۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
مجلس مخالف اقتصاد آزاد نیست| شش هزار انبوه‌ساز پای کار تولید مسکن
نایب رئیس مجلس:

مجلس مخالف اقتصاد آزاد نیست| شش هزار انبوه‌ساز پای کار تولید مسکن

اردبیل- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی مخالف اقتصاد آزاد نیست اما نظارت بر بازار را ضرورتی انکارناپذیر می‌داند.

علی نیکزاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در هشت سال اخیر بازار مسکن در کشور دچار تلاطم شده و حتی با سپری شدن دوره یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری مسکن مهر شروع شده در ۱۰ سال پیش به سرانجام نرسیده است.

وی دلیل نابسامانی بازار مسکن را عدم برنامه‌ریزی درست دولت در هشت سال گذشته اعلام کرد و گفت: وقتی شورای مسکن تعطیل می‌شود و وزارت راه و شهرسازی و دیگر متولیان این بخش تکلیف خود را در حوزه مسکن نمی‌دانند، وضع بهتر از این نخواهد شد.

حوزه مسکن ارتباطی با تحریم‌ها و شرایط اقتصادی بد ندارد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که ارتباطی با تحریم‌ها و شرایط اقتصادی بد پیدا نمی‌کند، حوزه مسکن است چرا که زمین به اندازه کافی در کشور وجود دارد و ما در تولید مصالح، تأمین نیروی انسانی کارآمد، پرداخت تسهیلات و قوانین حوزه مسکن هیچ کم و کسری نداریم.

نیکزاد افزود: اینکه ادعا می‌شود به دلیل شرایط تحریم تولید مسکن در کشور با تأخیر و تعلل روبه‌رو شده، حرف درستی نیست چرا که کار در این حوزه هیچ وابستگی به تحریم ندارد و ما به اندازه کافی توان تولید مسکن در کشور را داریم.

وی به قانون تولید و عرضه مسکن در کشور و قانون جدید مصوب مجلس در راستای جهش مسکن اشاره کرد و ادامه داد: دولت سیزدهم باید هر سال یک میلیون مسکن شهری و روستایی تولید کند و در این زمینه موانع و مشکلات در جلسات شورای مسکن که به صورت ماهانه برگزار خواهد شد، رصد و در مسیر حل آنها گام برداشته می‌شود.

اجرای مسکن مهر را از موفقیت‌های نظام و کشور است
نیکزاد به نابسامانی بازار فولاد و سیمان و افزایش قیمت آنها در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: چرا باید کشوری که بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد و ده‌ها میلیون تن سیمان تولید می‌کند وضعیت به شکلی در آید که یک بسته سیمان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در بازار به فروش برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در دولت نهم و دهم با تشکیل جلسات شورای مسکن با حضور رئیس جمهور تمام مسائل کنترل و رصد می‌شد و کشور در جهت شکوفایی حوزه مسکن قرار گرفته بود.

نیکزاد اجرای مسکن مهر را از موفقیت‌های نظام و کشور توصیف کرد و افزود: ما همچنان به تولید مسکن نیاز داریم و آنهایی که مدعی هستند خانه‌های خالی در کشور وجود دارد و نیازی به مسکن نداریم، سخت در اشتباهند چرا که بخش عظیمی از جوانان ما برای تشکییل زندگی خود نیازمند سرپناهی مناسب هستند.

سالانه باید ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع بانک‌ها صرف تولید مسکن شود
وی ضرورت تداوم طرح‌های مسکن را با شرایط سهل یادآور شد و اضافه کرد: در وهله اول باید زمین رایگان در اختیار تولیدکنندگان مسکن آن هم از بخش خصوصی قرار گیرد و ۲۰ درصد تسهیلات را بانک‌ها به این حوزه اختصاص بدهند.

نیکزاد بیان کرد: ضروری است سالانه ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع بانک‌ها صرف تولید مسکن شود تا با ارائه تخفیف از سوی شهرداری‌ها و نظام مهندسی در صدور پروانه و اجرا و نظارت طرح‌ها پرداخت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی در این حوزه هدف‌گذاری شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این تسهیلات باید با اقساط ۲۰ ساله و به شکل پلکانی به متقاضیان پرداخت شود تا متناسب با قدرت خرید هر سال و نرخ تورم تسهیلات پرداختی به شکلی باشد تا فشاری به خانواده‌ها وارد نشود.

ضرورت توجه به مالیات عایدی بر خانه‌های خالی
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی فعالیت شش هزار انبوه‌ساز را در کشور به همراه پیمانکاران یادآور شد و تصریح کرد: با به کارگیری این ظرفیت عظیم می‌توان از توان فنی و تخصصی آنها استفاده کرد تا تولید مسکن و واگذاری آن به شکل درست و صحیح انجام شده و مردم مشکلی از بابت تهیه مسکن نداشته باشند.

نیکزاد گفت:‌ در کنار آن دولت باید مالیات عایدی بر خانه‌های خالی و مساکن، زمین و معاملات مکرر را مورد توجه قرار داده و بر اجرای آنها با هدف ساماندهی این بخش کمک کند.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha