۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
محرومیت روستای «فرهادآباد» به دلیل ساخت سد سیکان| بلاتکلیفی مردم ۱۱ ساله شد
بازار گزارش می‌دهد؛

محرومیت روستای «فرهادآباد» به دلیل ساخت سد سیکان| بلاتکلیفی مردم ۱۱ ساله شد

ایلام- روستای فرهادآباد در شهرستان دره شهر حدود ۱۱ سال به دلیل ساخت سد سیکان از تمامی خدمات محروم بوده، حالا این پروژه به طور کامل تعطیل شده و مردم روستا بلاتکلیف مانده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سد مخزنی سیکان در دره شهر که عملیات اجرایی آن در سال  ۱۳۸۹ آغاز شده، با وجود گذشت ۱۱ سال هم اکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عملیات اجرایی این طرح با هدف کنترل روان آب‌های سطحی، تامین حق آبه اراضی کشاورزی پایین دست در آبان ماه ۸۹ آغاز شد، طرحی که خدمات رسانی به روستای ۱۰۰ خانواری فرهادآباد در کنار سد را نیز متوقف کرده چراکه باید این روستا جابجا شود.

سدی که قرار بود به رفع مشکل کم آبی در اراضی کشاورزی پایین دست پایان دهد، حالا به دلیل نبود اعتبارات راکد مانده است، طرح عمرانی که در صورت توجه مسئولان با تامین منابع مالی آن باعث رونق تولید و اشتغال در منطقه خواهد شد.

مردم شهرستان دره شهر و روستای فرهادآباد سال‌ها در انتظار بهره برداری از سد سیکان هستند.

۱۱ سال محرومیت روستای فرهادآباد
یکی از اهالی فرهادآباد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: زمانی که شروع عملیات اجرایی سد سیکان آغاز شد همه اهالی منطقه امیدوار شدند که زمین‌های زراعی بسیاری از روستاهای اطراف آبی می‌شود.

رضا پپری افزود: با گذشت ۱۱ سال هنوز این سد نه تنها تکمیل نشده بلکه به حال خود رها شده و مردم روستای فرهادآباد نیز بلاتکلیف هستند.

 از مسئولان انتظار داریم پای کار باشند و مشکل این سد را حل کنند تا مردم نیز از این بلاتکلیفی خارج شوند

وی با اشاره به اینکه این سد می‌توانست در این شرایط خشکسالی به داد مردم برسد، افزود: ۱۱ سال است مردم روستای فرهاد آباد از کوچک‌ترین خدمات محروم هستند و خانه‌های مردم فرسوده شده چراکه به بهانه جابجایی نمی‌توانند ساخت و ساز انجام دهند.

وی افزود: طی ۱۱ سال اخیر پروژه سد سیکان چندمین بار آغاز به کار کرده اما بعد از چند روز دوباره تعطیل شده، به هر دستگاه اجرایی که مراجعه می‌کنیم در جواب می‌گویند چون روستا در حریم سد واقع شده خدمات رفاهی انجام نمی‌گیرد.

محرومیت روستای «فرهادآباد» به دلیل ساخت سد سیکان| بلاتکلیفی مردم ۱۱ ساله شد

وی گفت: اگر مسئولان منابع در دست ندارند چرا از روز اول شروع به اجرای این طرح کردند، به نظر می‌رسد مسئولان خود نیز در اجرای این پروژه مانده‌اند.

پیری اظهار کرد: مسئولان یک روز می‌گویند این سد برای تامین آب آشامیدنی است و یک روز می‌گویند برای تامین آب کشاورزی، از مسئولان انتظار داریم پای کار باشند و مشکل این سد را حل کنند تا مردم نیز این بلاتکلیفی خارج شوند.

طبق گفته مسئولان چیزی در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این پروژه موردنیاز است.

تامین اعتبار مشکل اصلی ساخت سد سیکان
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سد سیکان در سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شده که هدف آن تامین آب کشاورزی بوده است.

 امسال نیز در حد ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در پیوست قانون بودجه اعتبار دارد، در حالی که برای تکمیل طرح حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است

علی پوراحمد گفت: چون این سد در حوزه کرخه قرار داشت بحث تخصیص آب آن با مشکل مواجه شد، با پیگیری‌های انجام گرفته هدف از ساخت سد را از کشاورزی صرف به تامین آب شرب شهرستان، صنعت و کشاورزی تغییر داده شده است.

وی اظهار کرد: بازنگری طرح نیز انجام گرفت و مصوبات اجرای این طرح نیز اخذ و بعد از ۶ سال تعطیلی عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام افزود: در این سنوات متاسفانه تامین اعتبار برای ساخت سد به گونه‌ای بود که فقط توانستیم حقوق پرسنل مثل نگهبان و کارگر را پرداخت کنیم.

محرومیت روستای «فرهادآباد» به دلیل ساخت سد سیکان| بلاتکلیفی مردم ۱۱ ساله شد

پوراحمد اضافه کرد: لذا عملیات اجرایی سد در آن روشی که در برنامه زمان بندی گنجانده شده بود پیش نرفت، امسال نیز در حد ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در پیوست قانون بودجه اعتبار دارد، در حالی که برای تکمیل طرح حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات به روستای فرهادآباد نیست
وی تصریح کرد: علاوه بر پیگیری اعتبارات عمومی دولت، برای تسریع در روند اجرایی سد مجوزات ماده ۵۶ نیز اخذ شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام افزود: در ماده ۵۶ که تامین منابع مالی به صورت تسهیلات است، اگر این تسهیلات به نتیجه برسد سرعت و روند پیشرفت فیزیکی این طرح بیشتر خواهد شد و امیدوار خواهیم بود که طبق برنامه زمانبندی به بهره برداری برسد.

حتی مکاتباتی شده که دستگاه‌های اجرایی خدمات لازم را به روستا ارائه دهند، زمانی که تملک روستا تامین اعتبار شود، آب منطقه‌ای استان بر اساس قیمت روز روستا را تملک خواهد شد

پوراحمد عنوان کرد: در بحث تملک روستا نیز حدود ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی روستا تملک شده ولی خود خانه های مردم روستا چون نیاز به تخصیص نقدی دارد، متاسفانه هنوز تملک نشده است.

وی افزود: با اوراق مشارکت و اسناد خزانه نمی‌توان روستا را تملک کرد، با این وجود تملک روستا جزو اولویت‌های آب منطقه‌ای استان است.

محرومیت روستای «فرهادآباد» به دلیل ساخت سد سیکان| بلاتکلیفی مردم ۱۱ ساله شد

پوراحمد تصریح کرد: آب منطقه‌ای استان هیچ محدودیتی را برای ارائه خدمات به روستای فرهادآباد از طرف دستگاه اجرایی ایجاد نکرده است.

وی بیان کرد: حتی مکاتباتی شده که دستگاه‌های اجرایی خدمات لازم را به روستا ارائه دهند، زمانی که تملک روستا تامین اعتبار شود، آب منطقه‌ای استان بر اساس قیمت روز روستا را تملک خواهد شد.

اختصاص ۲۱۵ میلیارد تومان برای سد سیکان
نماینده مردم دره شهر در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و مبلغ ۲۱۵ میلیارد تومان از محل مشارکت بانک کشاورزی موضوع اجرای ماده ۵۶ مربوط به مشارکت بانک‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی به پروژه مهم و حیاتی سد سیکان دره شهر اختصاص یافته است.

بهزاد علیزاده با اشاره به اینکه بزودی شاهد شروع به کار و ادامه عملیات اجرایی این پروژه مهم خواهیم بود، افزود: با توجه به موقعیت ویژه سد سیکان در منطقه، پیشرفت فیزیکی نامناسب این پروژه، مزیت‌های این پروژه از وجوه مختلف و از همه مهم‌تر مطالبه مهم و به حق مردم فرهادآباد در سال جاری روند پروژه شتاب می‌گیرد.

در صورت تزریق بودجه مشکلات این سد برطرف و یکی از گره‌های کور عمرانی دره شهر برای همیشه باز می‌شود.یکی از مطالبات شهرستان دره شهر که طی چند سال گذشته به یک‌معضل نیز تبدیل شده عدم اجرا و تعطیلی مداوم پروژه سد سیکان است.

سد سیکان علاوه بر تامین آب شرب سه شهرستان، سه هزار هکتار اراضی کشاورزی را نیز سیراب خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha