۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کشف پلاستیک تولید شده از روغن گیاهی توسط آلمان؛ خداحافظی با زباله پلاستیکی
بازار گزارش می دهد

کشف پلاستیک تولید شده از روغن گیاهی توسط آلمان؛ خداحافظی با زباله پلاستیکی

در این روزها که مساله تغییرات جوی و زباله های پلاستیکی به دغدغه بشر تبدیل شده است، آلمانی ها خبر از کشف تازه ای دادند که می تواند تحولات زیادی را به همراه بیاورد.

بازار؛ گروه بین الملل: مساله زباله های پلاستیکی و تاثیرات مخرب ان ها روی محیط زیست مدتها است که به دغدغه اصلی جهانیان تبدیل شده است. زباله هایی که این روزها سر از اعماق اقیانوس ها در آورده است و به غذای ابزیان تبدیل شده است، حتی در غذاهای دریایی که انسانها مصرف می کنند هم ردپای این زباله ها دیده می شود و زنگ خطر بزرگی را در زمینه سلامت انسانها به صدا دراورده است.

به همین دلیل مقابله با رشد مصرف پلاستیک به عنوان یک سیاست مهم در دستور کار دولتها قرار گرفت ولی کاهش مصرف به تنهایی نمی تواند مشکلی را حل کند و تنها بحرانی شدن اوضاع زمین را به تاخیر می اندازد.

به همین دلیل دانشمندان به فکر تولید پلاستیک های پایدار و قابل تجزیه افتادند. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه دویچه وله، مرکز مطالعات مهندسی شیمی دانشگاه کنستانز المان موفق به تولید پلاستیک با استفاده از روغن های گیاهی شده است. این پلاستیک ها دوستدار محیط زیست هستند و می توانند به چرخه طبیعت باز گردند و به سرعت تجزیه می شوند.

استفان مکینگ رییس این پروژه در مصاحبه با دویچه وله گفت:« تولید پلاستیک با مواد اولیه ای به جز نفت و فراورده های نفتی می تواند بخش زیادی از مشکلات را بر طرف کند. ما می توانیم این پلاستیک های قابل تجزیه را جایگزین  محصولات قبلی کنیم و با این کار هم تقاضا برای نفت در بازار کاهش پیدا می کند و هم زباله های پلاستیکی غیر قابل تجزبه کمتری تولید می کنیم.»

 از طرف دیگر امکان بازیافت این پلاستیک های گیاهی هم وجود دارد که برگ برنده ای برای این محصول تازه صنعتی محسوب می شود. مکینگ در این مورد گفت: «این پلاستیک های گیاهی امکان  بالغ بر ۱۰ بار بازیافت را دارند و بعد از ده بار بازیافت به سادگی وارد چرخه طبیعت می شوند و اسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند.  به نظر می رسد این کشف نقطه عطفی در مبارزه دنیا با بحران محیط زیست باشد و در ضمن در کاهش تقاضای نفت و فاصله گرفتن دنیا از مصرف این منبع الاینده انرژی ها  تاثیر زیادی داشته باشد. از طرف دیگر فرایند بازیافت این پلاستیک ها هم ساده تر از پلاستیک های تولید شده از نفت است. برای بازیافت و شکستن زنجیره پلاستیک های تولید شده از نفت به دمای بالغ بر ۶۰۰ درجه سانتی گراد نیاز است که ایجاد این حرارت خود نیاز به صرف منابع انرژی زیادی دارد ولی برای شکستن زنجیره پلاستیک های گیاهی می توان از دمای ۱۲۰ تا۱۵۰ درجه استفاده کرد. بعد از  رسیدن پلاستیک های گیاهی به این دما، زنجیره شکسته می شود و کریستال های پلاستیکی سردو فیلتر می شوند. بررسی های ما نشان داده است تا ۹۶ درصد از پلاستیک های گیاهی به سادگی قابل بازیافت هستند و در فرایند بازیافت هم اسیب کمتری به محیط زیست وارد می کنند.»

 مساله دیگر در مورد کارایی و کیفیت پلاستیک های گیاهی است. طبق گزارش منتشر شده توسط دانشگاه کنستانز المان پلاستیک های گیاهی بازیافتی قدرت و کیفیت پلاستیک های اولیه را دارند و به سادگی می توان از انها برای ساخت وسایل پلاستیکی استفاده کرد. از جمله محصولاتی که با این پلاستیک های قابل  تولید است انواع پوشش های صفحات تلفن همراه و حتی قاب های گوشی هاست که هم کاربرد زیادی دارد و هم تقاضا برای انها  بسیار بالا است.

دویچه وله تاکید کرد درصورتی که دنیا بتواند این پلاستیک های گیاهی را جایگزین محصولات تولید شده از نفت بکند، گام بزرگی در جهت مبارزه با افزایش سطح الاینده ها و افزایش گرمایش زمین برداشته است. این تحول بزرگی در دنیای تکنولوژی است و می تواند اینده را  تغییر دهد و مشکلات زیست محیطی را به یک خاطره تلخ از سالهای گذشته تبدیل کند.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha