۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
مرگ صنعت کفش ایران در سایه بی توجهی| روزی صادر کننده بودیم و امروز وارد کننده محض
در گفتگو با بازار مطرح شد:

مرگ صنعت کفش ایران در سایه بی توجهی| روزی صادر کننده بودیم و امروز وارد کننده محض

کرج- رئیس اتحادیه کفاشان کرج با بیان اینکه روزی کفش ملی ایران به کشورهای خلیج فارس صادر می شد، گفت: امروزه به دلیل بی توجهی به صنعت کفش کشور، وارد کننده از چین، ترکیه و مالزی هستیم.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: حسین اباذری در گفتگو با بازار با بیان اینکه در کرج هزار واحد صنفی زیر مجموعه اتحادیه کفاشان فعالیت دارند، گفت: واحدهای صنفی ما به واحدهای «تولید کننده و فروشنده کفش» تقسیم می شوند. البته طبق قانون صنفی جدید، واحد های صنفی ای که همگن هستند می توانند جواز های متعدد بگیرند و طبق این قانون برخی فروشگاه های پوشاک که کیف و کفش می فروشند هم می توانند جواز دوم و سوم را بگیرند و در حال حاضر برخی از واحدهای صنفی ما هم جزو این دسته از صنوف هستند.

 اباذری با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تولیدی کفش در کرج داریم، افزود: اما بیشتر تولیدی ها زیرزمینی هستند و بدون جواز کارمی کنند.

وی در تشریح دلیل این کار واحدهای تولیدی گفت: با توجه به اینکه دولت، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه ها هیچ کمکی به این تولید کنندگان نمی کنند، آنها رغبت به گرفتن جواز ندارند و معتقدند یک پول بی خود صرف گرفتن جواز می کنند و بعد باید جوابگوی دارایی، تامین اجتماعی و دیگر دستگاه ها باشند.  

با توجه به اینکه دولت، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه ها هیچ کمکی به این تولید کنندگان نمی کنند، آنها رغبت به گرفتن جواز ندارند و معتقدند یک پول بی خود صرف گرفتن جواز می کنند و بعد باید جوابگوی دارایی، تامین اجتماعی و دیگر دستگاه ها هم باشند

اباذری با بیان اینکه این تولیدی ها زیر مجموعه اتحادیه نیستند، افزود: این واحدها جواز نمی گیرند تا شناخته نشوند و می گویند در شرایط سخت اقتصادی نه تنها حمایت نمی شوند بلکه برای آنها مانع تراشی و سنگ اندازی هم می شود.

مانع تراشی عامل بی رغبتی تولیدکننده برای گرفتن جواز
وی با اشاره به عدم توان و بودجه اتحادیه و اینکه هم هیچ کمکی به آنها نمی کند، گفت: اگر کمک و حمایتی انجام شود، این تولیدکنندگان با پای خودشان برای دریافت جوار اقدام می کنند. اما با توجه به اینکه اهمیتی به تولیدکنندگان داده نمی شود، آنها هم انگیزه و رغبتی برای گرفتن جواز ندارند و می توان گفت حق دارند.

رئیس اتحادیه کفاشان کرج با اشاره به شعارهای نهادهای مختلف مبنی بر حمایت از تولید، گفت: این حمایت ها فقط در شعار و صحبت است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به جز حرف زدن کار هیچ کاری انجام نمی دهد و در واقع مقابل پای مردم و تولیدکنندگان سنگ اندازی می کنند.

اباذری در مورد تعداد واحد های صنفی جواز دار این اتحادیه گفت: در بخش تولید حدود ۵۰ واحد جواز دار و در قسمت توزیع حدود ۸۸۰ واحد جواز داریم.

قول هایی که برای تسهیلات واحدهای آسیب دیده از کرونا داده شد، عملی نشد، اداره دارایی هم امسال برای پرداخت مالیات مهلتی نداد

وی با اشاره به مشکلات واحدهای توزیع و فروش کفش گفت: نبودن ثبات قیمت و تغییر هر روزه نرخ ها برای تهیه اجناس، هزینه اجاره واحدهای استیجاری و تعطیلات مکرر کرونایی از عمده مشکلات واحدهای صنفی ماست و متاسفانه قول هایی که برای تسهیلات واحدهای آسیب دیده از کرونا داده شد، عملی نشد. اداره دارایی هم امسال برای پرداخت مالیات مهلتی نداد.

اباذری اضافه کرد: در برخی مناطق مانند گوهردشت و چهارراه طالقانی که مرکز تجاری است، کسبه ماهانه حدود ۳۰ میلیون تومان اجاره مغازه باید پرداخت کنند. هر چند وقت یک بار هم اعلام تعطیلی می کنند. اما کسبه دیگر گوش نمی دهند و تبعیت نمی کنند و مدعی هستند چه نوع حمایت و تسهیلاتی برای آنها انجام شده که اینها تابعیت کنند.

وی گفت: علاوه بر کسادی بازار، وضعیت اقتصادی نامناسب، اجاره مغازه ها، هزینه های آب، برق و گاز، دستمزد کارگران هم افزایش داشته و همه اینها آسیب زیادی به واحدهای صنفی وارد کرده است.

مرگ صنعت کفش ایران در سایه بی توجهی/ روزی صادر کننده بودیم و امروز وارد کننده محض

تامین مواد اولیه، بکارگیری کارگر و افزایش هزینه ها از عمده مشکلات تولیدکنندگان
رئیس اتحادیه کفاشان کرج در خصوص مشکلات تولیدکنندگان نیز گفت: واحدهای تولیدی هم برای تامین مواد اولیه و بکار گیری کارگر با توجه به عدم تناسب دستمزد با تولید و درآمد مشکل دارند. به عنوان مثال برخی از مواد مورد نیاز در یک هفته ۲۰ درصد افزایش قیمت دارد. یا چسبی که تا دو سال پیش ۶۰ هزار تومان بود اکنون ۹۰۰ هزار تومان باید خریداری شود. میخ، کفی، رویه و دیگر مواد مورد نیاز تولیدکنندگان کفش هم همه افزایش قیمت داشته است.

اباذری اظهار کرد: تولیدکننده نمی داند که چقدر قیمت کفش را بالا ببرد که مردم توان خرید داشته باشند و با این وضعیت همه فشارها روی مصرف کننده و مردم است.

وی افزود: در شرایط فعلی مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز خود از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و کفش و دیگر مایحتاج با فشار و مشکل مواجه هستند و متاسفانه چیزی به نام ثبات قیمت نداریم و هر روزه قیمت ها افزایش دارد.

اباذری گفت: مدتهاست نمی توان برای تهیه کالایی منتظر بود به امید اینکه قیمت ها کاهش داشته باشد، چرا که روز به روز افزایش قیمت داریم و توان ها برای خرید کمتر و کمتر می شود.

رئیس اتحادیه کفاشان کرج با بیان اینکه در گذشته ایران با برند «کفش ملی» به همه کشورهای همسایه صادرات داشت و در دنیا حرفی برای گفتن داشت، افزود: امروزه نه تنها  وارد کننده از چین، مالزی و ترکیه هستیم و این صنعت کشورمان حرفی برای گفتن ندارد، بلکه تولیدکننده مجبور است از کیفیت کفش بزند تا قیمت را پایین نگه دارد در نتیجه مردم هم طالب کفش های خارجی هستند.

 صادرات چین از کارخانه های آن چنانی و بزرگ نیست، بلکه دولت آنها از کارگاه های کوچک که با ۸ یا ۱۰ نفر کارگر کار می کنند، حمایت می کند و به اوضاع تولید داخلی و صادراتشان سروسامان داده است

وی با اشاره به اینکه کشور چین سالانه حدود ۲ میلیارد جفت کفش صادر می کند، گفت: صادرات چین از کارخانه های آن چنانی و بزرگ نیست. بلکه دولت آنها از کارگاه های کوچک که با ۸ یا ۱۰ نفر کارگر کار می کنند، حمایت می کند و به اوضاع تولید داخلی و صادراتشان سروسامان داده است.

اباذری افزود: چون صنعت کفش در کشور ما حمایت نشده روز به روز ضعیف تر شده و ترکیه که در مقابل ایران صنعت کفشی نداشت، امروزه طالب بیشتری بین مردم ایران دارد.

می توان کفش باکیفیت تولید و با صادرات آن باری از دوش دولت برداشت

وی اظهار کرد: امروز که کفش ملی نابود شده و فروشگاه های کفش ملی تولیدی ندارند،  اقلام و اجناس خود را از تولیدکننده های معمولی تهیه می کنند.

رئیس اتحادیه کفاشان کرج با تاکید بر اینکه صنعت کفش کشور ما استادکارهای خوبی دارد، گفت: اگر سازمان صنعت و معدن کمک کند و کارگاه های کوچکی در اختیار این افراد قرار دهد، باری از روی دوش دولت بر می دارند. اگر در این کارگاه های کوچک ۱۰ نفر کار کنند سر سفره ۱۰ خانواده نان برده می شود و با تولید کار باکیفیت و صادرات آن، باری هم از دوش دولت برداشته می شود و ارزی برای واردات کفش های خارجی هدر نمی شود.

اباذری اظهار کرد: تولیدکننده های ما حتی برای گرفتن وام های ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومانی با درصد بالا هم با مشکل مواجه هستند. برای دادن وام انقدر سنگ اندازی و بر و بیا هست که تولیدکننده موفق به گرفتن وام نمی شود.

رئیس اتحادیه کفاشان کرج از تشکیل و عضویت در کمیسیونی متشکل از اتحادیه های کفاشان «کرج، اصفهان، قم، مشهد و غیره» خبر داد و گفت: امیدواریم با همکاری و پیگیری در این کمیسیون بتوانیم برای رونق بازار و صادرات کفش به این صنعت کشور کمک کنیم.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha