۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
دستاورد های نوین صنعت فولاد

دستاورد های نوین صنعت فولاد

با تولید ۴۰۰ هزار تنی تختال API در شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای انتقال هزار کیلومتری نفت کشور؛ پروژه استراتژیک انتقال نفت خام گوره به جاسک عملی شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در هفته گذشته طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی مکران با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور در ۳۱ تیر ماه انجام شد. این اتفاق خبر خوشی بود که این خط لوله استراتژیک ۱۰۰۰ کیلومتری و رویای ایران در دور زدن تنگه هرمز را عملی ساخت. همکاری بی نظیر و چشم گیر سه شرکت مهم زنجیره ی فولاد از جمله فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اکسین خوزستان و لوله سازی اهواز در جهت تولید تختال؛ ورق فولادی و لوله مقاوم به نفت و گاز ترش بود که به طور قطع بدون ساخت داخلی این محصولات اجرای این پروژه در زمانه تحریم از محالات بود.

در آیین بهره برداری از خط لوله استراتژیک وزیر نفت بیان داشت: در تمامی قسمت های خط لوله گوره به جاسک و تاسیسات مرتبط به طور کامل الزامات و استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استاندارد IPS  و API رعایت شده است. بدین صورت یک کار یک ساله به صورت مشترک فی مابین شرکت ملی نفت ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد اکسین معین شد که بتوانند به استاندارد تولید تختال مقاوم به نفت و گاز ترش توسط فولاد مبارکه و استاندارد تولید ورق توسط فولاد اکسین برسند و در نهایت استانداردها در اختیار شرکت لوله ساز قرار گرفت. آنچه که چشم گیر است ورق مورد نیاز این طرح عظیم که یک ورق مقاوم به نفت و گاز ترش است برای اولین بار در ایران ساخته شد.

با تولید ۴۰۰ هزار تنی تختال API  در شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای انتقال ۱۰۰۰ کیلومتری نفت کشور؛ پروژه استراتژیک انتقال نفت خام گوره به جاسک عملی شد. حال آنکه اشتغال زایی عظیم ۱۰ هزار نفری به صورت مستقیم  و بالغ بر ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم  به موازات صرفه جویی ارزی ۵۰۰ میلیون یورویی رخ داد که این اتفاق عظیم و ستودنی است.

در کنار خوش خبری هایی که ذکر شد؛ شوک های تلخی نیز در جریان است. قطعی برق و خاموشی ها کاهش تولیدات فولادی را رقم خواهد زد و قطعا در پی آن با کاهش عرضه ها مواجه خواهیم شد و التهابات در بازار با شیب قبل پابرجاست. فی الواقع شرکت های فولادی از ۱۵ تیر ماه یا در خاموشی به سر می برند یا در شیفت های شبانه و با ده درصد دیماند فعالیت دارند.

به طور تقریبی می توان اذعان داشت از زمان قطعی های مداوم برق قیمت محصولات فولادی بالغ بر ده درصد افزایش داشته است. حال آنکه می دانیم این شرایط علاوه بر افزایش هزینه های تولید و چه بسا متضرر شدن تولید کننده به دلیل آسیب های ناشی از قطعی برق که بر تجهیزات وارد می شود بر مصرف کنندگان محصولات فولادی که عامه مردم هستند نیز فشار اقتصادی عظیمی وارد خواهد آورد.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha