۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
سایه خصولتی‌ها بر ساخت مسکن اصفهان/ دولت از کمک کردن عاجز است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سایه خصولتی‌ها بر ساخت مسکن اصفهان/ دولت از کمک کردن عاجز است

اصفهان- داوودی، مدیرعامل شرکت مهدفام سپاهان گفت: شرکت‌های خصولتی بیشترین سنگ‌اندازی را در صنعت ساختمان اصفهان داشته‌اند چرا که بیشترین افزایش قیمت از سوی این شرکت‌ها بوده است.

سید کریم داوودی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص چالش‌های فعلی حوزه ساخت و ساز مسکن در استان اصفهان اظهار داشت: بررسی روند افزایش قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی هزینه تولید مسکن را در کشور و به ویژه استان اصفهان نشان می‌دهد.

شرکت‌های خصولتی نقش زیادی در افزایش قیمت دارند
وی با بیان اینکه در این بین شرکت های خصولتی نقش زیادی در افزایش قیمت دارند، ابراز داشت: برای مثال قیمت فولاد که هر کیلوگرم آن در سه سال گذشته چهار هزار تومان بوده امروز به کیلویی ۱۸ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت مهدفام سپاهان همچنین با اشاره به افزایش هفت برابری قیمت سیمان طی چند روز اخیر اضافه کرد: هر کیسه سیمان از ۲۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان رسیده و این امر اصلا عادلانه نیست.

وی همچنین به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت سیم و تجهیزات برقی برای ساخت ساختمان اشاره کرد و ادامه داد: باید توجه داشت با این میزان افزایش قیمت در حال حاضر هزینه ساخت هر واحد مسکونی ۱۰۰ متری بدون احتساب قیمت زمین در اصفهان یک میلیارد تومان برآورد می‌شود.

دهک‌های پایین امکان خرید خانه ندارند
داوودی تاکید کرد: با این شرایط هیچ یک از دهک‌های پایین جامعه امکان خرید خانه را ندارند و هر روز به تعداد نیازمندان در این حوزه افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وام ۲۰۰ میلیون تومانی دولت با سود ۱۸ درصد نیز کمکی به خانواده‌های فاقد مسکن برای مسکن دار شدن نمی‌کند، اضافه کرد: باید توجه داشت که زمانی که دولت مصوبه وام ۲۰۰ میلیون تومانی را دریافت کرد هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری ۴۰۰ میلیون تومان بود اما اجرای این مصوبه با افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید ساختمان مصادف شد.

این انبوه ساز اصفهانی با بیان اینکه مردم ما تغییری نکرده و حقوق و درآمد آنها نیز افزایشی نیافته است، اضافه کرد: این در حالی است که در همه بخش‌ها شاهد افزایش هزینه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه نهادهای خدماتی مانند اداره آب و اداره برق نیز همکاری لازم با انبوه سازان را ندارند، گفت: این ادارات بر این باورند که قبل از ارائه خدمات باید هزینه حق شبکه گذاری را واریز کرد و حتی در مناطق محروم نیز تخفیفی به افراد نیازمند داده نمی‌شود.

داوودی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل مشکلات ذکر شده ساخت مسکن در استان اصفهان حرکتی لاکپشتی دارد، ادامه داد: برای مثال ۲۰۰ واحد مسکونی در شاهین شهر، ۱۶۰ واحد مسکونی در بهارستان و ۱۰۰ واحد مسکونی در شهر اصفهان با سرعت بسیار پایینی در حال ساخت است.

دخالت دولت در حوزه مسکن در بلند مدت مشکل آفرین است
وی با تاکید بر اینکه دولت باید به جای ورود به عرصه ساخت مسکن شرایط را برای انبوه سازان برای تولید مسکن مناسب هموار کند، ابراز داشت: دخالت دولت در حوزه مسکن در بلند مدت مشکل آفرین خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مهدفام سپاهان با اشاره به اینکه بخشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند سرامیک، آهن، آسانسور و ... نیز تابع نوسانات نرخ دلار است، اضافه کرد: انتظار ما از دولت سیزدهم ساماندهی شرایط فعلی است.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha