۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
برخی تولیدکنندگان می خواهند سیمان به نرخ جهانی عرضه شود! | قطعی برق بهانه‌ برای گرانی
عضو کمیسیون عمران مجلس:

برخی تولیدکنندگان می خواهند سیمان به نرخ جهانی عرضه شود! | قطعی برق بهانه‌ برای گرانی

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: عدم نظارت مستمر و سامانه محور، بر تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مصالح ساختمانی موجب شده با هر اتفاقی شاهد افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی باشیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اقبال شاکری، در رابطه با افزایش افسارگسیخته قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان، گفت: عدم نظارت مستمر و سامانه محور، بر تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مصالح ساختمانی موجب شده با هر اتفاقی شاهد افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی باشیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از زمانی که سیمان وارد بازار سرمایه شد، شاهد افزایش سرسام آور قیمت آن هستیم در حالی که عرضه کالا در بورس با ایجاد قیمت رقابتی باید موجب ثبات بیشتر قیمت ‌شود.

وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان سیمان در رسانه‌های به صراحت اعلام کردند که قیمت این نهاده ساختمانی باید به قیمت جهانی باشد؛ تمامی این کارخانه‌ها از منابع درون کشور، نیروی کار داخلی و یارانه سوخت و انرژی استفاده می‌کنند اما درصدد عرضه آن به قیمت جهانی و بین المللی هستند! این امر ناشی از بی‌توجهی متولیان از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز ضعف دستگاه‌های نظارتی است.

تولیدکنندگان سیمان، قطع برق را  بهانه‌ای برای افزایش قیمت کردند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه دولت روزهای گذشته در اقدامی غیر کارشناسی اقدام به قطع برق صنایع از جمله کارخانه‌های سیمان کرد، هرچند که بعد از چند روز با اعلام وزارت نیرو به این کارخانه‌های اجازه فعالیت شبانه داده شد، اما همین قطع برق چند روزه موجب بروز اخلال شدیدی در تولید و عرضه سیمان شد به نحوی که کارخانه‌های سیمان در اقدامی عجیب در اولین روز تمامی محصولات خودشان  را حتی همان بخش ثبت سفارش شده و موجود در انبار را با قیمت بسیار بالاتر عرضه کردند! متاسفانه این افزایش قیمت پس از چند روز کاهش تولید رخ نداده بلکه دقیقا در همان ابتدا انجام شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در افزایش قیمت سیمان تولیدکنندگان نیز دخیل بودند چرا که با ایجاد جو روانی ناشی از کمبود مصالح ساختمانی اقدام به این کار کردند. از طرفی واسطه‌ها و دلال‌ها نیز دیگر حاضر نبودند سیمان‌ را با همان قیمت قبل از قطعی برق عرضه کنند. این عوامل موجب شد قیمت سیمان یکباره به بیش از ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان و در برخی از موارد به بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

کمیسیون عمران متولیان بازار مصالح ساختمانی را احضار می‌کند
وی با بیان اینکه کمیسیون عمران روز سه شنبه هفته جاری متولیان بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد را به منظور پاسخگویی در خصوص علل این افزایش قیمت سرسام‌آور و بی‌ضابطه احضار می‌کند تصریح کرد: بی تردید سود افزایش قیمت مصالح ساختمانی به جیب مافیای دلالی و واسطه‌ها رفته و البته که بخشی از آن نیز به تولیدکنندگان می‌رسد.

افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی موجب توقف پروژه‌های عمرانی می‌شود
شاکری با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی موجب توقف پروژه‌های عمرانی می‌شود، گفت: افزایش قیمت سیمان ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد به نحوی که دیگر ادامه فعالیت پروژهای عمرانی برای سازندگان صرفه اقتصادی نداشته و نیمه کاره رها می‌شود و  دود ناشی از آن به چشم مردم به ویژه کارگران روز مُزدی می‌رود که درآمدشان قطع می‌شود.

پول‌های باد آورده دلالان مصالح ساختمانی سایر بازارها را نیز نابود می‌کند
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصمیم‌های نسنجیده و غیر کارشناسی دولت مشکلات زیادی برای اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده است، اظهار کرد: یقیناً دلالان با این پول‌های بادآورده به بازارهای دیگر ورود کرده و آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده و نابود می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نبود نظارت کافی بر تولید و عرضه نهاده‌های ساختمانی موجب شده دلالان احساس کنند بازار کاملاً رها بوده و هر کاری می‌توانند انجام دهند. از این رو مجلس باید قاطعانه با عاملان وضع موجود برخورد کند حتی اگر این افراد آخرین روزهای مسئولیت‌شان را می‌گذرانند باید به دلیل ترک فعل مجازات شوند تا درس عبرتی برای سایر مسئولان شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیف الله معطوفی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      با درود به نماینده محترم قطعا قطعی برق برای سوداگران چه تولید کننده چه واسطه ها بهانه ای برای افزایش قیمت بوده که ضرر هنگفتی در ابتدا به اقتصاد کشور نیروی کار وافزایش کذایی قیمت ملک گذاشته ومیگذارد مضافا بر اینکه بخش ساختمان از فعالیت به سمت رکود سیر خواهد کرد امیدوارم سیمان ومیلگرد را به قیمت مناسب برگردد تا ضرری بیشتر از این متوجه بی خانمانها نشود پایدار باشید