۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
تحلیل گروه پالایشی و پتروشیمی؛ سودآوری بدون افزایش فروش
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

تحلیل گروه پالایشی و پتروشیمی؛ سودآوری بدون افزایش فروش

جوانمردی کارشناس بازار مالی در تحلیل دو گروه پتروشیمی و پالایشی رشد قیمت‌های جهانی، انتشار صورت مالی و بالا ماندن قیمت دلار، بدون افزایش فروش را دلیل سودآوری آن‌ها در صورت مالی منتشر شده می‌داند.

 بازار؛ گروه بورس: عمده خوراک شرکت‌های پالایشی نفت است که معمولا توسط شرکت ملی نفت به آن‌ها داده می‌شود و  این شرکت‌های محصولات خود را برای فروش در اختیار شرکت ملی پالایش  و پخش قرار می‌دهند، که هر دو این شرکت‌ها از بدنه دولت هستند. مشخص شدن نرخ خوراک و نرخ فروش فرآورده‌ها توسط این دو شرکت دولتی مشخص می‌گردد، تا قبل از انتشار صورت مالی حسابرسی شده شرکت‌های پالایشی، شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش  شرکت‌ها نرخ خوراک و فراورده‌ها برای سه ماه آخر سال ۹۹ به شرکت‌های پالایشی اعلام نکردند که جوانمردی کارشناس بازار سرمایه  انتشار صورت مالی تقریبی قبل از انتشار صورت مالی حسابرسی شده را یک کار اشتباه دانست که در آن مقطع زمانی با واکنش منفی در بازار روبه رو شد.

با توجه به رشد فزآینده نقدینگی، تورم و مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده و همچنین مذاکرات وین که خیلی دلگرم کننده نیست، به شکل منطقی قیمت ارز کاهشی نخواهد بود لذا سودآوری قابل توجه برای این دو گروه برای سال جاری قابل تصور است

در هفته های اخیر سهام شرکت‌های گروه‌های پالایشی و شیمیایی مورد استقبال سهامداران قرار گرفته است که فرهاد جوانمردی کارشناس بازار سرمایه دلیل آن را انتشار صورت مالی حسابرسی شده، بالا بودن قیمت دلار و افزایش قیمت جهانی محصولات این شرکت‌ها می‌داند. او در گفتگوی با بازار به بررسی دو گروه محصولات شیمیایی و پالایشی پرداخت که در زیر مشروح آن را می‌خوانید.

*نمادهای گروه پالایشی از جمله نمادهای هستند که همیشه مورد اقبال سهامداران بوده، در دو هفته اخیر معاملات در این گروه رشد قابل توجهی نسبت به قبل داشته، اولا وضعیت این گروه را چگونه ارزیابی می‌کنید و ثانیا دلیل اقبال صورت گرفته در این گروه چیست؟
انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده این نمادها پس از ابلاغ نرخ خوراک و فرآورده‌ برای سه ماه انتهای سال گذشته بود که سودآوری خوبی را در صورت مالی این شرکت‌ها نشان داد و این موضوع یکی از عواملی بود که اقبال به پالایشی‌ها را در ۲ هفته اخیر نسبت به این نمادهای بیشتر کرد. علاوه بر آن می‌توان افزایش قابل توجه قیمت نفت از ابتدای سال، تداوم نرخ دلار در سامانه نیما و جذاب بودن نسبت قیمت به درآمد را از دلایل اقبال سهامداران به این نمادها دانست.

*بنابراین صورت مالی که این شرکت‌ها قبلا منتشر کردند اشتباه بوده است؟
این شرکت‌ها چهار ماه زمان دارند تا صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۹۹ خود را منتشر کنند، اتفاقی که برای آن‌ها افتاده این بود که نمی‌توانستند صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را به دلیل مشخص نبودن نرخ‌ خوراک و فرآورده (که باید توسط مجموعه وزارت نفت ابلاغ می شد)، ارایه دهند و آن‌ها در یک اشتباه صورت‌های مالی حسابرسی نشده تقریبی را منتشر کردند که با واکنش منفی در بازار روبه رو شد، بالاخره در هفته پیش نرخ‌های مذکور اعلام شد و توانستند صورت مالی خود را نهایی کنند، که حاصل آن رشد قابل قبول سودآوری این شرکت‌ها بود.

به عبارت دیگر تعلل در اعلام نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی باعث شده بوده که شرکت‌های پالایشی نتوانند صورت مالی حسابرسی خود را همراه با سایر شرکت‌ها منتشر کنند که با توجه به نرخ‌های ابلاغ شد این کار انجام شد.

*علاوه بر گروه پالایشی ما رشد قابل توجهی در گروه پتروشیمی داشتیم، دلیل رشد معاملات در این گروه چیست و وضعیت آن از نظر شما چگونه است؟
صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۹۹ پتروشیمی‌ها در یک الی دو هفته اخیر نشان داد که سود آوری آن‌ها نسبت به سال ۹۸ در برخی از شرکت‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته و در مجامع برخی از این شرکت‌ها قسمت قابل توجهی از سود شرکت ها به شکل سود نقدی تقسیم گردید. علاوه بر آن گزارش سه ماه اول سال این صنعت نیز قابل توجه بود.

افزایش درآمد بدون افزایش عملکرد
*آیا میزان فروش این شرکت‌ها از لحاظ میزان تناژ هم افزایش داشته است؟

در اکثر این شرکت‌ها تناژ فروش افزایش پیدا نکرده، بلکه سودآوری ریالی آن‌ها در نتیجه افزایش نرخ دلار سامانه نیما و رشد قیمت محصولات بوده است.

*در آینده نزدیک با تغییر دولت مواجه هستیم علاوه بر آن بحث مذاکرات وین به عنوان یکی از ابهامات سیاسی در بازار هنوز وجود دارد، با توجه به این دو متغییر سیاسی وضعیت نمادهای دو گروه پالایشی و پتروشیمی را چکونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به رشد فزآینده نقدینگی، تورم و مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده و همچنین مذاکرات وین که خیلی دلگرم کننده نیست، به شکل منطقی قیمت ارز کاهشی نخواهد بود لذا سودآوری قابل توجه برای این دو گروه برای سال جاری قابل تصور است. در نتیجه اگر به صورت عمومی اقبال به بازار سرمایه باشد دو گروه پتروشیمی و پالایشی جزو دو صنایعی هستند که استقبال قابل توجهی دریافت خواهند کرد.

کد خبر: ۱۰۰٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha