۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کسب‌ و کارهای اینترنتی با اجرای طرح صیانت زمین می­خورند
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی:

کسب‌ و کارهای اینترنتی با اجرای طرح صیانت زمین می­خورند

الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، اولین محدودسازی فضای مجازی را زمین خوردن کسب‌وکارهای اینترنتی و بروز مشکل در برندینگ و مارکتینگ دیگر کسب‌وکارها عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی معتقد است: با اجرای این طرح همه کسب‌وکارهایی که بر بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و ازقضا تعداد آنها بعد از شیوع کرونا بیش از دو برابر شده است، آسیب جدی خواهند دید.

رضا الفت نسب، با اشاره به ادعای طراحان طرح صیانت مبنی بر اینکه هدف این طرح فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نیست می‌گوید: اگر آنچه در این طرح دیده شده اجرا شود نتیجه‌ای جز فیلترینگ اینستاگرام و باقی پیام‌رسان‌ها به دنبال نخواهد داشت. به اعتقاد من فیلترینگ اینستاگرام فاجعه است؛ چراکه درست یا نادرست بیش از صدها فروشنده بر بستر این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند که غالباً صاحبان کسب‌وکارهای خانگی کوچک با تولید اندک هستند که از طریق آن امرارمعاش خودشان یا نهایتاً یکی دو خانواده را بر عهده دارند.

به عقیده او، اگر این طرح تصویب شود در قدم اول این دست از کسب‌وکارها زمین می‌خورند و در قدم دوم هم سایر کسب‌وکارهایی که از اینستاگرام به‌عنوان مکمل خود در مارکتینگ و برندینگ استفاده می‌کنند دچار مشکل خواهند شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه تا پیش از شیوع کرونا در کل فضای مجازی اعم از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ۲۰۰ هزار فروشنده فعال وجود داشت می‌گوید:‌ این عدد امروز با شیوع کرونا بیش از دو برابر شده است. متأسفانه هنوز آمار دقیقی از تعداد فروشندگان و صاحبان مشاغل در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد.

به گفته الفت نسب در حال حاضر خرده‌فروشی آنلاین مربوط به وب‌سایت‌ها حدود ۴ درصد از حجم کل خرده‌فروشی ایران را شامل می‌شود. درحالی‌که این عدد در چین نزدیک به ۴۴ درصد و در آمریکا ۱۶ درصد و در ترکیه هم حدود ۶ درصد است.

او با تأکید بر ارائه طرح‌های تشویق‌کننده برای استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی به‌جای طرح‌های محدودکننده می‌گوید: بهتر است همانند اتفاقی که برای مسیریاب‌های ایرانی نشان و بلد افتاد که در کنار عدم ایجاد محدودیت برای اپلیکیشن ویز از این مسیریاب‌های داخلی حمایت شد تا اینکه طیف زیادی از کاربران ویز به خاطر خدمات خوب این مسیریاب‌های داخلی به سمت آنها رفتند، از پلتفرم‌های داخلی بدون ایجاد محدودیت برای خارجی‌ها حمایت شود.

الفت نسب درعین‌حال می‌گوید: البته این کار آسان نیست. چراکه این اتفاق در صورتی محقق خواهد شد که بخش واقعاً خصوصی پای‌کار بیاید و پلتفرمی مثل اینستاگرام و تلگرام و ... ایجاد کند؛ اما چند تجربه قطعی اینترنت و فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی، نشان داد واقعاً تعداد پلتفرم‌هایی که بتوانند حجم و ترافیک بالا در این شرایط را مدیریت کنند یا نیست یا خیلی محدود است.

او بر همین اساس معتقد است: تا زمانی که زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی جایگزین اینستاگرام و ... آماده نباشد نباید به سمت محدودیت برای آنها برویم. خیلی خوب است کمک کنیم پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام ایجاد شوند و حتی این چشم‌انداز را داشته باشیم که به‌صورت بین‌المللی هم بتوانند سرویس بدهند. اما این به معنای محدود کردن ضربتی پلتفرم‌های موجود خارجی نیست. این هم یادمان باشد که کمک کردن به معنی وام دادن و امثال آن نیست. بلکه ما باید قوانین به‌روزی داشته باشیم. خوب است نمایندگان مجلس ابتدا قوانین تسهیل‌کننده برای این موضوع قائل شوند و بعد کم‌کم به سمت ایجاد مانع برای فضای مجازی بروند.

الفت نسب می‌گوید: من به خاطر دارم زمانی که تلگرام بسته شد در جلسه پیام‌رسان‌های داخلی در وزارت ارشاد قانونی در دست برسی بود که بر مبنای آن اگر کاربری در خارج از کشور مثلاً در کشورهای عربی قصد ایجاد کانال در یک پیام‌رسان ایرانی را داشته باشد باید از وزارت ارشاد ایران مجوز بگیرد!. وقتی چنین دیدگاه‌هایی حاکم است اصلاً نمی‌توانیم به این ادعای طراحان طرح که می‌گویند قصد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را نداریم خوش‌بین باشیم.

او ابراز امیدواری می‌کند: عقلای جمع این طرح را از دستور کار خارج کنند. با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم امرارمعاششان از این طریق می‌گذرد دست گذاشتن بر روی این فضاها با چنین طرح‌هایی فقط ایجاد محدودیت و نارضایتی خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۰٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha