار بیشتر مورد توجه قرار گیرند و شاخص کل هم‌وزن با مورد استقبال قرار نگرفتن سهم‌های کوچک این هفته افت کرد. نرخ‌های جهانی را هم در روند بازار نباید بی‌تأثیر دانست چراکه اکثر کامودیتی‌ها در این سه روز فعالیت بازار سرمایه رشد قابل توجهی را داشتند و از همه مهم‌تر اینکه طلا مجدد وارد کانال هزار و ۸۰۰ دلاری شد.

در این میان، نباید فراموش کرد که روزهای انتهایی دولت تدبیر و امید در حال گذشتن است و همه معامله‌گران و کارشناسان اقتصادی منتظر دولت بعدی هستند. عمده تردیدی هم که در بین سهامداران و فعالان بازار وجود دارد، مشخص نبودن سیاست‌های اقتصادی دولت آینده و روابط بین‌المللی است که در آینده کشور رقم خواهد خورد.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: هفته‌ای که برای بازار سرمایه به پایان رسید، هفته‌ای خنثی و متعادل بود چراکه در سه روز فعالیت بورس، شاخص کل مثبت بود، اما در روز پایانی هفته، شاخص میزان قابل توجهی افت داشت.

وی در ادامه مطرح کرد: کشور شیلی که بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان است درگیر سیل شده و احتمالا سیل در این کشور باعث کاهش عرضه مس و در نتیجه افزایش قیمت جهانی مس شود که این مسئله برای صنایع مسی کشور یک خبر خوب است و باعث مورد توجه قرار گرفتن نمادهای فعال در این صنعت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه معاملات هفته آینده را نیز متعادل پیش‌بینی کرد و گفت: اگر هفته آینده خبر خاصی منتشر نشود، می‌توان این انتظار را داشت که بازار با متعادل پیش رفتن، با شیبی ملایم رشد کند و اعتماد هم کم‌کم به بازار بازگردد. علاوه بر این، این روزها روند بازار به حالت طبیعی بازگشته است و با توجه به افزایش قیمت دلار، شاخص هم در کل، مثبت خواهد بود.

رضوانفر در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به رشد نرخ دلار و رشد قیمت سنگ آهن، فولاد و مس در جهان، سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور که صادرات هم دارند، بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند، اما با توجه به وضعیت بهداشت جهانی و واکسیناسیون کرونا، این روزها گروه‌های دارویی می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

کد خبر: ۱۰۱٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha