۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
بازار مرغ همدان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت| صف مرغ همچنان پابرجاست
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار مرغ همدان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت| صف مرغ همچنان پابرجاست

همدان- در حالی ۵۲۴ واحد مرغداری در استان همدان وجود دارد که این روزها همچنان مشکل کمبود گوشت مرغ در بازار همدان مشهود و به دلیل آنچه خروج گوشت مرغ از همدان عنوان می شود صف های خرید مرغ پابرجاست.

بازار؛ گروه استان‌ها: دو سه هفته گذشته بود که به یکباره خبرهایی از کمبود گوشت مرغ در بازار بین مردم رد و بدل شد و دیری نپایید که این وضعیت به استان همدان تسری پیدا کرد تا آنجا که در تمام شهرستان های استان همدان گوشت مرغ کمیاب شد.

پس از این رویداد مسئولان دست اندرکار یکی پس از دیگری ضمن اینکه سعی داشتند آرامش را به بازار همدان برگردانند از وفور گوشت مرغ در همدان سخن گفتند اما این صحبت ها در حالی عنوان می شد که وقتی به بازار همدان مراجعه می کردیم خبری از مرغ نبود و ویترین ها و یخچال های عرضه کننده گوشت مرغ در بازار همدان خالی بود.

اگر کمبود مرغ وجود دارد پس چرا بال ها و پاها در بازار عرضه می شود اما خبری از گوشت مرغ نیست

البته خالی بودن یخچال ها آنجا تعجب شهروندان و مردم را به همراه داشت که بال مرغ و پای مرغ در یخچال دیده می شد اما خبری از گوشت مرغ نبود به نحوی که این سوال در ذهن ایجاد می شد اگر کمبود مرغ وجود دارد پس چرا بال ها و پاها در بازار عرضه می شود اما خبری از گوشت مرغ نیست.

<a class=بازار مرغ همدان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت| صف مرغ همچنان پابرجاست" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/07/28/4/84413.jpg" />

باید قبول کنیم که این پرسش به ذهن هر فردی که به بازار مرغ فروشان همدان مراجعه می کرد می رسید ضمن اینکه نباید از صف های طولانی که هنوز هم برای خرید مرغ تشکیل می شود به راحتی بگذریم.

۵۲۴ واحد مرغداری در استان همدان وجود دارد که در هر دوره تناوب ۳۲۰ واحد جوجه ریزی دارند

در بررسی کوتاه آمار و ارقام جایگاه همدان در تولید گوشت مرغ باید بگوییم که در حال حاضر ۵۲۴ واحد مرغداری در استان همدان وجود دارد که در هر دوره تناوب ۳۲۰ واحد جوجه ریزی دارند.

همچنین ۵۲۳ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در هر دوره و ۱۹ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه و یک واحد جوجه کشی با ظرفیت یک میلیون قطعه در استان همدان فعال است.

طبق آنچه بارها از سوی مسئولان ذکر شده مصرف گوشت مرغ در استان همدان روزانه ۹۵ تن است که در پیک مصرف به ۱۳۰ تن می رسد ضمن اینکه عمده نیاز بازار همدان از داخل استان تامین می شود و درصدی نیز به مرغ های شمال اختصاص دارد.

همین چند سطر کافی است تا به این نتیجه برسیم همدان در تامین مرغ مورد نیاز مردم مشکلی ندارد اما آنچه این روزها بر بازار حاکم شده کمبود مرغ و صف های طولانی برای خرید از سوی مردم آن هم در شرایطی است که موکدا بر خودداری از حضور در اجتماعات به واسطه جولان دادن ویروس کرونا تاکید می شود.

موضوع جدی بودن کمبود مرغ در بازار همدان آنجا چهره واقعیت به خود می گیرد که طی دو هفته اخیر چندین مرتبه مسئولان دست اندرکار این بخش به تعزیرات حکومتی فراخوانده و در جلساتی شبانه موضوع به بحث و بررسی گذاشته شده است

موضوع جدی بودن کمبود مرغ در بازار همدان آنجا چهره واقعیت به خود می گیرد که طی دو هفته اخیر چندین مرتبه مسئولان دست اندرکار این بخش به تعزیرات حکومتی فراخوانده و در جلساتی شبانه موضوع به بحث و بررسی گذاشته شده است.

بازار مرغ همدان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت| صف مرغ همچنان پابرجاست

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان در توضیح موضوعاتی که در این نشست ها به بحث گذاشته شده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مردم نگران تامین مرغ گرم نباشند چراکه مرغ به اندازه کافی در استان همدان وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست، گفت: درپی التهاب بازار مرغ و لزوم تلاش بیشتر برای تامین مرغ گرم هرشب جلسه ای با مسئولان سازمان صمت و دیگر ادارات دخیل از ساعت ۲۰ تا پاسی از شب تشکیل و تصمیمات لازم برای  تامین و کشتار مرغ گرفته می شود.

داریوش جودکی با تاکید بر اینکه در راه خدمت به مردم و تامین مایحتاج ضروری حتی در روز تعطیل و یا هر ساعت از شبانه روز از هیچ گونه تلاشی فرو گذار نمی کنیم و خود را خدمت گذار مردم می دانیم و با هرگونه تخلف به شدت برخورد می‌کنیم، گفت: با وجود ممنوعیت خارج کردن مرغ زنده و کشتار اما شاهد افزایش خروج مرغ از این استان هستیم.

وی بابیان اینکه با توجه به نابسامانی در عرضه مرغ، قطعه بندی آن تا اطلاع بعدی در کشتارگاه ممنوع شده با این وجود برخی از رستوران ها مجوز قطعه بندی مرغ را دارند؛ افزود: تامین مرغ با جهاد کشاورزی و  توزیع آن با صنعت، معدن و تجارت است ضمن اینکه برخورد با متخلفان با نهاد شبه قضایی تعزیرات حکومتی است.

طبق گزارش و اعلام جهاد کشاورزی تا چند روز آینده همدان همچنان با کمبود مرغ و مشکل تامین آن مواجه است

جودکی بابیان اینکه طبق گزارش و اعلام جهاد کشاورزی تا چند روز آینده همدان همچنان با کمبود مرغ و مشکل تامین آن مواجه است ضمن آنکه اتحادیه مرغداران برای تامین مرغ مورد نیاز استان همدان متعهد شده است؛ گفت: با توجه به کمبود مرغ شاهد افزایش پرونده های تخلف از جمله توزیع خارج از شبکه و گرانفروشی هستیم که برای متخلفان پرونده تشکیل و سهمیه برخی از توزیع کنندگان نیز قطع شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان بااشاره به اینکه باید مرغ زنده با قیمت هر کیلو ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان در اختیار کشتارگاه قرار گرفته و در نهایت با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد اما شاهد عرضه هر کیلو مرغ به قیمت ۳۵ هزار تومان نیز هستیم، گفت: در حال حاضر به دلیل فصل گرما مرغ در بازار کم است و سعی ما این بوده روزانه کشتارهایی باشد و به مصرف مردم برسد.

بازار مرغ همدان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت| صف مرغ همچنان پابرجاست

وی با بیان اینکه مردم نیز باید خریدهای مضاعفی نداشته باشند تا همه از مرغ بهره‌مند شوند و باید فرهنگسازی صورت گیرد؛ عنوان کرد: به محض اینکه مرغ کم می‌شود مردم برای خرید اقدام می‌کنند که این امر باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

صف‌های طولانی وضعیت بهتری پیدا کرده و کاهش یافته است
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به اینکه این روزها صف‌های طولانی وضعیت بهتری پیدا کرده و کاهش یافته است، گفت: تعداد بازرسان نیز افزایش یافته تا از وقوع تخلف‌ها جلوگیری شود.

طبق گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان تامین مرغ موردنیاز بازار همدان به عهده سازمان جهادکشاورزی است ضمن اینکه این سازمان اعلام کرده بازار همدان تا چندروز با مشکل کمبود مرغ گرم روبرو خواهد بود.

خرداد ماه امسال ۹۰ واحد با تعویق وارد مدار شدند و تولید مرغ از ۱۳۷ تن در طول روز به ۱۰۷ تن کاهش یافت

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین زمینه علت کمبود مرغ در استان همدان را خروج مرغ به استان های مرکزی عنوان کرد و افزود: خرداد ماه امسال ۹۰ واحد با تعویق وارد مدار شدند و تولید مرغ از ۱۳۷ تن در طول روز به ۱۰۷ تن کاهش یافت.

علیرضا قراگولو با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۱۰۷ تن مرغ در استان همدان کشتار می شود؛ اضافه کرد: واحدهای مرغداری متخلف به سبب خروج مرغ زنده بدون مجوز از استان همدان به تعزیرات معرفی شده اند.

قراگولو با بیان اینکه براساس جوجه ریزی های انجام شده در مرغداری ها تا ۱۰ روز آینده روزانه ۱۸۵ تن مرغ در استان همدان توزیع خواهد شد به اجرای طرح زنجیره مرغ در استان همدان اشاره کرد و گفت: در سه پروسه تامین نهاده، تولید و کشتار مرغ، واسطه ها وجود دارند که با ایجاد زنجیره تولید، تمام این بخش ها با زیرمجموعه های مرتبط بدون دلالان به هم متصل می شوند.

وی بابیان اینکه زنجیره‌های تولید داخلی در این بخش باعث مدیریت یکپارچه از مزرعه تا سفره، ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و ثبات بازار می‌شوند به راه‌اندازی واحد پرورش مرغ اجداد در همدان نیز اشاره کرد و گفت: واحد ۵۰ هزار قطعه‌ای مرغ اجداد در همدان راه‌اندازی شده است.

بازار مرغ همدان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت| صف مرغ همچنان پابرجاست

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در بحث مرغ گوشتی هم اکنون در استان همدان ۵۲۴ واحد پروانه دار وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد، ۴۶۰ واحد فعال هستند و بالغ بر سه میلیون قطعه جوجه ریزی دارند که با واحدهای جدیدی که فعال خواهند شد، ظرفیت مرغ گوشتی استان همدان افزایش دوبرابری تولید را در سال جاری تجربه خواهد کرد.

صحبت های مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان و مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گویای آن است که مشکل کمبود مرغ در بازار همدان فعلا تداوم خواهد داشت اما با این حال معاون امور اقتصادی استاندار همدان نظر دیگری دارد و معتقد است مرغ به اندازه کافی در بازار همدان موجود است!

در تاریخ استان همدان هیچ‌گاه سه میلیون و ۷۰۰ هزار جوجه قطعه‌ریزی نشده بود اما در ۱۵ روز گذشته این اتفاق در همدان صورت گرفته است

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار همدان بابیان اینکه در تاریخ استان همدان هیچ‌گاه سه میلیون و ۷۰۰ هزار جوجه قطعه‌ریزی نشده بود اما در ۱۵ روز گذشته این اتفاق در همدان صورت گرفته است؛ افزود: با جوجه‌ریزی‌های انجام شده بزودی بازار مرغ به شرایط قبل بازمی‌گردد.

ظاهر پورمجاهد با تاکید بر اینکه مردم باید مقدار خرید خود را مدیریت کنند چراکه برخی‌ها بی‌توجه به مقدار نیاز خانوار و براساس احساس نگرانی از کمبود، بارها در صف می‌ایستند و سعی می‌کنند برای مدت زیادی مرغ خریداری کنند که این رفتار به کمبود مرغ و ایجاد صف‌های طولانی دامن می‌زنند، افزود: نمی‌گویم همه مشکلات تولید را رفع کرده‌ایم اما تلاش شده تا موانع تولید برداشته شود.

پورمجاهد بابیان اینکه روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن مرغ در شهرهای استان توزیع می‌شود و در مواقعی که نتوانیم ۱۲۰ تن مرغ گرم توزیع کنیم بعدازظهر آن روز مرغ منجمد توزیع می‌کنیم تا اگر کمبودی هست جبران شود، ادامه داد: مقدار مرغ توزیع شده در روز کفاف نیاز استان را می‌دهد، اما برخی‌ها سعی می‌کنند بیش از نیاز خود خرید کنند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه مرغ را قبل از ساعت ۹ صبح توزیع نکرده‌ایم با این وجود مردم هر روز از ساعت ۷ صبح برای خرید مرغ صف می‌کشند که همین صف‌ها نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد می‌کند؛ گفت: مرغ به اندازه نیاز در استان همدان موجود است مردم نباید بیش از نیاز خود بخرند تا با مشکل کمبود مرغ و تشکیل صف مواجه نشویم.

بازار مرغ همدان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت| صف مرغ همچنان پابرجاست

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار همدان با تاکید بر اینکه مرغداری‌ها موظف هستند مرغ را با اولویت به کشتارگاه‌های استان تحویل دهند و کد تخلیه بگیرند تا مجوز جوجه‌ریزی و نهاده‌ها را دریافت کنند، گفت: با توجه به افزایش دمای هوا در برخی استان‌ها به اندازه کافی مرغ تولید نشده و با کمبود مواجه شده‌اند که مرغداری‌ها به خاطر افزایش قیمت در این مناطق سعی می‌کنند مرغ خود را به آنجا ارسال کنند.

عمده تخلفات و گرانفروشی واحدها مربوط به نقاط حاشیه‌ای شهر و دور از چشم بازرسان است

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه بازرسان به صورت روزانه در بازار حضور داشته و بر نحوه توزیع نظارت می‌کنند؛ افزود: عمده تخلفات و گرانفروشی واحدها مربوط به نقاط حاشیه‌ای شهر و دور از چشم بازرسان است

وی گفت: هم اکنون نرخ مصوب هر کیلو گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار همدان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده و فروش با نرخ بالاتر از آن تخلف محسوب می‌شود ضمن اینکه نوع برند و برچسب مرغ هیچ تأثیری در قیمت آن ندارد.

با تمام این تفاسیر آنچه موجب شده مردم به صحبت های مسئولان اعتماد کافی نداشته باشند اتفاقاتی است که در ماه های قبل و حتی سال گذشته بارها رخ داد و در حالی که صحبت از وفور کالا در بازار بود به یکباره نایاب شدن آن رنگ واقعیت به خود می گرفت بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم مردم در این شرایط همراهی بیشتری داشته باشند مستلزم واقعی بودن صحبت های مسئولان است تا با اتکا به آن مردم در مسیر مشارکت برای مدیریت بازار قدم بردارند.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha