۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
مبارزه با قاچاق نیازمند ابزارهای فنی و اقتصادی است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مبارزه با قاچاق نیازمند ابزارهای فنی و اقتصادی است

اردبیل- موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای کاهش و کنترل پدیده نامبارک قاچاق در کشور بهتر است از ابزارها و امکانات فنی و اقتصادی استفاده شده و کمتر به ابزارهای قهری روی بیاوریم.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: پدیده قاچاق آثار شومی را روی اقتصاد، افزایش تورم، کاهش قدرت خرید مردم و ضربه مهلک به تولید داخلی وارد می‌کند و عرصه رقابت را در حوزه تجارت مخدوش می‌کند.

وی به تبعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی سلامتی پدیده قاچاق اشاره کرد و گفت: در کشور سالانه بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان قاچاق کالا و ارز انجام می‌شود که این امر اقتصاد ایران را با نارسایی و حرکت نامبارکی روبه‌رو کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عمده کالاهای قاچاق را لوازم یدکی خودرو، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، پوشاک، دخانیات و تلفن همراه اعلام کرد و افزود: نمونه موفق کنترل کالای قاچاق در کشور اجرای طرح ریجستری برای گوشی تلفن همراه بود که تا حد زیادی از قاچاق این کالا جلوگیری کرده است.

موسوی به مصوبه مجلس در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و ادامه داد: تمام تلاش ما در قانون مصوب جدید و اصلاحیه آن بر این است تا به شکل هدفمند و قانونی و با ابزارهای اقتصادی و فنی جلوی قاچاق و آثار شوم آن گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در سالی که مقام معظم رهبری آن را تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری کرده، برای جلوگیری از زمین‌گیر شدن تولید و مبارزه با آفت اقتصاد باید با قاچاق و تبعات منفی آن مقابله جدی، منطقی و درست کرد.

موسوی اضافه کرد: در گام اول سعی خواهد شد تا در دولت سیزدهم با همراهی مجلس ضمانت‌های اجرایی در مبارزه آگاهانه با این پدیده انجام شود که در این ارتباط ما مصر به تقویت سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات حوزه تجارت در این بخش هستیم تا شفافیت عملکرد و واردات و صادرات را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در کنار جلوگیری از پدیده قاچاق کالا در حوزه رمز ارزها نیز اصلاح قانون به نحوی بوده تا از این پدیده شوم و بر هم زننده نظام پولی نیز جلوگیری شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بیش از آن که قاچاق را با نگاه امنیتی و یا قهری بخواهیم مقابله کنیم، شایسته است با ابزارهای فنی، اقتصادی و تفکر منطقی به سمت مبارزه با کالای قاچاق و عوارض و تبعات ناشی از آن برویم.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha