ایران صاحب فرآیند صنعتی‌سازی ساختمان از ایده تا محصول
معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع مطرح کرد

ایران صاحب فرآیند صنعتی‌سازی ساختمان از ایده تا محصول

سلیمانی، معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع گفت: فناوری ساخت صنعتی مسکن را در ایران بومی سازی کردیم.

به گزارش بازار، علی اکبر سلیمانی درباره طرح صنعتی‌سازی ساختمان وزارت دفاع گفت: صنعتی سازی یعنی اینکه این طرح قابل تکرار باشد و دخالت دست در آن به حداقل برسد و پیش ساختگی در آن حداکثری باشد یعنی بخش اعظمی از ساختمان در کارخانه تولید شود و در محل مورد نظر بتوان آن را نصب کرد و از همه مهمتر اینکه از فناوری‌های نوین در آن استفاده شده باشد.

وی با اشاره به مشکلات ساخت مسکن به شیوه سنتی در کشورمان گفت: در شیوه سنتی عمر مسکن و تعداد ساخت و ساز پایین است به همین دلیل ما باید به سمت روش‌هایی برویم که عمر مسکن را افزایش و از سوی دیگر تعداد ساخت را نیز افزایش دهد و صنعتی سازی می‌تواند این دو مشکل اساسی را تا حدودی برطرف کند.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع روش مورد استفاده شده در طرح صنعتی سازی ساختمان توسط وزارت دفاع را تولید ساختمان‌های پیش ساخته فلزی اعلام کرد و گفت: این روش و عمر ساختمان را از ۲۵ تا ۳۰ سال به متوسط ۱۰۰ سال افزایش می‌دهیم، سرعت ساخت ساختمان را نیز از متوسط سی و شش ماهی که هم اکنون وجود دارد به شش ماه کاهش می‌دهیم؛ بنابراین برای حل مشکل مسکن باید صنعتی سازی را در کشور افزایش دهیم که خود این صنعتی سازی با توجه به کاهش هزینه و کاهش زمان ساخت مسکن موجب علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: با روش سنتی که در کشور ما اجرا می‌شود متوسط عمر یک ساختمان حدود ۲۵ سال است یعنی یک انسان در طول عمر خودش حداقل باید سه بار یک ساختمان را تخریب و آن را نوسازی کند که در کنار هزینه‌های فراوانی که برای فرد دارد، موجب آلودگی و آسیب به محیط زیست می‌شود، اما اگر این عمر ساختمان را به ۱۰۰ سال افزایش دهیم، سرمایه‌های ملی کشور حفظ شود.

وی در خصوص چرایی ورود وزارت دفاع به بحث ساخت صنعتی مسکن نیز گفت: وزارت دفاع بر اساس قانون متولی تامین زمین و تاسیس ساختمان نیروهای مسلح است که بر همین اساس یک توافق ساخت ۱۰۰ هزار واحدی برای کارکنان نیروهای مسلح با وزارت راه مسکن و شهرسازی امضا شد، از سوی دیگر برای تامین نیاز مسکن نیروهای مسلح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و دستور وزیر محترم دفاع کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل شد و با اعزام تیم‌های کارشناسی به کشورهای مختلف به ایده برای صنعتی‌سازی ساختمان رسیدیم در ابتدا قرار بود که ما از کشورهای مختلف تکنولوژی خریداری کنیم که با مشکلات فراوانی از جمله مطالبه هزینه فراوان از سوی کشورهای صاحب صنعت و هم چنین اختلافی که بین آیین نامه‌های ساخت مسکن در کشور ما با این کشورها وجود داشت روبرو شدیم به همین دلیل برآن شدیم با استفاده از توان دانشمندان جوان این ایده را به یک محصول بومی تبدیل کنیم.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع با بیان اینکه وزارت دفاع قرار نیست به یک انبوه ساز و ساختمان ساز تبدیل شود، اظهار داشت: ما تنها خواستیم که فناوری ساخت صنعتی مسکن را در ایران بومی سازی کنیم و ثابت کنیم که می‌شود به جای ۳۶ ماه در شش ماه یک ساختمان ۱۲ طبقه را تولید کرد و از سوی دیگر به جای ۲۵ تا ۳۰ سال دوام ساختمان را به بالای ۱۰۰ سال رساند ما به دنبال فرهنگ سازی و تحول در ساخت و ساز بودیم نه انبوه سازی.

سلیمانی ادامه داد: این کارخانه که توسط وزارت دفاع ایجاد شده نیز به دنبال تامین نیازهای نیروهای مسلح و بعد از آن حل مشکلات مردم در این حوزه است. وزارت دفاع کارخانه نمونه در حوزه تولید صنعتی ساختمان احداث کرده است و آمادگی دارد که این تکنولوژی و فناوری را در اختیار نهادها و سازمان‌های مسئول قرار دهد.

وی افزود: ما این توانمندی را داریم با هر ظرفیتی که آن‌ها بخواهند این ساختمان و کارخانه را در محل مورد نظر آن‌ها احداث کنیم تمام فناوری‌ها و ماشین آلات مورد نیاز بومی سازی شده و فرآیند صنعتی سازی ساختمان از ایده تا محصول امروز در اختیار ماست. از سوی دیگر وزارت دفاع قرار نیست وارد بحث ساخت مسکن شود بلکه قرار است که به کشور کمک کند تا این فناوری ساخت صنعتی مسکن در کشور ما بومی سازی شود و در مرحله بعد ساخت مسکن صنعتی به عنوان یک فرهنگ در کشور جا بیفتد.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع در خصوص مزیت‌های روش صنعتی سازی ساختمان که توسط وزارت دفاع ایجاد شده است، گفت: مواد اولیه که در این ساختمان‌های صنعتی تولید شده توسط وزارت دفاع استفاده می‌شود با مواد اولیه که در ساختمان‌ها به صورت سنتی که هم اکنون در کشور وجود دارد چندان تفاوت ندارد آیین نامه‌ها نیز در داخل کشور ما مشکلی ندارد.

وی گفت: مشکل اینجاست که در روش فعلی ساخت مسکن در کشور ما دخالت دست در آن زیاد است بنابر این خطاها نیز بالا می‌رود از سوی دیگر قالب مصالح که در ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود با آیین‌نامه‌های مورد تایید در کشور ما فاصله دارد، اما در صنعتی سازی همه استانداردهایی که در ساخت مسکن ما به وجود آمده است اجرا می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: در روش صنعتی سازی ساختمان همه مراحل ساختمان در کارخانه تولید می‌شود و ظرف یک ماه به مرحله نصب در محل‌های مورد نظر می‌رسد البته این زمان در آینده به دو هفته کاهش خواهد یافت و این مدت سه چهار ماه به دو هفته کاهش می‌یابد، آیین نامه‌های ما در حوزه ساخت مسکن‌های خوبی است، اما مشکل در بخش اجراست، اما با روش صنعتی تمامی آیین نامه‌ها به خوبی اجرایی می‌شود و اجرای این آیین نامه‌ها موجب می‌شود که ساختمان در برابر زلزله از مقاومت بالا برخوردار باشد.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از مسائل مهم در بحث مقاومت ساختمان در برابر زلزله به سبک سازی است که با روش صنعتی سازی این مهم به خوبی اجرایی می‌شود. این ساختمان‌ها مقاومت خوبی در برابر زلزله دارد و بر اساس آیین نامه‌های موجود در کشور می‌توانند در برابر زلزله مقاومت کنند. همچنین در این روش حریم خصوصی شهروندان رعایت می‌شود و با عایق صوتی و حرارتی که در این ساختمان‌ها تعبیه شده هدر رفت انرژی به سمت صفر می‌رود و از سوی دیگر حریم خصوصی شهروندان به خوبی رعایت می‌شود.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع گفت: ساختمان‌های تولید شده توسط وزارت دفاع ۴ برابر عمر بیشتری از ساختمان‌های ساخته شده فعلی به روش سنتی دارد بنابراین از لحاظ هزینه صرفه جویی بسیار دارد از سوی دیگر کیفیت ساخت نیز افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

وی افزود: در صنعتی سازی دوام ساختمان افزایش می‌یابد و همچنین سرعت ساخت نیز افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و از سوی دیگر این سازه‌ها در برابر انتقال صوت و مصرف انرژی بسیار موثرتر هستند و به شدت مصرف انرژی برق برای خنک سازی در تابستان و انرژی برای گرمایش در زمستان را کاهش خواهد داد.

سلیمانی با بیان اینکه از این روش می‌توان برای ساخت بیمارستان و ساختمان‌های اداری نیز استفاده کرد، تصریح کرد: کارخانه ایجاد شده توسط وزارت دفاع در حال حاضر با یک نوبت کاری می‌تواند ۶ هزار واحد مسکن را در سال تولید کند که این میزان ظرفیت قابل افزایش تا سه برابر است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت دفاع قصد ورود به بحث صنعت ساخت مسکن را ندارد و ما تنها آمده‌ایم تا فرهنگ ساخت ساختمان در کشور را تغییر دهیم و معتقدیم که مردمی سازی بهترین روش برای حل مشکلات مسکن کشور است و بخش خصوصی باید وارد عرصه ساخت مسکن شود.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع گفت: در حال ساخت یک ساختمان با این روش در یکی از شهرک‌ها هستیم و در آینده نزدیک نیز یک شهرک می‌سازیم.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که این روش تا چه میزان با معماری و فرهنگ کشور ما سازگاری داردو چه زمانی اولین شهرک و ساختمان عظیم در روش ساخته می‌شود، گفت: ساخت مسکن از طریق این روش از شهریور ماه آغاز خواهد شد و ما اولین بلوک را از شهریور ماه آغاز خواهیم کرد و از اول مهر ماه اولین بلوک را آغاز خواهیم کرد و به شما قول می‌دهیم که در پایان بهمن ماه اولین بلوک احداث شده از این روش را آماده افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: هزینه ساخت این روش با روش‌های سنتی حدود ۵ الی ۱۰ درصد تفاوت دارد و کمتر است، اما سود مشتری در زمان تحویلش است که حدود ۶ ماهه ساختمان آماده می‌شود و از سوی دیگر عمر این ساختمان که عمری حدود چهار برابر دارد، این مزایا باعث سود بیشتر مشتریان خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha