۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
تحقق اشتغال ارزان و پایدار در صنایع دستی همدان| حمایت‌ها قوت گیرد
بازار گزارش می‌دهد؛

تحقق اشتغال ارزان و پایدار در صنایع دستی همدان| حمایت‌ها قوت گیرد

همدان- صنایع دستی بخش ارزشمندی از میراث فرهنگی گذشتگان ما است که در شرایط فعلی جامعه که بیکاری و رفع آن مهم ترین دغدغه مسئولان به حساب می آید توجه به آن نقش موثری در اشتغال و توسعه پایدار خواهد داشت.

بازار؛ گروه استان‌هاامروزه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توجه به اجزاء آن چندان امکان پذیر نیست که در این میان توزیع اشتغال بین بخش های اصلی فعالیت های اقتصادی تابع دو پارامتر نیروی کار و سرمایه است که در این بین، صنایع دستی به دلیل خصوصیاتی ممتاز مانند سرمایه اندوز بودن، کاربر بودن، مشارکت دادن زنان در تولید، متنوع کردن منابع درآمد خانوار، کاهش ریسک درآمد، استفاده آن از منابع داخلی و بسیاری دیگر از پارامترهای اقتصادی و فرهنگی نظیر ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت بومی، انتقال هنر بومی و محلی، پیوند نسل ها و سایر مولفه ها می تواند یکی از مهم ترین عوامل و راه حل های مبارزه با بیکاری درمناطق مختلف کشور باشد و تأثیرات بلندمدت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بگذارد.

همدان یکی از استان های غربی کشور است که در این عرصه حرف های زیادی برای گفتن دارد به نوعی که این استان مهد هنرمندان و صنعتگران برجسته‌ای است که یادگارهای بسیار ارزشمندی از خود به جای گذاشته اند.

همدان،  موفق به اخذ درجه یک هنری برابر با دکترای افتخاری برای  ۱۰ مورد نشان اصالت مرغوبیت کالا از سازمان بین ­المللی یونسکو و ۷۳ مورد نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شده اند. این استان مهد سفال و منبت ایران زمین است

امروزه نیز این دیار محل فعالیت بسیاری از هنرمندان با ذوق صنایع دستی است؛ به نحوی که موفق به اخذ درجه یک هنری برابر با دکترای افتخاری برای ۱۰ مورد نشان اصالت مرغوبیت کالا از سازمان بین ­المللی یونسکو و ۷۳ مورد نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شده اند؛ در یک کلام این استان مهد سفال و منبت ایران زمین است.

تحقق اشتغال ارزان و پایدار در صنایع دستی همدان| حمایت‌ها قوت گیرد

شهر جهانی سفال لالجین و شهر ملی منبت ملایر در این استان است و تویسرکان نیز یکی از قطب های اصلی منبت ایران به حساب می آید؛ در مجموع، استان همدان مهد هنر و صنایع دستی است که می توان با پیش روی در این عرصه، توسعه مناسب، اشتغالزایی، صادرات، برندسازی و معرفی هر چه مناسب تر همدان در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی را شاهد بود.

صنایع دستی به عنوان ظرفیتی گسترده و دارای قابلیت آموزش و توسعه، با اندک سرمایه نقش مهمی در کمک و ایجاد اشتغال پایدار به ویژه در مناطق روستایی دارد و با این حمایت های مناسب در این عرصه می توان مسیر اشتغالزایی را به نحو مناسبی در پیش گرفت.

آیا توانسته ایم از فعالان این عرصه و هنرمندان بزرگ آن که نه تنها هویت ما را زنده نگه داشته اند بلکه قدم های بلندی در مسیر اشتغال زایی نیز برداشته اند، حمایتی داشته باشیم؟

اما به راستی باید دید که از این ظرفیت ها تاکنون چه بهره ای برده ایم و آیا توانسته ایم از فعالان این عرصه و هنرمندان بزرگ آن که نه تنها هویت ما را زنده نگه داشته اند بلکه قدم های بلندی در مسیر اشتغال زایی نیز برداشته اند، حمایتی داشته باشیم و این عرصه را تقویت کنیم؟

در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با علی مالمیر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و سیده مریم مختاری‌موسوی؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ترتیب داده شود و با نگاهی به اشتغال زایی در حوزه صنایع دستی و گردشگری استان همدان وضعیت را جویا شویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

۴۴ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان همدان فعالیت دارند
علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اشتغال های ایجاد شده در حوزه صنایع دستی و گردشگری همدان قابل تامل است، مطرح کرد: این اشتغال ها اگرچه به واسطه شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته اند و یا میزان صادرات در این عرصه تحت الشعاع قرار گرفت اما باید به میزان اشتغال موجود و ایجاد شده در این عرصه توجه ویژه ای داشت.

تحقق اشتغال ارزان و پایدار در صنایع دستی همدان| حمایت‌ها قوت گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به برخی از مجموعه های اقامتی و اقامتگاه های بوم گردی افتتاح شده در روستاهای هدف گردشگری استان همدان بیان کرد: ۳۶ اقامتگاه بوم گردی از سال ۹۶ تاکنون با ۱۸۲ اتاق در روستاهای مختلف استان همدان با سرمایه گذاری ۲۳۲ میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده اند که در جذب گردشگر موثرند.

اقامتگاه های بوم گردی اشتغال زایی را به بدنه روستاها برده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه این اقامتگاه ها نه تنها با اقبال گردشگران روبرو شده اند، بلکه اشتغال زایی را به بدنه روستاها برده است، اظهار کرد: در این بازه زمانی اقامتگاه های بوم گردی بسیاری در روستاهایی چون ترخین آباد، ورکانه، بهار، یکن آباد و ملحمدره افتتاح شده است.

مالمیر با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی نیز در قبل از سال ۱۳۹۲ تعداد کارگاه های فعال در سطح استان همدان برابر ۱۸ هزار مورد با اشتغالزایی ۳۱ هزار نفری بود، گفت: این میزان در بازه زمانی سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ افزایش چشم گیری داشته است به نوعی که در این مدت، هشت هزار کارگاه (رشد ۴۴ درصدی) و ۱۳ هزار شغل (رشد ۴۱ درصد) اضافه شده است.

حوزه صنایع دستی همدان حدود ۷ درصد اشتغال را در سطح استان همدان به خود اختصاص داده است

وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۴ هزار نفر شاغل در حوزه صنایع دستی در استان همدان فعالیت دارند، اظهار کرد: این میزان در حدود هفت درصد اشتغال استان همدان را به خود اختصاص داده است.

تحقق اشتغال ارزان و پایدار در صنایع دستی همدان| حمایت‌ها قوت گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه صحبت های خود به فعالیت ۴۷ کارگاه بزرگ صنایع دستی در استان همدان نیز اشاره کرد و افزود: این کارگاه ها، دو هزار اشتغال را در پی داشته اند.

مالمیر در این راستا به یک کارگاه مرواربافی در همدان اشاره کرد و گفت: در این کارگاه بالغ بر ۲۵۰ شغل ایجاد شده و صادرات هم وجود دارد و شاهدیم که این میزان اشتغال با حداقل سرمایه ایجاد شده اما برای پیش بردن اشتغال از طریق صنایع دیگر نیاز به راه اندازی کارخانجات بسیار است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی در میزان اشتغال استان همدان نقش مهمی دارد و با حمایت از این عرصه می توان گام های بلندی در مسیر اشتغالزایی در استان برداشت، اظهار کرد: شاهدیم که در کارگاه های مربوط به نقاشی روی سفال اشتغال زایی هایی از ۸۰ تا ۱۳۰ نفره در استان همدان ایجاد شده و این افراد به راستی باید به عنوان کارآفرین معرفی شوند.

تعداد ۴۴۲ پروژه زیرساختی در این حوزه با سرمایه گذاری حدود دو  هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی حدود ۳ هزار نفر در استان در دست ساخت است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به وضعیت میزان اشتغال موجود در شهر جهانی سفال و در عرصه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: هم اکنون تعداد ۴۴۲ پروژه زیرساختی در این حوزه با سرمایه گذاری حدود دو  هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی حدود سه هزار نفر در استان در دست ساخت است.

تحقق اشتغال ارزان و پایدار در صنایع دستی همدان| حمایت‌ها قوت گیرد

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز مطرح کرد: در حوزه صنایع دستی، همدان از لحاظ تولید جزو استان‌هایی است که قابلیت دارد و با داشتن شهرهای جهانی سفال و مبل منبت در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

سیده مریم مختاری‌موسوی با بیان اینکه در حوزه تولید و صادرات مبل و منبت و سفال نیز رتبه اول کشور را دارا است، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته، تعداد ۹۱۰ مجوز کارگاه فردی و گروهی با ارزش ۱۱۸۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی دو هزار و ۸۷۷ نفر صادر شده است.

۹ کارگاه تولیدی منبت، سفال، نقاشی روی سفال، صنایع چوب و تراش سنگ‌های قیمتی با سرمایه گذاری ۱۴۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید

وی یادآور شد: طی هفته گذشته به نمایندگی از پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۹ کارگاه تولیدی منبت، سفال، نقاشی روی سفال، صنایع چوب و تراش سنگ‌های قیمتی با سرمایه گذاری ۱۴۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان مطرح کرد: در حوزه پروژه‌های زیرساختی عمرانی شامل محوطه سازی، کف سازی و غیره در روستاهای هدف گردشگری پروژه‌هایی با ۳۰ میلیارد ریال و اشتغال برای ۴۰ نفر صورت گرفت که شامل روستاهای علیصدر، ملحمدره، سراب فارسبان، نوشیجان و منطقه نمونه دامنه شمالی الوند و منطقه نمونه قلندرسیاه است.

تحقق اشتغال ارزان و پایدار در صنایع دستی همدان| حمایت‌ها قوت گیرد

صنایع دستی و هنرهای سنتی بخش ارزشمندی از میراث فرهنگی گذشتگان ما است و در شرایط فعلی جامعه که رفع مساله بیکاری و ایجاد اشتغال مهم ترین دغدغه مسئولان به حساب می آید می تواند نقش موثری در اشتغال و توسعه فرهنگی، هنری، اقتصادی و صنعتی داشته باشد.

استان همدان که در دل خود نه تنها صنایع دستی بسیار با قدمت بالا را دارد، بلکه شهرهای جهانی، نشان های ملی و جغرافیایی هم در زمینه صنایع دستی کسب کرده می تواند با ورود مناسب به عرصه برنامه ریزی و در نهایت، جامه عمل پوشاندن به این برنامه ها، گام های بلندی به سوی اشتغالزایی بردارد.

نبود بازارچه های دائمی برای فروش صنایع دستی، نبود حمایت ها در دوران شیوع ویروس کرونا برای تولید، فروش و صادرات صنایع دستی، گرانی مواد اولیه و مواردی از این دست این روزها فعالین این عرصه را در استان همدان تحت فشار قرار داده است

اما نکته ای که در این بین مطرح است، نبود بازارچه های دائمی برای فروش صنایع دستی، نبود حمایت ها در دوران شیوع ویروس کرونا برای تولید، فروش و صادرات صنایع دستی، گرانی مواد اولیه و مواردی از این دست است که این روزها فعالین این عرصه را در استان همدان تحت فشار قرار داده است.

بدین ترتیب امید است تا در مسیر ایجاد نمایشگاه های مجازی صنایع دستی، برپایی بازارچه ها و نمایشگاه های دائمی در این عرصه و حمایت از فعالین و هنرمندان واقعی صنایع دستی آستین های همت بالا زده شود تا بتوان نه تنها این میراث هویت بخش را زنده نگه داشت بلکه اشتغال ارزان و پایدار را به واسطه این هنر در استان همدان ایجاد و متبلور ساخت.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha