۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷
چرخ‌هایی که بی‌سیمان از حرکت ایستاد| بیکاری اجباری کارگران
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخ‌هایی که بی‌سیمان از حرکت ایستاد| بیکاری اجباری کارگران

ساری- گرانی و نایاب شدن سیمان بیش از همه فعالان و کارگران و شاغلان مستقیم و غیرمستقیم این بخش را از کار بیکار و خانه نشین کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: روند روبه رشد قیمت سیمان و نایاب شدن آن طی یک ماه اخیر به دلیل بی برقی و بورسی شدن، بیش از همه بر فعالان و شاغلان این بخش تأثیر گذاشت و سفره‌هایشان را کوچک‌تر کرده است.

دو کارخانه سیمان در مازندران در نکا و کیاسر فعالیت دارد که طی ماه اخیر با کمتر از یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و قطع برق و کمبودها، این کارخانه‌ها را از رونق انداخته است.

ظرفیت تولید سیمان در دو کارخانه مازندران بیش از ۱۰ هزار تن بوده و اکنون به زحمت حدود دو هزار تن تولید می‌کنند و اظهارنظرهای مختلف درباره گرانی و نایاب شدن سیمان وجود دارد و برخی‌ها، همه تقصیرها را به گردن برق و قطع مکرر آن و دسته‌ای دیگر نیز پای مافیا و دلالان بازار سکه و ارز را در نابسامانی این صنعت دخیل می‌دانند.

حال بد کارگران سیمانی
محمدتقی کارگر فروشگاه سیمان در مازندران است که خرج زندگی و اجاره خانه را با پول کارگری در سیمان فروشی تأمین می‌کند، اظهار داشت: قبلاً هر وقت سفارش سیمان می‌دادیم روز بعد با کامیون از کارخانه ارسال می‌شد و اکنون به شدت کاهش یافته و بر کار ما کارگران نیز تأثیر گذاشته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کمبود سیمان، ساخت و سازها را کم کرده است، افزود: برخی از روزها برای این که بیکار نمانیم، مجبور می‌شوم زیر دست بنا کارگری کنم.

از رونق افتادن چرخ کارخانه‌های سیمان، زندگی را برای ۱۲ هزار فعال حوزه حمل و نقل در مازندران هم سخت کرده و این روزها با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند. افزایش هزینه‌ها و استهلاک خودروها از یک سو و فرسودگی ناوگان از سوی دیگر مشکلات این بخش را افزایش داده است.

چرخ‌هایی که بی‌سیمان از حرکت ایستاد| بیکاری اجباری کارگران

محمدعلی فرجی رئیس اتحادیه حمل و نقل کامیونداران مازندران با بیان اینکه این اتحادیه هشت هزار عضو دارد، که هزار راننده در شرکت‌های سیمان استان فعالیت می‌کنند، افزود: کاهش تولید سیمان، بر شغل این افراد و درآمد اقتصادی آنها تأثیر منفی گذاشته است.

وی با بیان اینکه اوضاع اقتصادی رانندگان و فعالان حمل و نقل چندان روبراه نیست، گفت: کمبود سیمان سبب رکود بازار فعالان حمل و نقل شده و رانندگان مجبورند ساعت‌ها در صف بمانند تا یک سرویس بار سیمان جابجا کنند و از سوی دیگر با توجه به وضعیت سخت کرونایی و افزایش قیمت لوازم یدکی و تجهیزات، درآمد این بخش کفاف خرج زندگی را نمی‌دهند.

کمبود سیمان سبب رکود بازار فعالان حمل و نقل شده و رانندگان مجبورند ساعت‌ها در صف بمانند تا یک سرویس بار سیمان جابجا کنند و از سوی دیگر با توجه به وضعیت سخت کرونایی و افزایش قیمت لوازم یدکی و تجهیزات، درآمد این بخش کفاف خرج زندگی را نمی‌دهند

وی با اظهار اینکه میزان باربری سیمان کاهش چشمگیری یافته است، افزود: در مجموع هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون در کارخانه‌های سیمان استان فعالیت دارند و درآمد رانندگان بسیار کاهش یافته و هرچند روز یک بار سرویس بار سیمان به او می‌خورد.

فرجی هزینه بالای استهلاک خودروها، اقساط ماهیان، گرانی لوازم یدکی و اقلام مصرفی نظیر روغن و لاستیک و افزایش هزینه‌های تعمیر و دستمزد را از جمله نگرانی‌ها و دغدغه فعالان بخش حمل و نقل بیان کرد.

تولید سیمان به یک سوم رسیده است
در مازندران دو کارخانه سیمان در کیاسر و نکا فعالیت دارد و بی برقی برای کار این واحدها اثر گذاشته و فعالیت آنها را تا یک سوم کاهش داده است. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه میزان تولید سیمان در استان به یک سوم رسیده است، افزود: کارخانه سیمان کیاسر نیز درحال تعمیرات و تعطیلی است.

وی با اشاره به اینکه قیمت سیمان بستگی به عرضه و تقاضا دارد، گفت: عرضه کم و تقاضای زیاد سبب افزایش قیمت شده است و این در حالی که کارخانه‌ها طبق مصوبه محصولات را به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه کمبود تولید برق فعالیت این کارخانه‌ها تحت تأثیر قرار داده است، به کاهش ملموس و محسوس تولید سیمان در استان اشاره کرد و گفت: این مسئله سبب شده تا کارخانه با آسیاب کمتری به تولید بپردازند.

وی ظرفیت تولید سیمان در استان را بیش از ۱۰ هزار تن بیان کرد و گفت: اکنون میزان تولید حدود دو هزار تن بوده و امیدواریم طی روزهای آینده مشکلات رفع شود و قیمت سیمان نیز فروش کند.

چرخ‌هایی که بی‌سیمان از حرکت ایستاد| بیکاری اجباری کارگران

به اعتقاد برخی از صاحبنظران، حضور دلالان و واسطه‌ها و کوچ آنها از بازار بورس و سکه به صنعت سیمان، این حوزه را دچار نابسامانی کرده است، بورسی شدن سیمان را دلیل افزایش قیمت‌ها عنوان کرده اند.

ضرورت تجدید نظر درباره بورسی شدن سیمان
مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سیمان اساساً کالایی نیست که قابلیت عرضه در بورس را داشته باشد، خواستار تجدید نظر در این تصمیم و رویه شد.

وی با بیان اینکه کمبود و قطع برق نیز سبب بروز مشکلات در صنعت سیمان شده است، افزود: دو کارخانه در استان فعالیت دارد و قرار شد لیست واحدهای مرتبط با این صنعت تهیه شود.

وی یادآور شد: قرار شد تولیدات سیمان به واحدهای مرتبط از جمله واحدهای بتن آماده و غیره ارسال شود.

افزایش و گرانی قیمت سیمان و بورس بازی در این صنعت و قطع برق سبب شده تا فعالان صنعت سیمان از کارگر تا رانندگان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند و کامشان تلخ شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha