۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
۲۵ درصد کم آبیاری داریم| نصف حد استاندارد، به درختان پسته آب می دهیم
معاون وزیر جهاد در گفتگو با بازار:

۲۵ درصد کم آبیاری داریم| نصف حد استاندارد، به درختان پسته آب می دهیم

اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مصرف آب در کشاورزی نه تنها بالا نیست بلکه به دلیل بحران کم آبی ما  ۲۵ درصد کم آبیاری هم داریم. کم آبیاری در برخی از  محصولات همچون پسته به  بیش از ۵۰ درصد می رسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: در حالی  مسئولان نیرو متهم اصلی خشکسالی  و مصرف بالای آب در ایران را بخش کشاورزی می دانند که مسئولان جهاد مدعی کم آبیاری محصولات کشاورزی هستند. علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت  جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری بازار می گوید که  آمارهای اعلامی از طرف مسئولان وزارت نیرو درباره مصرف ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی به هیچ وجه درست نیست.

او ادامه داد : از دو سال پیش یک پروژه ای تحت عنوان آب کاربردی محصولات کشاورزی در وزارت جهاد اجرایی شده است. در این طرح مصرف آب ۳۵ محصول کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. هم اکنون کار تحقیقاتی روی ۲۳ محصول به اتمام رسیده است. نتایج این  مطالعات نشان می دهد که نه تنها مصرف آب در کشاورزی بالا نیست بلکه به دلیل بحران کم آبی ما  ۲۵ درصد کم آبیاری هم داریم.

اکبری همچنین ادامه داد: کم آبیاری در برخی از  محصولات همچون پسته در کرمان و یزد به بیش از ۵۰ درصد هم رسیده است. به  عبارت دیگر نصف نیاز آبی این محصول کشاورزی به آن داده می شود.  

آنگونه که معاون وزیر جهاد کشاورزی می گوید : در کشور حدود ۱۸.۵ میلیون هکتار زمین دارد  که ۸.۷ میلیون هکتار از این زمین ها زیر کشت آبی است. اینکه زمین هایی که  زیر کشت آبی هستند باید از مدار خارج شود، بحث جدایی است، اما هم اکنون میزان مصرف آب در این زمین ها کمتر از نیاز آبی تعریف شده است.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha