۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
امنیت اجتماعی در گرو حل مشکل مسکن| ضرورت مردمی سازی طرح صنعتی تولید ساختمان
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد

امنیت اجتماعی در گرو حل مشکل مسکن| ضرورت مردمی سازی طرح صنعتی تولید ساختمان

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در کشور مشکل داریم به خاطر ضعف مدیریت و بی توجهی به فرهنگ «ما می‌توانیم» است.

به گزارش بازار، قالیباف در مراسم بهره برداری از طرح ملی تولید صنعتی ساختمان در وزارت دفاع افزود: ما در کشور زلزله خیزی زندگی می‌کنیم و جزو ده کشور اول حادثه خیز دنیا هستیم. این موضوع به ما دیکته می‌کند که فناوری مربوط به ایمن سازی، سریع سازی، کیفیت ساختمان و اقتصادی بودن آن را فرا گیریم و اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دوران ۸ سال دفاع مقدس در محدودیت‌های بسیاری قرار داشتیم گفت: ما در آن روز فقط می‌توانستیم برد آتش خود را حداکثر تا ۲۵ کیلومتر برسانیم، اما از همان موقع با روحیه جهادی فرزندان این ملت خودکفایی در زمینه‌های مختلف را آغاز کردیم و امروز شاهدیم که می‌توانیم همان آتش را تا ۲ هزار کیلومتر به اطراف خود هدایت کنیم و با همان روحیه ماهواره را در مدار زمین قرار می‌دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح صنعتی تولید ساختمان باید مردمی سازی شود.

قالیباف در ادامه سخنانش افزود: ما این طرح صنعتی تولید ساختمان را صنعتی و بومی کردیم، اما اگر این صنعت را مردمی سازی نکنیم این در نطفه خفه می‌شود یعنی ما اگر اینجا می‌توانیم شش هزار واحد در سال در یک رده ۱۲ طبقه‌ای داشته باشیم این باید در جغرافیای متفاوت کشور و براساس نیازها و آیین نامه‌هایی که وجود دارد و بحث شهر و روستا و قیمت تمام شده، مردمی سازی شود.

وی گفت: صنعتگران و سرمایه گذاران ما باید همه وارد این کار شوند، در طرحی که در مجلس برای حوزه مسکن تصویب شده بنا نیست دولت یک میلیون مسکن بسازد، دولت یک مسکن هم نباید بسازد، چون اگر بسازد هم گران می‌سازد و هم به جای یک میلیون، صد هزار مسکن هم نمی‌تواند بسازد.

رئیس مجلس افزود: ما باید به طور کامل این کار را مردمی سازی کنیم و اجازه دهیم سرمایه گذاران و جوانان وارد کار شوند.

قالیباف گفت: ما می‌بینیم زمین بین ۴۵ تا ۵۵ درصد هزینه ساختمان را در بر می‌گیرد به همین دلیل در همین قانونی که آوردیم پیش بینی صندوق زمین و مسکن کردیم یعنی دولت بیاید در آنجایی که بیشترین بار بر دوش مسکن گذاشته می‌شود، جبران کند و انجام دهد.

وی افزود: در کنار صنعتی بودن مسکن باید به اقتصادی بودن کار، مصرف کم انرژی و ایمنی نیز توجه شود که از نکات مهم است.

محمدباقر قالیباف در ادامه سخنانش در آیین بهره برداری از طرح ملی تولید صنعتی ساختمان رفع مشکل مسکن را از اولویت‌های مجلس در برنامه هفتم توسعه دانست و افزود: در این شرایط کرونایی و شرایط دشوار زندگی هر دو طرف مؤجر و مستأجر در استرس و نارحتی اند، زیرا مؤجر آپارتمان کوچکی دارد که با استفاده از آن به عنوان دارایی می‌خواهد زندگی اش را اداره کند و مستأجر نیز در شرایط سخت کنونی می‌خواهد در آنجا زندگی کند.

رئیس مجلس اضافه کرد: مؤجر ناگزیر از افزایش قیمت است در حالی که مستأجر توان تأمین آن را ندارد و هر دو طرف آسیب می‌بینند.

وی تصریح کرد: امروزه معضل مسکن امنیت روانی و اجتماعی ما را از بین برده است و چه بخواهیم و چه نخواهیم مسکن یکی از عناصر مهم در حوزه سرمایه تلقی می‌شود و با تورم رو به رشد کنونی اگر فرد صاحب خانه نباشد دیگر هیچ گاه صاحب خانه نخواهد شد.

قالیباف افزود: با این شرایط می‌گوییم چرا ازدواج در کشور کند انجام می‌شود یا چرا با افزایش طلاق مواجهیم؟ یا اینکه چرا در حوزه جمعیت، نرخ رشد ما منفی می‌شود؟ پاسخ روشن است، زیرا این‌ها از عوامل مهم این مسائل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته منظورم این نیست که این‌ها همه عوامل این مسائل است، اما قطعاً از مهمترین عوامل آن محسوب می‌شود.

وی افزود: بر این اساس اگر رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند مسکن یکی از پیشران‌ها در حوزه اقتصاد کشور تلقی می‌شود به این علت است که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و مسائل کلانی مانند افزایش جمعیت و آرامش اجتماعی، رفع مشکل مسکن لازمه تحقق اهداف و حل مسائل است.

قالیباف ابراز امیدواری کرد گروهی که طرح ملی تولید صنعتی ساختمان را بومی سازی کردند بتوانند آن را مردمی سازی کنند، زیرا مردمی سازی به مراتب سخت‌تر از بومی سازی آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از آذر پارسال که این گروه فعالیتش را آغاز کرد در کمتر از یک سال توانست حدود ۸۰ هزار متر مربع بنا و سوله بسازد.

کد خبر: ۱۰۰٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha