۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کارگاه های ساختمانی تعطیل شدند| تاثیرپذیری تولید مسکن از افزایش قیمت سیمان و میلگرد
«بازار» گزارش می دهد

کارگاه های ساختمانی تعطیل شدند| تاثیرپذیری تولید مسکن از افزایش قیمت سیمان و میلگرد

همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، کمبود و افزایش ناگهانی قیمت سیمان و میلگرد، تاثیر خود را به سرعت در بخش مسکن به خصوص تولید و ساخت و ساز نشان داد و اغلب کارگاههای ساختمانی تعطیل شدند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، کمبود و افزایش ناگهانی قیمت سیمان و میلگرد، تاثیر خود را به سرعت در بخش مسکن نشان داد و برخی از سازندگان می‌گویند کارگاه‌های ساختمانی فعلا تعطیل شده‌اند. این در حالی است که تعطیلات نصفه‌ونیمه تهران هم مزید بر علت شد تا تعطیلی‌ها بیشتر شوند. از اواخر سال ۹۸ تا امروز، قیمت سیمان حدود ۷ برابر و میلگرد تقریبا ۶ برابر شده است و این تورم حتما تاثیر خود را در قیمت نهایی مسکن نشان می‌دهد که وقتی با کاهش قدرت خرید مردم همراه شود، خود را به صورت رکود نشان می‌دهد.

از اواخر سال ۹۸ تا امروز، قیمت سیمان حدود ۷ برابر و میلگرد تقریبا ۶ برابر شده است و این تورم حتما تاثیر خود را در قیمت نهایی مسکن نشان می‌دهد که وقتی با کاهش قدرت خرید مردم همراه شود، خود را به صورت رکود نشان می‌دهد

اما این در حالیست که بازار مسکن همچنان در یک رکود خرید و فروش مسکن و یک نوع انتظار برای آینده گرفتار شده است. تا جایی که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ۳۹۹ محله تهران در ۲۵۰ محله اصلا معامله‌ای انجام نمی‌شود، گفته است در حدود ۶۰ درصد محلات حتی یک قرارداد هم امضا نشده است. از ۴۰ درصد مابقی هم در بعضی محله‌ها فقط شاهد انعقاد یکی دو فقره قرارداد خرید و فروش بوده‌ایم.

کارگاه های ساختمانی تعطیل شدند| تاثیرپذیری تولید مسکن از افزایش قیمت سیمان و میلگرد

ارائه آمارهای قیمتی، اشتباه است
محمودزاده گفته است در چنین شرایطی، ارائه آمارهای قیمتی، اشتباه است زیرا تعداد معاملات آنقدر کم است که نمی‌توان به نتیجه درستی رسید.

تاکنون از حدود ۲۸ میلیون واحد مسکونی در کشور حدود ۳ میلیون خانوار در سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند

اما در خبری دیگر از حوزه مسکن اینطور وانمود می شود که به دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه نزدیک تر می شویم. طبق اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی، نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود در مرداد ماه و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود. براساس این قانون که اجرای آن موافقان و مخالفان فراوانی دارد، تمامی مردم از روز ۱۹ فروردین سال جاری باید اطلاعات املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت می‌کردند. هرچند برای این کار تا شهریور ماه فرصت هست؛ اما تاکنون از حدود ۲۸ میلیون واحد مسکونی در کشور حدود ۳ میلیون خانوار در سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند. باید دید در اولین ماه اجرا این طرح، مسائل و مشکلات آن چه خواهد بود.

آن دسته از مالکانی که در وضعیت عادی پس از چند سال خانه خود را به ملک نوساز تعویض می‌کردند نیز اکنون به سمت نوسازی رو آورده‌اند و بازار شرکت‌های بازسازی آپارتمان به شدت رونق گرفته؛ به گونه‌ای که طی یک سال اخیر مشتریان این شرکت‌ها تا دو برابر افزایش داشته‌اند

حال سوال این است که دلیل اصلی رکود در خرید و فروش مسکن چیست؟ اغلب کارشناسان و فعالان بازار معتقد هستند که کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن اصلی ترین دلیل رکود خرید و فروش مسکن در این روزهای گرم تابستان است. موضوع کاهش قدرت خرید شهروندان در بخش مسکن، اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد. در کوتاه‌مدت، مهاجرت به حومه شهرهای بزرگ دیده می‌شود و در ادامه آن، تمایل به خرید خانه‌ّهای قدیمی بازسازی شده را می‌توان دید. در همین حال آن دسته از مالکانی که در وضعیت عادی پس از چند سال خانه خود را به ملک نوساز تعویض می‌کردند نیز اکنون به سمت نوسازی رو آورده‌اند و بدین ترتیب بازار شرکت‌های بازسازی آپارتمان به شدت رونق گرفته؛ به گونه‌ای که طی یک سال اخیر مشتریان این شرکت‌ها تا دو برابر افزایش داشته‌اند.

کارگاه های ساختمانی تعطیل شدند| تاثیرپذیری تولید مسکن از افزایش قیمت سیمان و میلگرد

همچنین این افزایش تقاضا منجر به بالا رفتن هزینه تعمیر ساختمان تا بیش از ۵۰ درصد شده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط ۳۶ سال طول می‌کشد تا یک فرد خانه‌دار شود و این تازه در شرایطی است که قیمت ملک و درآمد به یک میزان رشد کنند که معمولا چنین نیست.

از ابتدای تابستان تا الان حدود ۱.۵ درصد به قیمت پیشنهادی صاحب‌خانه‌ها برای اجاره خانه اضافه شده است؛ اما این شرایط فقط مخصوص تهران نیست و مرکز آمار در گزارشی گفته است بهار امسال در کل کشور، اجاره خانه به‌طور متوسط ۳۹.۸ درصد نسبت به زمستان افزایش داشته است

وقتی خانه اولی‌ها از خرید ملک ناامید می‌شوند، تلاش می‌کنند خانه بهتری را برای اجاره بیابند؛ اما در بازار اجاره نیز وضعیت خوبی دیده نمی‌شود. سایت فراررو گزارش داده است که قیمت‌های پیشنهادی اجاره خانه در تهران به طور میانگین حدود متری ۱۵۰ هزار تومان است؛ یعنی برای اجاره کامل یک واحد ۸۰ متری باید ماهانه ۱۲ میلیون تومان به حساب صاحب‌خانه پول واریز کرد؛ البته بخشی از این مبلغ را با پول پیش حساب می‌کنند. آن‌طور که اطلاعات سایت دیوار نشان می‌دهد، از ابتدای تابستان تا الان حدود ۱.۵ درصد به قیمت پیشنهادی صاحب‌خانه‌ها برای اجاره خانه اضافه شده است؛ اما این شرایط فقط مخصوص تهران نیست و مرکز آمار در گزارشی گفته است بهار امسال در کل کشور، اجاره خانه به‌طور متوسط ۳۹.۸ درصد نسبت به زمستان افزایش داشته است؛ همچنین تورم سالانه اجاره خانه به ۲۸.۸ درصد رسیده است.

بدین ترتیب می‌توان گفت بازار مسکن در تابستان امسال که هنوز به نیمه نرسیده است، شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و متقاضیان خیر و اجاره نیز شرایط دشواری دارند.

برای اطلاع از آخرین قیمت‌های خرید و اجاره مسکن و همچنین دیدن صدها هزار آگهی مسکن ثبت شده در سایت‌های ملکی از سرویس‌های جستجو و ارسال آگهی موتور جست‌وجوی ملک‌رادار استفاده کنید.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha