۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
بی تدبیری در صادرات مواد اولیه فولادی

بی تدبیری در صادرات مواد اولیه فولادی

اختلاف ارقام در میزان صادرات آهن اسفنجی بسیار ناچیز است اما مسئله اصلی که منجر به ایجاد اختلاف بین زنجیره های فولادی می شود سیاست های نامتوازن دولت است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نایب رئیس تولید کنندگان فولاد ایران بیان داشت: اختلاف ارقام در میزان صادرات آهن اسفنجی بسیار ناچیز است اما مسئله اصلی که منجر به ایجاد اختلاف بین زنجیره های فولادی می شود سیاست های نامتوازن دولت است. بهادر احرامیان افزود: هم اکنون مسئله اصلی در مورد بازار آهن اسفنجی؛ تنظیم کردن قیمت این محصول است. فی الواقع سیاست های دولت باید به گونه ای اتخاذ شود که انگیزه ای برای صادرات نماند و تنها مکانیزم قیمت است که می تواند شرایط مد نظر را فراهم کند.

ایشان اذعان داشت: نکته پر اهمیت و قابل توجه این است که به طور کلی میزان صادرات آهن اسفنجی عدد پایینی است و تفاوت های درصدی در این زمینه را که بررسی کنیم پر واضح و مبرهن است که این میزان عدد چشمگیری نیست و در حد یک نصف کشتی می باشد بنابراین زیاد نباید این مسئله را تحلیل کرد.
 
نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران بیان کرد: قیمت آهن اسفنجی در بازار آزاد نسبت به بورس کالا گرانتر است. قیمت گذاری آهن اسفنجی در بورس و بازار آزاد با احتساب ضریبی از نرخ شمش لحاظ می گردد. می توان بیان داشت قیمت های عرضه شده در بورس کالا طبیعی است. البته شایان ذکر است میزان عرضه های بورس کالا با تناژ بالا می باشد و به همین دلیل قیمت ها در بورس کالا ارزانتر از بازار آزاد می باشد که البته نباید این چنین باشد.

احرامیان در پایان افزود: میزان صادرات آهن اسفنجی در فصل بهار سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته  یک نوسان چشمگیر داشته است. البته در قیمت گذاری این نهاده نیز باید گفت که با یک رویکرد بنگریم که هیچ تبعیضی در زنجیره پیش نیاید؛ به عنوان مثال با حذف محدودیت های صادراتی همه زنجیره باید بتوانند قادر به صادرات شوند. همچنین مواد اولیه ای هم برای تولید کنندگان پایین دستی اختصاص دهیم و در نهایت امر پر اهمیت است که با سیاستی خاص همچون لحاظ کردن عوارض از صادرات بیش از حد نیز جلوگیری کنیم و مانع از چند دستگی سیاسی شویم. در پایان امیدواریم چاره اندیشی ها و مسولیت های مدبرانه به گونه ای اتخاذ شود که مسیر صادرات و قیمت گذاری فولادی ها و تامین مواد اولیه هموارتر شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha