۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
بهره مندی از تکنولوژیهای برتر در صنعت ساخت و ساز| افزایش ایمنی با کلاه و چکمه هوشمند
بازار گزارش می دهد؛

بهره مندی از تکنولوژیهای برتر در صنعت ساخت و ساز| افزایش ایمنی با کلاه و چکمه هوشمند

فناوری های نوآورانه، پیشرفت های گسترده ای را در ایجاد ایمنی، کارایی و بهره وری بیشتر پروژه های بزرگ در صنعت ساخت و ساز فراهم می کند.

تهمینه غمخوار؛ بازاربه کارگیری فناوری های نوین در صنعت ساخت و ساز بستگی به ظرفیت و میزان تعهدات دارد که به شرکتها اجازه می دهد تا سریعتر و هوشمندتر بسازند؛ یعنی به نوعی کارآمدتر و رقابت پذیرتر عمل کنند.

جدیدترین اختراعات، فعالین این صنعت را به استفاده از روشهای ابتکاری ترغیب می کند تا با خرد بیشتری کار کنند و مثلا جاده ها را با مصالح و مواد پیشرفته ای آسفالت کنند تا روشهای قدیمی.

علاوه بر این، فناوری ساخت و ساز جدید باعث ایجاد کارایی در زنجیره اتصال، تجزیه، تحلیل و داده های بزرگ می شود و تکامل فناوری ساخت و ساز اغلب به تجهیزات سنگین جدید نسبت داده می شود، اما در کنار این پیشرفت ها، شکاف هایی نیز در فناوری های متصل وجود دارد. بنابراین، نیاز است تا ابزارها و حتی نوع انتخاب و استفاده از یک زمین برای ساخت یک خانه یا شاید اتاقی برای برگزاری جلسات گسترش یابد.

بر اساس گزارش bigrentz، همچنین، فناوری نوآورانه در صنعت ساخت و ساز پیشرفت های گسترده ای را در ایمنی، کارایی و بهره وری پروژه های بزرگ ساختمانی فراهم می کند. برای نمونه، پیشرفت در فناوری جرثقیل برجی، موجب ایجاد ساختمانهایی بسیار بلند و احتمالا آسمان خراش های عظیم را فراهم می کند.

پس از یک رونق طولانی در ساخت و ساز، بیماری همه گیر در سال گذشته این صنعت را با دشواری هایی روبرو کرد چرا که حفاظت از جان کارگران این حوزه اهمیت زیادی داشت.

پس از آن، داده های سایت تحقیقاتی Dodge Data & Analytics، بازگشت مجدد فعالیتهای این صنعت را از کاهش ۹ درصدی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. با ادامه تزریق واکسن های COVID-۱۹، امید است که دنیا سرانجام در سال ۲۰۲۱ در مقطعی به مصونیت برسد و همه صنایع به نوعی از حالت طبیعی گذشته خود برگردند. برای ساخت و ساز هم این مسئله بدان معناست که از همه گیر عبور خواهد کرد و برای تقاضای بیشتری در انجام فعالیت های ساختمانی و بهبود اقتصادی آماده خواهد شد.  

گزارش Dodge Data & Analytics همچنین نشان می دهد که  ساخت و ساز در سال ۲۰۲۱ در امریکا با چهار درصد رشد یعنی ارزش مالی ۸۱۰ میلیارد دلار روبرو خواهد شد، در حالی که در سال ۲۰۲۲ رقم ۸۷۷ میلیارد دلار را ثبت خواهد کرد و حتی از نقطه اوج ۱۰ ساله ۸۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ فراتر خواهد رفت. این صنعت ۶.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را شامل می شود.

 بنابراین در سال آینده احتمالاً شاهد توسعه بیشتر اتوماسیون و فناوری هایی هستیم که ساختار ساختمانی را همانطور که می شناسیم تغییر شکل می دهند.

در زیر، سه مورد از مهمترین فناوری های به کار گرفته شده در صنعت ساخت و ساز در سال ۲۰۲۱ شرح داده شده است:

 واقعیت افزوده
واقعیت افزوده (AR) یک لایه و نمای دیجیتالی از اطلاعات است که مشاهده منظره ای از دنیای واقعی را افزایش می دهد. با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه با قابلیت AR ، متخصصان ساخت و ساز می توانند به یک سایت شغلی با اطلاعات اضافی که مستقیماً در فرای دنیای واقعی قرار دارد، نگاه کنند.

به عنوان مثال، یک کارگر ساختمانی می تواند یک تبلت را به سمت دیوار قرار دهد و این تبلت می تواند نقشه های ساختمان آن دیوار را طوری نشان دهد که گویی در واقع بخشی از محیط هستند.

واقعیت افزوده دلالتهای زیادی در ساخت و ساز دارد، زیرا اطلاعات اضافی را دقیقاً در مکان مورد نیاز فراهم می کند. علاوه بر آن، با اندازه گیری یک فضای فیزیکی در زمان واقعی، فناوری AR می تواند به کارگران ساختمانی کمک کند تا نقشه های ساختمان را به طور دقیق دنبال کنند.

همچنین، با لایه بندی تغییرات بالقوه پروژه به طور مستقیم بر روی سایت شغلی ، پیمانکاران می توانند تغییرات بالقوه را قبل از تعهد به آنها تجسم کنند و تجسم اصلاحات صورت پذیرد.

ارائه اطلاعات ایمنی، یکی دیگر از مزیتهای واقعیت افزوده است که با شناخت خطرات موجود در محیط، دستگاه های AR  می توانند اطلاعات ایمنی را در زمان واقعی برای کارگران نمایش دهند.

در حالی که واقعیت افزوده می تواند در رایانه لوحی یا رایانه قابل حمل دیگری مورد استفاده قرار گیرد، کشف آینده واقعیت افزوده احتمالاً به عینک AR متکی خواهد بود که دسترسی آزادانه به اطلاعات مهم را در همه زمان ها امکان پذیر می کند. این عینک های واقعیت افزوده یکی از چندین پوشش ساختمانی است که احتمالاً طی سال آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 پوشش محافظ ساختمانی
پوشش های ساختمانی مزایای بیشماری را خصوصاً به دلیل افزایش ایمنی در جهت دریافت بهره وری بیشتر به همراه دارند.

حتی پیش از همه گیری ، ساخت و ساز یکی از پرخطرترین صنایع برای کار بود. حوادثی مانند سقوط و برخورد با تجهیزات که صدها کشته کارگر را سالانه گزارش می کرد، نشانگر پر خطر بودن این صنعت است. بر همین اساس، استفاده از فناوری در پوشش های محافظ ساختمانی، امکان ایمنی بیشتر برای کارگران را فراهم کرده و به طور بالقوه از صدمات و مرگ در این صنعت جلوگیری می کند.

در زیر چند پوشش محافظ ساختمانی ذکر شده که امروز در دسترس کارگران قرار می گیرد:

چکمه های هوشمند: در هنگام راه رفتن، این چکمه های هوشمند مجهز به سنسور می توانند تشخیص دهند که کارگران در معرض خطر برخورد با وسایل نقلیه ساختمانی در مجاور خود هستند.
کلاه هوشمند با محافظ سخت: با سنجش امواج مغزی، کلاه های سخت هوشمند می توانند حالات خواب آلودگی و چرت زدن های کارگران را تشخیص دهند که آنها را در معرض آسیب دیدگی قرار می دهد.

دستکش برقی: دستکش برقی هنگامی که روی دست کارگران قرار می گیرد، مهارت و قدرت را افزایش می دهد و به کاهش آسیب های بیش از حد کمک می نماید.

سایر پوشش های محافظ مانند ساعت های هوشمند، مانیتورها و عینک ها نیز ایمنی کارگران را بهبود می بخشند، خستگی را بررسی می کنند و ردیابی تماس را امکان پذیر می کنند.

مزایای استفاده از فناوری برای کارگران فقط به پوشش های کوچک و قابل حمل متوقف نمی شود، بلکه شامل وسایل شخصی بزرگتری مانند اسکلت های بیرونی ساختمانی نیز می گردد. در حقیقت، جهان در آغاز انقلابی در ساخت و ساز است که به بهبود کارایی و ایمنی هر کارگر کمک می کند.

 ربات های ساختمانی
ربات های ساختمانی هنوز به طور کامل  این صنعت را تصرف نکرده اند، اما با توجه به اینکه ساخت و ساز راه های مقابله با کمبود نیروی کار و نیاز به فاصله اجتماعی را در نظر گرفته است، تعدادی از طرح ها و پیشنهادها بر روی میز است.

سه نوع اصلی از ربات ها در جهت کمک به تغییر شکل و تجدید نظر در نحوه انجام کار نیروی کار در صنعت ساخت و ساز به قرار زیر است:

ربات های کارخانه ای: ربات های کارخانه ای قادر به انجام کامل و مکرر یک کار واحد مانند کارهای ساده تولید هستند.

ربات های مشارکتی: ربات های مشارکتی را می توان در یک سایت شغلی مورد استفاده قرار داد تا میزان بار یک همراه انسان را کاهش دهد؛ به عنوان مثال حمل ابزار یا تجهیزات.

ربات های کاملاً خودمختار: مشابه ربات های داستان های علمی، ربات های کاملاً مستقل می توانند محیط را اسکن کرده و کارهای پیچیده ای را با ابزار به طور مستقل انجام دهند.

در حالی که رباتهایی از این دست هنوز به طور گسترده ای در ساخت و ساز پذیرفته نشده اند، سایر فناوریهای پیشین آینده نیز در حال حاضر گسترده هستند. به عنوان مثال، هواپیماهای بدون سرنشین اکنون یک چشم انداز معمول در مشاغل ساختمانی هستند و کارهایی را انجام می دهند که فقط چند سال پیش هزینه زیادی نداشته است.

پس از ذکر این سه مورد از فناوری های نوین در صنعت ساخت و ساز، در پایان باید اشاره کرد که تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز به سرعت در حال حرکت است در حالی که این صنعت در حال حاضر به دنبال راه ها و روشهایی برای اعمال نوآوری و بهبود فرایندها می باشد.

امروزه، در حالی که ساخت و ساز، با تجهیزات و فناوری مناسب آماده جهش بعدی خود است، نوآوری های فناوری بر هر جنبه از صنعت، از جمله برنامه ریزی پروژه ها و ایمنی کارگران تأثیر گذار خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha