۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
روستاهای راین همچنان در انتظار امدادرسانی؛ سیل زندگی مردم را زیر رو کرد
گزارش بازار؛

روستاهای راین همچنان در انتظار امدادرسانی؛ سیل زندگی مردم را زیر رو کرد

کرمان- سیلاب هفته گذشته خسارتهای زیادی به روستاهای دور افتاده بخش راین وارد کرده و مردم پس از گذشت روزها همچنان چشم انتظار رفع مشکلات هستند.

بازار؛ گروه استان ها: بخش راین از توابع شهرستان کرمان در سیلاب اخیر استان دچار خسارت های قابل توجهی شد اما نکته عجیب در سیل اخیر در کرمان اعلام آمارهای متفاوت از خسارت ها است. وقتی آمار جزئی شهرستان های مختلف را جمع بندی کنیم عملا میزان خسارت ها بیش از ۱۴۰ میلیارد تومانی می شود که از سوی استانداری کرمان اعلام شده به طوریکه نماینده شهرستان بافت میزان خسارت در این شهرستان را ۲۵۰ میلیارد تومان و فرماندار جیرفت ۴ میلیارد تومان بیان کرده اند، ضمن اینکه میزان خسارات تنها در روستای داهوئیه زرند ۸ میلیارد تومان اعلام شده است.

حالا در روستاهای راین به خصوص روستاهای صعب العبور پس از یک هفته از سیل هنوز مردم برای رفت و آمد از راه های سیل زده و تامین آب و برق با مشکلات جدی مواجه هستند.

حالا در روستاهای راین به خصوص روستاهای صعب العبور پس از یک هفته از سیل هنوز مردم برای رفت و آمد از راه های سیل زده و تامین آب و برق با مشکلات جدی مواجه هستند

فرماندار کرمان در گفتگو با بازار با اشاره به خسارات شدید سیل به روستاهای راین گفت: از ابتدای بروز سیل خدمات ضروری از جمله اسکان خانوارهایی که خانه آنها دچار آبگرفتگی شده بود آغاز شد همچنین راه روستاهایی که بسته شده بود، بازگشایی شد.

علی بابایی افزود: لایروبی قنات ها و کانال های آب در این مناطق بسیار مهم است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ده ها روستای صعب العبور در راین دچار سیل شده اند و خسارت های قابل توجهی به باغ ها و مزارع و دامداری ها وارد شده است که در حال برآورد فوری و ارائه تسهیلات به مردم برای بهبود وضعیت کنونی هستیم.

مردم با مشکلات جدی مواجه هستند
فرماندار کرمان ادامه داد: مردم در این مناطق با مشکلات فراوانی رو برو هستند و مسئولان ادارات مربوطه باید از نزدیک در جریان مشکلات موجود قرار گیرند و برنامه لازم را برای رفع مشکل انجام دهند.

وی گفت: محصول کشاورزان از بین رفته است و دام ها نیز بعضا تلف شده اند که باید برای جبران خسارات این افراد چاره اندیشی کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: از مسئولان سطوح ملی و وزارتخانه های برای بازدید از مناطق سیل زده کرمان دعوت کرده ایم.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: در مناطق سیل زده نیاز به هماهنگی و ساماندهی فوری وضعیت مردم داریم چون بسیاری از آن ها در وضعیت نامناسب قرار گرفته اند.

شهرستان های مختلف با مشکل سیل زدگی مواجه هستند و شرایط در مناطق دور افتاده مناسب نیست و باید هر چه سریعتر اقدامات لازم انجام شود

وی تصریح کرد: شهرستان های مختلف با مشکل سیل زدگی مواجه هستند و شرایط در مناطق دور افتاده مناسب نیست و باید هر چه سریعتر اقدامات لازم انجام شود.

وی بیان کرد: سیل اخیر با ورود به منازل مسکونی به بیش از ۲۰۰ خانه در این استان خسارت وارد کرده است که حدود یکصد منزل مسکونی آسیب‌دیده از سیل در ارزیابی‌های انجام شده در دهستان کیسکان قرار دارند.

پور ابراهیمی افزود: سیل اخیر به بخش‌های زیرساختی، قنوات و کشاورزی ۲۵ روستای بخش راین از توابع کرمان خسارت وارد کرده است.

وی بیان کرد: از نزدیک وضعیت شرایط و آخرین اقدامات را بررسی کردیم و روستاها درگیر سیل هستند که اکثرا در زمینه قنوات، کشاورزی و حوضچه های آب دچار مشکل شده اند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوعات مربوط به از بین رفتن زمین های کشاورزی به دلیل سیل بسیار گسترده به خصوص درختان و مزارع مطرح است.

پور ابراهیمی افزود: در مرحله اول  سعی داریم راه دسترسی به روستاها را بازگشایی کنیم که خود مردم بتوانند برای رفع مشکلات از این راه ها استفاده کنند.

برق رسانی روستاها با مشکل مواجه و آب برخی از روستاها قطع شده است که باید فوری با همکاری دستگاه های مربوطه اقدامات لازم انجام شود

وی بیان کرد: مسیر برخی از روستاها تا چند روز قبل باز نبوده است الان در حوزه زیر ساختی چند دستگاه ماشین سنگین در منطقه است که کفایت نمی کند و به زودی این تجهیزات تقویت می شود که شامل لودر، بیل و کامیون می شود.

وی ادامه داد: خسارت های برآورد شده و پیگیر حل مشکل در منطقه راین هستیم و امیدواریم به زودی مشکلات کاهش یابد.

پور ابراهیمی افزود: برق رسانی روستاها با مشکل مواجه و آب برخی از روستاها قطع شده است که باید فوری با همکاری دستگاه های مربوطه اقدامات لازم انجام شود.

در کنار اقدامات مسئولان هم اکنون گروه های جهادی نیز با حضور در منطقه در حال امدادرسانی به مردم هستند اما شدت خسارات و پراکندگی جمعیت امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است.

ضمن اینکه بروز طوفان از امروز در منطقه مشکلات سیل زدگان را بیشتر نیز کرده است.

طوفان شن در مناطق سیل زده
مریم سلاجقه، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان در خصوص طوفان امروز که تا روز پنجشنبه ادامه دارد به خبرنگار بازار گفت: امروز در بیشتر نقاط استان وزش باد پدیده غالب است.

وی افزود: شدت باد در مناطقی از شمالغرب و شمال و شرق و جنوب شرق استان بیشتر است. سرعت باد  در مناطق شمالی تا ۴۰کیلومتر بر ساعت می رسد، شرق وجنوبشرق بین ۵۰ تا۶۰ کیلومتر طوفان را تجربه می کنند.

شدت باد در مناطقی از شمالغرب وشمال وشرق وجنوب شرق استان بیشتر است، سرعت باد  در مناطق شمالی تا ۴۰کیلومتر بر ساعت می رسد

وی ادامه داد: فردا هم همین مناطق وزش باد دارند.

سلاجقه بیان کرد: چهارشنبه سرعت باد در مناطقی از فاریاب و کهنوج تا ۴۰ کیلومتر می رسد که می توان به مناطق مهروئیه، چاه گز و زهکلوت اشاره کرد.

وی بیان کرد: عصر چهارشنبه در رودبار جنوب سرعت باد به ۴۰کیلومتر بر ساعت می رسد، در مناطق شرقی رودبار شدت باد چهارشنبه بیشتر می شود.

وی گفت: جیرفت هم چهارشنبه سرعت باد بین ۲۵ تا ۳۵کیلومتر را تجربه می کند.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان  افزود: از امروز عصر تا چهارشنبه ارتفاعات شمالی جیرفت مثل محمد آباد مسکون سرعت باد بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

در حالی که طوفان در اکثر مناطق سیل زده کرمان طی روزهای اخیر روی خواهد داد که هنوز بسیاری از ۲۰۰ خانوار سیل زده سر پناه ندارند و ادامه فعالیت سامانه بارشی نیز امکان بروز سیل مجدد را دوز از ذهن نمی کند.

سیل در حالی استان کرمان را در برگرفته است که به دلیل عدم برنامه ریزی برای استحصال آب های سطحی، این آب ها راهی کویر می شوند و یا به مردم خسارات وارد می کنند اما مردم در شرایط عادی برای تامین آب شرب نیز با مشکل جدی مواجه هستند و مشخص نیست مسئولان برای حل مشکل بروز سیلاب در استان کرمان چه راهکاری را در نظر گرفته اند. به نظر می رسد در کوتاه مدت هیچ برنامه مشخصی برای جلوگیری از حوادثی از این دست در استان کرمان وجود ندارد.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha