۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
سهم صادرات صنایع سلولزی زنجان افزایش می‌یابد/ توسعه واحدهای کاغذسازی
گزارش خبری؛

سهم صادرات صنایع سلولزی زنجان افزایش می‌یابد/ توسعه واحدهای کاغذسازی

زنجان- صنایع سلولزی دارای سهم ناچیزی در صادرات است که باید این ظرفیت در استان زنجان با رفع موانع تولید افزایش یابد و برای جذب سرمایه گذار در این صنعت حمایت های لازم صورت گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مقام معظم رهبری طی چند سال  متوالی است که نام‌گذاری سال را بر پایه اقتصادی نام‌گذاری می‌کنند که در این میان امسال هم ایشان بر ارتقای تولید و رفع موانع تولید و پشتیبانی ها تأکید دارند بنابراین می‌طلبد به رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بیشتر بهاء داده شود.

برای تحقق شعار سال باید واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار شناسایی و موانع بر سر راه تولید رفع شود تا اشتغال محقق شود.

سهم صادرات صنایع سلولزی زنجان افزایش می‌یابد/ توسعه واحدهای کاغذسازی

استان زنجان ۶۱ واحد سلولزی دارد که از این تعداد ۲۵ واحد در زمینه ساخت کاغذ  و مقوا فعال است ولی برخی از این واحدها طی دو سال گذشته با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کردند.

صنعت کاغذ به دلیل حجم سرمایه‌گذاری بالایی که نیاز دارد می طلبد برای جذب سرمایه‌گذار در این صنعت فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران فراهم کرد و حمایت‌ها بسیار ویژه باشد و  گفتنی است برای سرمایه‌گذاری در این صنعت باید مکان‌یابی مناسب  صورت گیرد چرا که احداث کارخانه‌های تولید کاغذ باید در مناطقی باشد که دسترسی مناسبی به مواد اولیه و آب داشته باشند.

بزرگ‌ترین مشکل صنعت کاغذ در کشور کوچک بودن کارخانه‌های تولیدی در این زمینه است و در این میان اگر به تولید صنعت کاغذ در کشور ارزش و بهاء داده شود اشتغال خوبی هم رقم می‌خورد.

در همین راستا ظهر چهارشنبه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت صنایع سلولزی و کاغذ در محل استانداری زنجان برگزار شد.

فتح الله حقیقی در این جلسه بابیان اینکه توسعه صنایع سلولزی در استان نیازمند فراهم کردن زیر ساخت‌ها است، بیان داشت: این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی لازم  است که در این میان باید به تأمین آب و برق این واحدها بیشتر توجه شود.

استاندار زنجان بابیان اینکه واحدهای سلولزی در استان زنجان در حوزه برق و آب مشکل‌دارند، گفت: مشکلات این واحدها موقت است و به‌زودی این مشکل برای واحدهای تولیدی و مردم حل می‌شود ومدیریت و برنامه‌ریزی برای قطعی آب و برق در استان انجام‌شده و اگر در غیر ساعات تعیین‌شده واحدهای تولیدی با قطعی برق مواجه شوند تخلف است

افزایش کیفیت محصولات سلولزی در استان ضروری است
حقیقی بر لزوم ضرورت افزایش کیفیت محصولات سلولزی در استان تاکید کرد و افزود: با ارائه کیفیت بهتر مشتریان بیشتری جذب محصولات استان زنجان می‌شوند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته ورود مهمان ناخوانده ویروس کرونا باعث شده فعالیت‌ها تحت الشعاع قرار بگیرد، ادامه داد: برای حل مشکلات واحدهای سلولزی و کاغذی استان ضروری است کمیته‌ای تشکیل و پیشنهادات بررسی و نتایج در جلسه اصلی مطرح شود و در این میان برای انجام کارهای عملیاتی باید ابتدا پیشنهادات بخش خصوصی در این کمیته بررسی‌شده و برای رفع مشکل اقدام شودماستاندار زنجان به افتتاح دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین اشاره کرد و گفت: با افتتاح این خط میزان بار قابل‌حمل از این مسیر تا دو برابر افزایش و زمان سفر بین زنجان و تهران هم کاهش می‌یابد و ۳۸ کیلومتر از این پروژه باقی‌مانده که در حال حاضر زیرسازی‌های آن انجام‌شده و از سال ۸۲ این پروژه ناقص باقی‌مانده بود.

حقیقی بیان داشت: ۱۰۶ کیلومتر از پروژه  دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین روز پنجشنبه ۷ مردادماه سالجاری با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

سهم صادرات صنایع سلولزی زنجان افزایش می‌یابد/ توسعه واحدهای کاغذسازی

۶۰ واحد سلولزی در استان زنجان فعال است
در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ واحد سلولزی در استان زنجان فعال است، گفت: ۲۵ واحد تولیدی کاغذسازی با ۴۱ درصد مربوط به ساخت کاغذ و محصولات کاغذی است.

زنجان در تولید کاغذ و محصولات کاغذی دستی بر آتش دارد و  این استان  در زمینه تولید خمیر کاغذ، کاغذ و مقوا در کنار ۱۲ استان دارای ظرفیت است

علی یگانه فرد با بیان اینکه زنجان در تولید کاغذ و محصولات کاغذی دستی بر آتش دارد،ابراز داشت: این استان  در زمینه تولید خمیر کاغذ، کاغذ و مقوا در کنار ۱۲ استان دارای ظرفیت است و در برنامه راهبردی وزارت صنعت صنایع سلولزی به عنوان ۱۱ صنعت منتخب مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه تولید کاغذ در استان انجام گرفته استـ،بیان داشت: در زمینه ساخت کاغذ و محصولات کاغذی یک هزار و ۷۰۲ واحد در کشور فعال است که در کشور مجوزهای لازم را اخذ کردند و شرکت‌های پارس حیات، راشا کاسپین،پاپیروسو آریا رنگ درخشان در زمینه محصولات کاغذی در استان فعالیت های خوبی دارند.

صادرات محصولات سلولزی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش زیادی داشته است
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه شرکت پارس حیات زمینه اشتغال برای یک هزار نفر را به صورت مستقیم دارد،گفت: راشا کاسپین زمینه اشتغال  یک هزار و ۲۵۰ نفر را در استان فراهم کرده  و جزو واحدهای موفق و فعال است.

یگانه فرد با بیان اینکه میزان صادرات استان زنجان در محصولات سلولزی در سال ۹۷ حدود ۳۴ میلیون و ۱۷۴ هزار دلار بود،ادامه داد: صادرات این محصولات در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش زیادی از نظر وزنی و ارزش دلاری داشته است و  به علت ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و ممنوعیت صادرات مشکلات واحدهای تولیدی کاغذ و سلولزی دچار مشکل شدند و به تبع صادرات هم کاهش یافت. 

کمبود مواد اولیه، عدم ثبات قیمت مواد اولیه، خسارت ناشی از قطعی‌های مکرر برق و مشکلات تامین آب برای واحدهای کاغذ سازی از مشملات مهم در این صنعت است 

وی با بیان اینکه بیشتر مقاصد صادراتی استان به ترکیه، افغانستان و عراق در سال ۹۷ بود، گفت: طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ترکیه صادراتی انجام نشد و ۱۹ کشور به عنوان مقاصد صادراتی شناسایی شدند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان کمبود مواد اولیه، عدم ثبات قیمت مواد اولیه، خسارت ناشی از قطعی‌های مکرر برق و مشکلات تأمین آب برای واحدهای کاغذسازی را از مشکلات این واحدها اعلام کرد و بیان داشت: مشکلات ناشی از اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده، عدم معافیت بیمه تأمین اجتماعی در خصوص سهم کارفرما برای شرکت‌های چاپ  هم از دیگر مشکلات واحدهای سلولزی استان است.

مدیر یک واحد تولیدی کاغذسازی در زنجان گفت: مجتمع راشا کاسپین زنجان هم اکنون ۷۰ درصد آب موردنیاز خود را از آب‌های تصفیه‌شده تأمین می‌کند و سرمایه‌گذار در این شرایط کشور به حمایت نیاز دارد.

وی ابراز داشت: مشکل تأمین برق و زمین شرکت راشاکاسپین برای توسعه فازهای جدید حل شد و با راه‌اندازی فازهای جدید در آینده‌ای نزدیک، زمینه ایجاد اشتغال یک هزار نفر دیگر در این مجتمع فراهم می‌شود.

سهم صادرات صنایع سلولزی زنجان افزایش می‌یابد/ توسعه واحدهای کاغذسازی

این فعال صنعتی افزود: مشکل تأمین آب مجتمع راشا کاسپین زنجان با ورود دستگاه قضایی حل شد و این واحد تولیدی هم‌اکنون از آب‌های تصفیه‌شده استفاده می‌کند و محصولات این واحد شامل انواع کاغذ کارتن بسته‌بندی استاندارد، علاوه بر پوشش کامل بازار داخل کشور و رفع نیاز صنایع بزرگ و کوچک کارتن‌سازی و جلوگیری از واردات انواع کاغذ بسته‌بندی خارجی و جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز است.

بی‌شک توجه به تأمین آب و برق واحدهای کاغذسازی باید در اولویت قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران در این صنعت وارد شوند.

کد خبر: ۱۰۰٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha