۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کمبود و گرانی سیمان با وجود ۳ کارخانه بزرگ در همدان| ۴۵ پرونده تخلف تشکیل شد
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود و گرانی سیمان با وجود ۳ کارخانه بزرگ در همدان| ۴۵ پرونده تخلف تشکیل شد

همدان - در حالی همدان با دارابودن سه کارخانه بزرگ سیمان نباید کمبودی برای ورود این کالا به بازار داشته باشد که این روزها نیاز استان تأمین نمی‌شود و کمبود و گرانی سیمان در بازار همدان مشهود است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سیمان به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه در ساخت و ساز و اجرای پروژه‌های عمرانی شناخته شده تا آنجا که بدون سیمان اغلب فعالیت‌های حوزه عمرانی تعطیل می‌شود.

نیمه تیرماه امسال در پی خاموشی های مکرر شبکه برق خانگی و اعتراض مردم به این روند وزارت نیرو با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق مأموریت داد تا فعالیت برق مشترکان فولادی و سیمانی را متوقف کنند.

پس از این رویداد در حالی که چندان انتظار نمی رفت شاهد تنش در بازار سیمان و فولاد باشیم به یکباره سیمان های موجود در بازار مصالح فروشان غیب و قیمت هر کیسه سیمان افزایش بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را به خود دید.

کمبود و گرانی سیمان با وجود ۳ کارخانه بزرگ در همدان| ۴۵ پرونده تخلف تشکیل شد

وضعیت تا آنجا پیش رفت که پس از جریان قطع برق در کارخانه‌های سیمان و فولاد، این دو صنعت با چالش قیمت و کمبود عرضه مواجه شدند حال آنکه تا قبل از قطعی برق مشکلی در این خصوص وجود نداشت.

سیمان در بازار نایاب شد و هر کیسه سیمانی که پیش از این ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان خرید و فروش می شد تا قیمت هر کیسه ۱۰۰ هزار تومان هم افزایش یافت

از آنجا که همیشه با ایجاد هر چالشی در بازار، عده‌ای از گروه‌ها و دلالان از شرایط سو استفاده می‌کنند و به دنبال آن هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند این اتفاق تکرار شد و در حالی که در فصل ساخت و ساز و انجام عملیات عمرانی هستیم سیمان در بازار نایاب شد و هر کیسه سیمانی که پیش از این ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان خرید و فروش می شد تا قیمت هر کیسه ۱۰۰ هزار تومان هم افزایش یافت.

موضوع آنجا تعجب برانگیز می شود که استان همدان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تولید سیمان است و با وجود فعالیت سه کارخانه بزرگ سیمان نباید کمبودی برای ورود این کالا به بازار داشته باشد اما این روزها نیاز استان تأمین نمی‌شود.

خبرنگار بازار برای بررسی وضعیت عرضه سیمان سری به مصالح فروشان زده است و با شماری از متقاضیان خرید سیمان و فروشندگان این کالا به گفتگو پرداخته که متن این گفتگوها را در ادامه می خوانید.

آقای محمدی که چندماهی است ساخت و ساز ملک خود را به صورت شراکتی آغاز کرده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه همدان به دلیل شرایط آب و هوایی تنها در ۵ تا ۶ ماه از سال امکان ساخت و ساز دارد و باید از فرصت نیمه اول سال برای انجام عملیات عمرانی و ساخت و ساز بهترین بهره را برد، گفت: دوهفته گذشته در حالی که مشغول ساخت و ساز مسکن ۶ واحدی بودیم به یکباره خبرهایی از کمبود سیمان در بازار بین متقاضیان و مصالح فروشان رد و بدل شد که پس از مراجعه ام به بازار صحت آنها برایم تایید شد.

حتی سیمان به قیمت کیسه ای ۸۰ هزار تومان هم در بازار همدان پیدا نمی کردم
وی با بیان اینکه عنوان می شد قطعی برق واحدهای تولید سیمان منجر به این اتفاق عجیب شده است، گفت: حتی سیمان به قیمت کیسه ای ۸۰ هزارتومان هم در بازار همدان پیدا نمی کردم هر چند در حال حاضر برخی مغازه ها سیمان برای فروش دارند اما قیمت آنها هم نسبت به ماه گذشته ۳ تا ۴ برابر شده است.

کمبود و گرانی سیمان با وجود ۳ کارخانه بزرگ در همدان| ۴۵ پرونده تخلف تشکیل شد

وی با بیان اینکه کمبود سیمان در عملیات ساخت و ساز خلل جدی ایجاد می کند، گفت: به نظر می رسد دلالان بازار سیمان هم به دست گرفته اند وگرنه در استانی که خود از وجود کارخانه سیمان بهره مند است چرا باید با کمبود و گرانی سیمان روبرو شود.

یکی از فروشندگان سیمان نیز با بیان اینکه متأسفانه با کمبود جدی سیمان روبرو هستیم؛ گفت: کمبود در بازار باعث شده نتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم و فعالان حوزه عمرانی باشیم ضمن اینکه کم‌یاب شدن سیمان باعث افزایش قیمت شده است.

بسیاری از پروژه های عمرانی نیمه تعطیل و یا تعطیل شده چراکه نبود سیمان در انجام عملیات عمرانی یعنی نبود اصلی ترین فاکتور در اجرای یک پروژه

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های عمرانی نیمه تعطیل و یا تعطیل شده چراکه نبود سیمان در انجام عملیات عمرانی یعنی نبود اصلی ترین فاکتور در اجرای یک پروژه، افزود: برای استانی که در تولید سیمان خودکفا است این کمبودها جای تعجب دارد.

یک کارشناس اقتصادی هم با بیان اینکه قطع برق از مهم‌ترین دلایل گرانی قیمت سیمان است، گفت: قطع برق کارخانه‌های سیمان منجر به کاهش تولید و عرضه شد بنابراین به‌دلیل کمبود ایجاد شده و به‌دلیل اینکه در بازار مصرف، نیاز متقاضیان سیمان برآورده نمی‌شود، افزایش قیمت طبیعی است.

بهتر بود خاموشی برق کارخانه های سیمان به‌طور دوره‌ای و نوبتی انجام می‌شد
مرادی اروند با بیان اینکه بهتر بود خاموشی برق کارخانه های سیمان به‌طور دوره‌ای و نوبتی انجام می‌شد تا تولیدات با مشکل مواجه نشود، عنوان کرد: میزان برقی که به کارخانه‌های سیمان اختصاص یافته در حد استفاده از وسایل روشنایی، گرمایشی و سرمایشی کارخانه‌هاست.

کمبود و گرانی سیمان با وجود ۳ کارخانه بزرگ در همدان| ۴۵ پرونده تخلف تشکیل شد

وی با اشاره به اینکه شاید اگر برق کارخانه‌ها وصل شود حدود دو ماه طول بکشد تا التهابات ایجاد شده در این بازار کاهش پیدا کند، گفت: اگر قرار باشد این وضعیت تا پایان تابستان ادامه داشته باشد تنش بسیار بدی در بازار این کالا ایجاد می‌شود.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سیمان به دلیل قطع برق و تصمیم کشوری که کارخانجات فولاد و سیمان را تعطیل کرد تا برق خانگی دچار محدودیت نشود به این وضعیت دچار شد؛ گفت: توقف روند تولید کارخانجات سیمان باعث کاهش عرضه ها شد.

مرتضی بیدآبادی با اینکه از طرفی این بحث با ورود و عرضه سیمان در بورس کالا همزمان شد، گفت: در بورس کالا سیمان با قیمت پایین در حال عرضه است اما قیمت پایه ای که برای سیمان در نظر گرفته شده بالاست و با قیمت بازار فاصله زیادی دارد.

قیمت مصوبی که سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام کرده و هر کیسه سیمان را ۳۱ هزار تومان تعیین نموده با آنچه در بورس کالا اتفاق می افتد و کیسه‌های ۵۵ هزار تومان معامله می‌شود اختلاف دارد

وی با بیان اینکه هرچند در بلندمدت این مسئله روند کاهشی و تاثیرگذار خود را در بازار خواهد داشت، گفت: در شرایط فعلی این اختلاف قیمت زیاد است و همین موضوع سبب شده قیمت مصوبی که سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام کرده و هر کیسه سیمان را ۳۱ هزار تومان تعیین نموده با آنچه در بورس کالا اتفاق می افتد و کیسه‌های ۵۵ هزار تومان معامله می‌شود اختلاف داشته باشد.

عرضه روزانه ۲۰۰ تن سیمان در استان همدان
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در استان همدان سه کارخانه سیمان وجود دارد که کارخانه سیمان هگمتان و سیمان نهاوند سیمان خاکستری و مورد مصرف ساخت و ساز و عملیات عمرانی را تولید می‌کنند؛ گفت: روزانه ۲۰۰ تن سیمان با نظارت بازرس های سازمان صنعت معدن و تجارت در مجتمع مصالح فروشان همدان با قیمت مصوب به مصرف کنندگان نهایی عرضه می‌شود.

کمبود و گرانی سیمان با وجود ۳ کارخانه بزرگ در همدان| ۴۵ پرونده تخلف تشکیل شد

بیدآبادی با بیان اینکه قیمت ۵۵ هزار تومان قیمت حدودی کف بورس کالا است، اظهار کرد: کم بودن عرضه سبب شده تا عده ای سودجو از فرصت استفاده کرده و از آنجا که در فصل ساخت و ساز قرار داریم و به سیمان نیاز است از این فرصت سودجویی کنند.

۴۵ پرونده در خصوص تخلفات سیمان تشکیل شده که عمده آنها مربوط به گرانفروشی بوده است

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: در شهرستان همدان و طی هفته اخیر ۴۵ پرونده در خصوص تخلفات سیمان تشکیل شد که عمده آنها مربوط به گرانفروشی بوده است.

وی با بیان اینکه مردم باید در صورت مشاهده گرانفروشی موارد را به ما گزارش کنند؛ گفت: پرونده ها پس از تشکیل به تعزیرات حکومتی می‌رود و با متخلفان در صورت تکرار تخلف برخورد و واحد صنفی آنها پلمب می‌شود.

طبق بررسی ها صنعت سیمان ۲.۵ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد که اگر مصرف برق کشور را در ایام پیک ۵۵ هزار مگاوات در نظر بگیریم حدود ۱۴۰۰ مگاوات به صنعت سیمان اختصاص دارد که می‌توان این میزان را خیلی بهتر مدیریت کرد.

ناگفته نماند که عرضه شدن سیمان در بورس نیز باعث افزایش قیمت آن شده هرچند مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در سال ۹۷ پیشنهاد عرضه سیمان در بورس را داد اما متأسفانه خرداد امسال در بورس عرضه شد و به مشکلات دامن زد اما با این حال می توان اوضاع بهتر از وضعیت فعلی مدیریت کرد تا هم تولیدکنندگان رای باشند و هم مصرف کنندگان اینگونه به قیمت ها معترض نباشند.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha