۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
ساخت اولین راکتور هسته ای بدون آب در چین
«بازار» گزارش می دهد

ساخت اولین راکتور هسته ای بدون آب در چین

چین مراحل ساخت اولین راکتور هسته ای بدون آب را شروع کرده است؛ این راکتور هسته ای از توریوم بهره می برد و در مناطق بیابانی راه اندازی خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از «technologytimes»، کشور چین موفق شد طرح اولین راکتور هسته ای بدون آب جهان را رونمایی کند؛ این پروژه عظیم به راکتور هسته ای نمک مذاب تجاری معروف است که نیازی به آب برای خنک کردن ندارد و به سیستم ها اجازه می دهد در مناطق بیابانی دورافتاده ساخته شوند  تا انرژی زیادی برای مردم فراهم کنند. ؛ این راکتور دارای مقیاس کوچکتر بوده و از ساختار ایمن و آسان تری برخوردار است.

نمونه اولیه رآکتور هسته ای نمک مذاب توسط توریوم مایع تغذیه می شود و انتظار می‌رود  راکتورهای نمک مذاب نسبت به راکتورهای  هسته‌ای  اورانیومی سنتی ایمن‌تر باشند، زیرا توریوم به سرعت در هوای آزاد خنک و جامد می‌شود، به این معنی که هر  نشت  بالقوه  آن از نظر تئوری باعث آلودگی تشعشعاتی کمتری برای محیط اطراف می‌شود.  

یان روی، استاد فیزیک موسسه فیزیک کاربردی شانگهای در این باره گفت: سیستم راکتور مذاب  با اجازه دادن به توریوم برای عبور و جریان یافتن در راکتور کار می‌کند و یک واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای را قبل از انتقال گرما به یک مولد بخار در خارج امکان‌ پذیر می‌کند. سپس توریوم به راکتور بازگردانده می‌شود و این چرخه تکرار می‌شود.  

وی افزود: رآکتورهای در مقیاس کوچک مزایای قابل توجهی از نظر کارایی، انعطاف پذیری و اقتصاد دارند چرا که آنها می توانند نقش کلیدی در گذار آینده به انرژی پاک داشته باشند. این راکتور  می‌تواند تا ۱۰۰ مگاوات برق تولید کند که کمتر از یک راکتور معمولی اورانیومی است  اما همین مقدار برای تامین  انرژی یک منطقه مسکونی با ۱۰۰ هزار نفر ساکن کافی خواهد بود.  این راکتور ۳ متر طول و ۲.۵ متر عرض خواهد داشت و همراه با سایر  بخش ها از جمله توربین های بخار به یک سازه عظیم تبدیل خواهد شد.

مفهوم یک رآکتور که از نمک مایع تغذیه می شد به جای سوخت جامد برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰ ظاهر شد؛ با این حال آزمایش های اولیه شکست خوردند زیرا نمی توانستند مشکلاتی مانند ترک خوردن لوله ها را حل کنند زیرا توسط نمک مذاب رادیواکتیو  دچار خوردگی شده بودند. اما در سال های اخیر تحولات این زمینه رآکتور هسته ای نمک مذاب را امکان پذیرتر کرده است که منجر به ساخت برنامه ریزی شده اولین رآکتور از این دست در چین گشت.

ناگفته نماند، چین دارای برخی از بزرگترین ذخایر توریوم در جهان است که یک فلز نقره ای با رادیواکتیویته ضعیف است؛ اکسید توریم برای ساخت بوته های دما بالای آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، و به شیشه برای تولید شیشه ای با ضریب شکست بالا و تفرق کم (لنزهای دوربین ها و ابزارهای علمی) اضافه می شود. مانند اورانیوم، توریم نیز می تواند به عنوان سوخت هسته ای بدون تولید پلوتونیم به کار برده شود. اورانیم و توریم برای پیدا کردن قدمت فسیل های انسانی استفاده می شوند.

لازم به ذکر است،  انرژی هسته‌ای در چند وقت اخیر شاهد نوعی تجدید حیات بوده است، زیرا می‌تواند یک ستون مهم در مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد و در همین راستا راکتورهای جدید چین به عنوان یک فناوری حیاتی در تلاش برای خنثی سازی اثر انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰ تلقی خواهد شد. چین پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ اولین راکتور تجاری نمک مذاب خود را بسازد و دولت این کشور برنامه‌های بلند مدت برای ساخت چندین راکتور در صحراهای مرکز و غرب این کشور در نظر دارد.

البته، چین تنها کشوی نیست که رویایی جاه طلبانه راکتور هسته ای  بدون  آب را در سر می پروراند؛  این  فناوری راکتوری از سوی  چندین شرکت و کشور در سراسر جهان از جمله افرادی  همانند بیل گیتس ، شرکت ناتریوم، کشور روسیه و چندین کشور اروپایی دیگر بشدت دنبال می شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha