۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
تنها دلیل گرانی و کمبود سیمان، قطعی برق و دلالی در این بازار است
عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی:

تنها دلیل گرانی و کمبود سیمان، قطعی برق و دلالی در این بازار است

مدت زیادی از فروش سیمان در بورس کالا نمی‌گذرد، اما سودجویان با نقدهای انحرافی زیاد علیه عرضه بورسی سیمان مانع تغییر روند بازار سنتی شدند که از شفافیت معاملات جلوگیری کنند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، خوانساری، عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی، با بیان مطلب فوق، گفت: عده‌ای برای آنکه عرضه سیمان در بورس متوقف شود بهانه‌تراشی می‌کنند و تلاطم قیمت سیمان را به بورس کالا نسبت می دهند تا بتوانند با هجمه سازماندهی‌شده و هدفمند علیه بورس کالا، عرضه بورسی سیمان را متوقف کنند. این اقلیت از برچیده شدن بساط رانت‌خواری هایشان در پرتو شفافیت معاملات بورسی می هراسند، درحالیکه یگانه دلیل گرانی و کمبود سیمان، قطعی برق و دلال بازی در این بازار است.

او اضافه کرد: قطع برق و کاهش تولید کارخانجات سیمان، از سویی و افزایش قیمت خودسرانه سیمان توسط برخی تولیدکنندگان و واسطه های بازار موجب شده تا سیمان به‌قدری گران یا کمیاب شود که کارخانجات تولید بتن، نتوانند سیمان مورد نیازشان را خریداری کنند.

عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی، ادامه داد: در این میان، عده‌ای برای گمراه کردن اذهان عمومی از ریشه‌های واقعی گرانی سیمان، دلایل واهی مطرح می‌کنند. عمده این افراد نیز کسانی هستند که از خلاءهای موجود در بازار سنتی استفاده کرده و رانت‌های کلانی بردند. بنابراین، از هرگونه تغییر وضعیت بازار ناراضی هستند و مقابل تغییر رویه‌ها می‌ایستند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت، با بیان بی اثری بورس کالا بر افزایش قیمت ها توضیح داد: سال‌هاست فولاد و محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود؛ برای کدام‌یک از این کالاها، کمبود کالا در بازار پیش آمد؟ اتفاقاً، بالعکس با عرضه بورسی این کالاها اگر خللی هم انجام شود به دلیل فضای شفاف حاکم در بورس، به‌سرعت قابل‌شناسایی و جلوگیری خواهد بود، اما در فضای مه‌آلود بازار سنتی، تخلفات گم می‌شود و به‌ندرت، قابل‌کشف، پیگیری و برخورد قانونی با متخلفان هستند.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha