۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
بازگشت دوباره دلار به کانال ۲۵ هزار تومان| بازار همچنان در انتظار سیاست گذاری های دولت رئیسی
«بازار» گزارش می دهد

بازگشت دوباره دلار به کانال ۲۵ هزار تومان| بازار همچنان در انتظار سیاست گذاری های دولت رئیسی

با وجودی که بازار ارز همچنان در انتظار سیاست گذاریهای جدید دولت سیزدهم در رکود قرار دارد و معاملات آنچنانی انجام نمی شود اما قیمت انواع ارز، سکه و طلا روندی صعودی به خود گرفته است.

اسدالله خسروی؛ بازار: پس از پایان تعطیلات شش روزه کرونایی دو کلانشهر تهران و البرز، طلا و ارز در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند، طوری که دلار دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت و سکه و طلا نیز گران شدند. کارشناسان بازار این افزایش قیمت را به دلیل بی ثباتی و  ناپایداری قیمت ها در بازار ارز عنوان می کنند علاوه بر این رشد میزان تقاضا توسط برخی ها برای تهیه و تامین ارز با هدف انجام مسافرت های تابستانه نیز بر افزایش قیمت این کالاها طی یکی دو روز اخیر بی تاثیر نبوده است.

اینکه چرا جنب و جوشی در بازار ارز وطلا وجود ندارد، شاید به دلیل آن است که سرمایه گذاران به درستی می دانند قیمت دلار حتی با رفع تحریم های بین المللی و نیز سیاست گذاریهای ارزی دولت جدید به شدت نزولی نخواهد شد

انتظار برای ساماندهی قیمت ها در بازار سکه و ارز
این درحالی است که خیلی از فعالان  بازار ارز و طلا همچنان به انتظار سیاست گذاریهای جدید ارزی و تصمیم گیری تیم جدید اقتصادی رئیسی نشسته و نمی خواهند با انجام معاملات در این بازار بی بی گدار به آب بزنند. بازار طلا و ارز نیز این روزها از تحرک بخشی خاصی برخوردار نیستند و اینکه چرا  جنت و جوشی در بازار وجود ندارد، شاید به دلیل آن است که سرمایه گذاران به درستی می دانند قیمت دلار حتی با رفع تحریم های بین المللی و نیز سیاست گذاریهای ارزی دولت جدید به شدت نزولی نخواهد شد زیرا وجود تورم بالا و  نرخ تعادلی ارز در اقتصاد کشور همان در محدوده ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است. بنابراین اگر اتفاق سیاسی نیز در روند مذاکرات برجام رخ دهد قیمت ارز در بازار به شدت نوسانی نخواهد شد.

از طرفی توجه مسئولان و سیاست گذاران به ساماندهی بازار سرمایه با هدف رونق بخشی این بازار رسمی پر طرفدار بیانگر آن است که سرمایه گذاری بر روی ارز با ریسک بالایی همراه است.

در بازار طلا نیز این روزها به دلیل قرار گرفتن انس جهانی بر ریل افزایش قیمت و تبعیت طلا و سکه از بهای انس جهانی و ارز داخلی، روندی افزایشی به خود گرفته است و چنانچه انس جهانی همچنان افزایشی شود قیمت طلا نیز به تبع آن افزایش می یابد. طوری که طی یکی دو روز اخیر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی در پی رشد قیمت انس جهانی و ارز در بازار آزاد افزایشی شد.

مردم همچنان به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند و توجه آنچنانی به داد و ستد طلا و سکه ندارند، کاهش قدرت خرید مردم به دلیل کم ارزش شدن پول ملی نیز از یک طرف و گمانه زنی در تغییر قیمت ها با سیاست گذاری های ارزی و اقتصادی در دولت سیزدهم باعث شده است که بازار طلا در شرایط رکود قرار گیرد

اونس جهانی و رشد نرخ ارز در بازار داخلی طلا و سکه را گران کرد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علت رشد قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر گفت: اگر چه افزایش قیمتی در بازار طلا و سکه به دلیل رشد قیمت جهانی طلا و ورود دلار به کانال ۲۵ هزار تومان رخ داده است اما تقاضای آنچنانی برای خرید مشاهده نمی شود.

آیت محمد ولی، با بیان اینکه انتظار داشتیم با اتمام تعطیلی شش روزه کرونایی تهران و البرز بازار داد و ستد طلا رونق گیرد اظهار داشت: نوسان بازار ارز در کنار تغییر قیمت اونس جهانی باعث افزایش بهای طلا در بازار شده است.

وی افزود: پایداری قیمت ها در بازار سکه و طلا بستگی به ثبات نرخ ها در بازار طلای جهانی و قیمت ارز در داخل دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با بکارگیری تدابیر خاص و برنامه ریزی های درست، نوسان قیمتی در بازار حل شود تا بازار به آرامش برسد و جان تازه ای به خود گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه مردم همچنان به انتظار کاهش قیمت ها نشسته اند و توجه آنچنانی به داد و ستد این کالای ارزشمند ندارند خاطر نشان کرد: کاهش قدرت خرید مردم به دلیل کم ارزش شدن پول ملی از یک طرف و گمانه زنی در تغییر قیمت ها با سیاست گذاری های ارزی و اقتصادی دولت سیزدهم از طرف دیگر باعث شده است که بازار طلا در رکود قرار گیرد.

محمد ولی اظهار داشت: از آنجایی که رونق بخش تولید می تواند تاثیر خود را بر کل اقتصاد کشور به جای گذارد و از طرفی تاکید مقام معظم رهبری نیز بر این مهم است بنابراین چنانچه تیم اقتصادی دولت جدید سیاست گذاریهای خود را در این بخش متمرکز کند بی تردید نه فقط در بازار طلا بلکه در تمام بازارها رونق ایجاد خواهد شد.

وی وضعیت تولیدکنندگان طلا و جواهر را نامساعد عنوان کرد و گفت: با وجودی که طلای ایرانی متقاضیان زیادی را در دنیا دارد اما وضعیت صادرات این کالا نامساعد است و اگر راه صادرات هموار شود بی تردید ارزآوری خوبی از این طریق نصیب کشور خواهد شد و از طرفی اشتغال در این بخش نیز بیش از پیش رونق می گیرد.

خیلی ها همچنان منتظر ایجاد توافقات برجام و نتیجه بخش بودن آن هستند چرا که می دانند با ایجاد توافق و رفع تحریم های بین المللی پولهای بلوکه شدن ایران در فرا سوی مرزها آزاد و صادرات نفت و سایر کالاهای دیگر نیز رونق خواهد گرفت در چنین شرایطی با تقویت بنیه ارزی کشور قیمت ها در بازار کاهشی می شود

انتظار برای نتیجه برجام و استقرار دولت جدید بازارها را رکودی کرده است
پیمان مولوی، عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: اینکه الان بازارها در رکود فرو رفته اند و معامله آنچنانی صورت نمی گیرد به دلیل منتظر بودن مردم و فعالان اقتصادی از نتیجه مذاکرات برجام (رفع تحریم های بین المللی) و استقرار دولت سیزدهم با سیاست گذاری های جدید است.

وی با بیان اینکه چنانچه مذاکرات برجام در وین به نتیجه مطلوب نرسد بازارها دچار تغییر قیمت و بعضا آشفتگی خواهند شد افزود: خیلی ها همچنان منتظر توافقات برجام و نتیجه بخش بودن آن هستند چرا که می دانند با ایجاد توافق و رفع تحریم های بین المللی پولهای بلوکه شدن ایران در فرا سوی مرزها آزاد و صادرات نفت و سایر کالاهای دیگر نیز رونق خواهد گرفت در چنین شرایطی با تقویت بنیه ارزی کشور قیمت ها در این بازار کاهشی خواهد شد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: پیش بینی می شود با انجام توافقات برجام (البته با حفظ چارچوبها و ارزش های انقلاب) قیمت دلار در بازار حدود ۲۰ درصد کاهش یابد اما این کاهش قیمت با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد پایدار نیست اولی در مقابل چنانچه مذاکرات به نتیجه نرسد تورم در کشور صعودی خواهد شد و رسیدن نرخ آن به بیش از ۷۰ درصد دور از انتظار نیست.

مولوی خاطرنشان کرد: اکنون که مذاکرات برجام در جریان بوده و اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است کالاهای مصرفی در بازار به شدت افزایش یافته اند. این در حالی است که اگر روند مذاکرات ادامه دار و یا توافقی در زمینه رفع تحریم ها ایجاد نشود بی تردید بازارهای سرمایه گذاری در کشور آشفته و تورم افسار گسیخته تر خواهد کرد.

قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۸ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان،  سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان است

افزایش قیمت طلا، سکه و ارز در بازار
بنا به این گزارش، با پایان تعطیلات کرونایی ۶ روزه ۲ استان تهران و البرز بهای دلار، طلا و سکه در بازار افزایش یافت طوری که هم اکنون، ‌ قیمت دلار ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت یورو ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان شده است.

حال با وجودی که قیمت ها در بازار آزاد طلا و ارز روندی افزایشی به خود گرفته است اما در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ بر همین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۵۰۱ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴ هزار و ۱۶ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸  هزار و ۷۷۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۰۷  تومان اعلام شده است. با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی ها، قیمت طلا و سکه نیز در بازار روندی افزایشی به خود گرفتند چرا که این قیمت این کالاها از قیمت انس جهانی و دلار داخل تبعیت می کنند.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

همچنین، قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم نیز امروز در بازار یک‌ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به این گزارش، بازار ارز و سکه همچنان با نوسان قیمت همراه است. کارشناسان معتقدند این نوسان قیمت تا استقرار دولت جدید و سیاست گذاریهای ارزی جدید ادامه دارد. البته افت و خیز قیمت طلا، سکه و ارز در بازار خیلی چشم گیر و جهشی نیست و بی تردید با تشکیل تیم اقتصادی دولت و تصمیم گیرها اقتصادی بازار ارز و سکه ساماندهی خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha