۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
بازی با جان مردم با کم فروشی در مصالح ساختمانی؛ میلگردهای نمره ۱۴ به جای نمره۱۶
گزارش و فیلم «بازار» از چالشی اساسی

بازی با جان مردم با کم فروشی در مصالح ساختمانی؛ میلگردهای نمره ۱۴ به جای نمره۱۶

عرضه میلگردهای نمره ۱۶ در بازار که از نظر ضخامت با میلگردهای نمره ۱۴ برابری می کند، نگرانی های زیادی را در بین سازندگان ساختمانی به وجود آورد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اوایل هفته گذشته عرضه میلگرد ۱۶ باریک نسبت به سایر میلگردهای نمره ۱۶ باعث تعجب بسیاری از سازندگان شد و حتی فیلم‌های آن در فضای مجازی به صورت گسترده دست‌ به‌دست شد.

خبرنگار رسانه «بازار» در بررسی عرضه این نوع میلگرد باریک در بازار متوجه شد که این میلگردها اساساً برای صادرات بوده است، اما به دلایلی نامعلوم به اشتباه وارد بازارهای داخلی شده است.

بررسی های خبرنگار بازار حاکی است که ظاهراً برخی از کشورهای خریدار میلگرد صادراتی ایران به وزن میلگرد توجهی ندارند، بلکه میلگردها را به تعداد از کشورهای دیگر وارد بازار خود می کنند.

این میلگردها به دلیل اشتباه اپراتور در توزیع آن، وارد بازارهای داخلی شده است 
این میلگردها در واقع برای صادرات به برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی آماده شده بود، اما به دلیل اشتباه اپراتور در توزیع آن، وارد بازارهای داخلی شده است.

متاسفانه یکی از تولیدکنندگان داخلی که قرار بوده میلگردهای خود را به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر کند به جای صادرات به بازارهای داخلی عرضه کرده است

در این خصوص یکی از فعالان عرضه تولید فولاد به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: متاسفانه یکی از تولیدکنندگان داخلی که قرار بوده میلگردهای خود را به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر کند به جای صادرات به بازارهای داخلی عرضه کرده است.

این میلگردها که اواخر تیرماه تولید شده است در حد میلگردهای نمره ۱۴ بوده و رنگ آن نیز نسبت به میلگردهای قبلی تفاوت داشته و از دور به قرمزی کم رنگ شبیه بوده است

«حسن میلانی» افزود: این میلگردها که اواخر تیرماه تولید شده است در حد میلگردهای نمره ۱۴ بوده و رنگ آن نیز نسبت به میلگردهای قبلی تفاوت داشته و از دور به قرمزی کم رنگ شبیه بوده است.

شایان ذکر است که عرضه میلگرد های باریک و نازک نمره ۱۶ در بازار و استفاده از آن در پروژه های بزرگ عمرانی و توسعه ساخت و ساز در واقع بازی با جان مردم است این می‌تواند در آینده در عمر مفید و ورود خسارت به ساختمان هایی که با این میلگردها ساخته شده‌اند بسیار تاثیرگذار باشد

از میلگرد در سازه های بزرگ و کوچک بتنی، به منظور استحکام بنا استفاده می شود
میلگرد نوعی میله فولادی است که در سایزهای متفاوتی ساخته می ‌شود و برای بتن‌ ریزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در اکثر سازه های بزرگ و کوچک همراه با بتن به منظور استحکام بیشتر بنا استفاده می شود.  

اگرچه بتن مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد و برای خرد کردن این ماده به نیروی فشاری فوق العاده ای احتیاج است، اما یک نقطه ضعف نیز دارد. بتن مقاومت چندانی در برابر نیروهای کششی و چرخشی ندارد، همین جا است که میلگرد پا به میدان می­گذارد و از سازه ها در مقابل نیروهای کششی محافظت می کند و در واقع از این محصول فولادی برای تقویت بتن استفاده می شود و هرچه نمره آن بیشتر شود مقاومت سازه بیشتر و هرچه نمره آن کمتر شود مقاومت آن نیز کمتر می شود.  

یکی از مواردی که افزایش مقاومت کششی بتن به لطف میلگردها، از جان مردم محافظت می کند، هنگام وقوع زلزله است، در این مواقع آنچه مانع از ترک خوردن و شکستن بتن می­ شود، میلگردهای به کار رفته در آن است و همچون محافظان سازه ها عمل می کنند تا ساکنان و مردم در ساختمانهای خود در امنیت قرار بگیرند.

نقش‌ های میلگرد در بتن کم کردن ضخامت بتن سازه ها است
یکی دیگر از نقش‌ های میلگرد در بتن کم کردن ضخامت بتن سازه ها است، زیرا با وجود میلگرد درون بتن دیگر نیازی به بتن ‌ریزی ضخیم نیست و میلگرد، بتن را آنقدر مستحکم می‌ کند که دیگر نیازی به ضخامت بالای بتن نباشد.  

برای تعیین نقش میلگرد در بتن باید موارد زیادی مورد بررسی و توجه قرار گیرد. به جرات می‌ توان گفت ساخت‌ و ساز با بتن بدون آرماتور و میلگرد غیر ممکن است و برای استحکام بیشتر ساختمانها و سازه ها میلگرد اهمیت زیادی پیدا می کند. 

استفاده از میلگرد در بتن علاوه‌ بر افزایش استحکام، حس راحتی، آرامش و ایمنی برای مردم سازه ها را در برابر زلزله و سایر بلایاهای طبیعی حفظ می کند.

متاسفانه عرضه میلگردهای باریک و نازک نمره ۱۴ به جای میلگردهای نمره ۱۶ در بازار و استفاده از آن در پروژه های بزرگ عمرانی و توسعه ساخت و ساز در واقع بازی با جان مردم است و این می‌تواند در آینده در ورود خسارت به ساختمان هایی که با این میلگردها ساخته شده‌اند بسیار موثر واقع شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha