۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
زهکشی ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال کشور خودکفایی تولید برنج را به همراه دارد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

زهکشی ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال کشور خودکفایی تولید برنج را به همراه دارد

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال کشور با اعتباری معادل یک میلیارد دلار به زهکشی نیاز دارد. این اقدام می‌تواند کشور را در زمینه تولید برنج خودکفا کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز(سه‌شنبه ۵ مردادماه) کمیسیون، گفت: دستور کار نشست امروز در زمینه بررسی چالش‌های حوزه تولید و تامین برنج مورد کشور بود. در گذشته سند خودکفایی برنج تدوین شده که متاسفانه پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام نشده است.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده سرانه مصرف برنج در کشور برای هر نفر حدود ۳۵ کیلوگرم است، ادامه داد: برنج مورد نیاز کشور سالانه حدود ۳ میلیون تن است که بر اساس آمار مرکز ایران ۵۰۰هزار تن به منظور مصارف صنعتی به این میزان اضافه می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: میزان تولید برنج در کشور طی سال‌های گذشته متفاوت بوده به صورت مثال در سال ۹۷ حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن، سال ۹۸حدود ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن و سال ۹۹ حدود۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده که این میزان بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال جاری به ۲ میلیون و ۱۰۰هزار تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ یک میلیون ۶۱۵هزار تن، در سال ۹۸ یک میلیون ۶۴۵هزار تن، در سال ۹۹ یک میلیون تن و در سال جاری نیز تا کنون ۱۸۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است، گفت: در ۱۷ استان کشور برنج کشت می‌شود که ۷۵درصد آن در گیلان و مازندران است. سطح زیر کشت برنج در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۶۰۰ هزار هکتار بوده که این میزان  به ۸۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه بیشترین میزان برنج ابتدا در استان گیلان و سپس در مازندران برداشت می‌شود، عنوان کرد: در کمیسیون کشاورزی مقرر شد به جای واردات برنج سفید باید به منظور اشتغالزایی اقدام به واردات برنج‌ سبوس دار کرد. بسیاری از کارخانه‌های فرآوری برنج از جمله ۲۰ واحد از آنها که در چابهار احداث شده بودند به دلیل واردات برنج سفید تعطیل شده اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کشت ارقام اصلاح شده و پرمصرف را در داخل کشور ترویج کنیم تا کشت این محصول اقتصادی شود، تصریح کرد: باید بخش خصوصی در زمینه ترویج افزایش میزان عملکرد برنج در واحد سطح وارد عمل کنیم و اقدامات لازم در دستور کار قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کشت قرار دادی با استفاده از بذرهای گواهی شده باید در تمامی مزارع کشت برنج اجرا شود، گفت: متاسفانه ۱۰ درصد از بذر برنج مورد استفاده کشاورزان گواهی شده است که باید این میزان به ۵۰درصد افزایش پیدا کند. یکی از مباحث مطرح شده در نشست امروز بالا بودن باقی مانده سموم در برنج است که می‌توان آن را با ترویج کشت قراردادی کاهش داد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه علی‌رغم خشکسالی و کمبود علوفه در کشور کاه و کلش برنج‌های برداشت شده آتش زده می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه تمهیدات لازم را اتخاذ کند، ادامه داد: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال کشور با اعتباری معادل یک میلیارد دلار به زهکشی نیاز دارد. این اقدام می‌تواند کشور را در زمینه تولید برنج خودکفا کند که باید برای تامین مالی آن تمهیدات لازم مدنظر قرار بگیرد.

رئیس کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آقای اعظمی به همراه تیمی از کمیسیون کشاورزی مجلس طی دو هفته آینده از مزارع برنج استان‌های مازندران و گیلان بازدید می‌کنند، عنوان کرد: طرح‌های پایش و نظارت بر مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح ماده (۱۷) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز در کمیسیون کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha