۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
سایه خشکسالی بر معیشت کشاورزان چهارمحالی؛ گندم‌زارها چراگاه شدند
گزارش بازار؛

سایه خشکسالی بر معیشت کشاورزان چهارمحالی؛ گندم‌زارها چراگاه شدند

شهرکرد- خشکسالی در چهارمحال و بختیاری همچنان می تازد و این در حالی است که تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری در این استان یک سوم کاهش یافته است.

بازار؛ گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های منطقه جنوب غربی کشور است که کشاورزی و دامداری از دیر باز در این استان رونق داشته است و اشتغال بسیاری از مردم به آن وابسته است.

 بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری بیشتر در بخش های دامداری، باغبانی، زراعت و پرورش طیور رونق دارد که کاهش بارش و وقوع خشکسالی تاثیر قابل توجهی در این بخش ها گذاشته است.

بخش زراعت در این استان به واسطه وجود بیشترین سطح زیرکشت و وابستگی آن به منابع آب بیشترین خسارت ها را از کاهش منابع آب متحمل شده است و اراضی قابل توجهی از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج شده است.

 از طرفی کاهش بارش ها موجب کاهش پوشش گیاهی مراتع شده است که این مهم نیز تامین علوفه برای گله های دام کوچک را با مشکل مواجه کرده است.

سایه خشکسالی بر معیشت کشاورزان چهارمحالی؛ گندم‌زارها چراگاه شدند

بحران خشکسالی در بخش کشاورزی در سه شهرستان بروجن، شهرکرد، خانمیرزا تشدید شده است و کم آبی به مهمترین نگرانی مردم برای آینده شغلی آنها تبدیل شده است.

بسیاری از چاه های آب کشاورزی در منطقه خشک شده است و بسیاری از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج شده است

 یکی از کشاورزان منطقه فرادنبه از توابع شهرستان بروجن در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: وضعیت آب کشاورزی در منطقه فرادنبه بسیار نامناسب شده است.

علی باقری بیان کرد: بسیاری از چاه های آب کشاورزی در منطقه خشک شده است و بسیاری از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر میزان آبدهی چاه های فعال در منطقه نیز بسیار پایین آمده است و کشاورزان مجبور هستند که هر ساله میزان سطح زیر کشت را کم تر کنند چرا که میزان حجم آب تخصیصی به آنها در زمان نوبت آنها جوابگوی آبدهی اراضی کشاورزی نیست.

وی ادامه داد: فردانبه در گذشته یکی از مهمترین مناطق کشاورزی چهارمحال و بختیاری در بخش زراعت به شمار می رفت و میزان قابل توجهی از سیب زمینی تولید استان به این منطقه اختصاص داشته که هم اکنون درگیر خشکسالی شده است.

وی گفت: حمایت های لازم از کشاورزان منطقه توسط مسئولان ضروری است چرا که معیشت بسیاری از خانواده های منطقه فرادنبه وابسته به بخش کشاورزی است.

اراضی زیر کشت گندم در فرخ شهر به چرای دام اختصاص یافت
یکی از کشاورزان منطقه «کرسنگ»  فرخ شهر نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: تامین آب منطقه کشاورزی کرسنگ در منطقه شهر فرخ شهر توسط قنات تامین می شود که آبدهی قنات این منطقه در یک قدمی خشک شدن قرار گرفته است.

سید رحمت الله موسوی بیان کرد: آب دهی قنات در این منطقه به علت کاهش بارش ها در زمستان و بهار به یکباره افت شدیدی پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای کشاورزان منطقه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری بسیاری از کشاورزان اراضی کشاورزی را به کشت گندم و جو اختصاص دادند که متاسفانه بارش قابل توجهی در فصل بهار انجام نشد و این اراضی زیر کشت، به علت نبود آب به بذر دهی نرسیده اند و به چرای دام اختصاص یافتند.

وی تاکید کرد: نبود آب کافی سبب شده است که کشاورزان در سال زراعی جاری در این منطقه هیچ محصول زراعی برداشت نکنند.

سایه خشکسالی بر معیشت کشاورزان چهارمحالی؛ گندم‌زارها چراگاه شدند

کاهش یک سوم تولیدات بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری
رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص تشدید خشکسالی و کاهش بارش ها به خبرنگار بازار گفت: تولیدات بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در سالجاری یک سوم کاهش یافته است.

سطح آب سفره‌های زیرزمینی در دشت‌های  چهارمحال و بختیاری به ویژه دشت های شهرکرد، سفیددشت، فرادنبه و خانمیرزا پایین آمده است و آبدهی چاه ها، قنات ها و چشمه های بخش کشاورزی کاهش یافته است

عطا الله ابراهیمی بیان کرد: وضعیت خشکسالی در چهارمحال و بختیاری تشدید شده است و خشکسالی در سه شهرستان بروجن، شهرکرد، خانمیرزا بحرانی تر است.

وی گفت: سطح آب سفره‌های زیرزمینی در دشت‌های  چهارمحال و بختیاری به ویژه دشت های شهرکرد، سفیددشت، فرادنبه و خانمیرزا پایین آمده است و آبدهی چاه ها، قنات ها و چشمه های بخش کشاورزی کاهش یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سطح اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار است که در حال حاضر ۱۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت قرار گرفته است.

وی گفت: بیشترین اراضی کشاورزی در این استان به کشت گندم، جو و ذرت علوفه ای اختصاص دارد.

ابراهیمی با اشاره به کاهش تولید محصولات دامی در پی خشکسالی در این استان، تاکید کرد: تولیدات دامی به دلیل خشکسالی و کاهش تولیدات محصولات زراعی کاهش یافته است و دامداران دچار خسارت در این بخش شده اند.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جبران خسارت دامداران در این استان مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: توزیع نهاده دامی بین دامداران برای تامین خوراک دام یکی از حمایت‌های بخش کشاورزی است تا میزان خسارت به این قشر کاهش پیدا کند.

لزوم توسعه کشت های گلخانه ای 
رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به راهکار حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی با توجه به شرایط موجود، اظهار داشت: حرکت کشاورزان در چهارمحال و بختیاری به سمت کشت های گلخانه های ضروری است.

وی با بیان اینکه توسعه کشت های متراکم و گلخانه ای در این استان مورد توجه قرارگرفته است، تاکید کرد: تقاضای ۲۰۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری برای پرداخت تسهیلات به بانک های عامل ارسال شده است که ایجاد این میزان سطح گلخانه ای در استان اشتغال قابل توجهی ایجاد می کند.

بحران خشکسالی از ۱۲ سال گذشته در این استان آغاز شده است و با توجه به شرایط موجود و پیش بینی کارشناسان این خشکسالی همچنان ادامه دارد و کشاورزان نباید در انتظار تر سالی باشند و باید از همین امروز برای حفظ اشتغال خود و تامین معیشت خانواده به سمت احداث گلخانه در اراضی کشاورزی حرکت کنند.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha