۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
سواحل ایران از توسعه پایدار عقب است| توسعه دریا محور؛ انتظار بخش خصوصی از دولت آینده
دبیر انجمن کارگری دریانوردان تجاری در گفتگو با بازار:

سواحل ایران از توسعه پایدار عقب است| توسعه دریا محور؛ انتظار بخش خصوصی از دولت آینده

رضایی، دبیرانجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران گفت: در دولت آینده توسعه دریا محور باید به عنوان سیاست‌های کلان نظام مورد توجه جدی دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی کشور قرار گیرد.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «سامان رضایی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار در خصوص انتظار بخش خصوصی از دولت آینده افزود: در حالی که ۶۰ درصد جمعیت برخی از کشورهای جهان در کنار دریا زندگی می کنند و سواحل آن ها توسعه یافته است در ایران حدود ۱۹ درصد مردم در کنار دریا زندگی می کنند.

در کشور ما ۶ درصد جمعیت در سواحل جنوبی و ۱۳ درصد جمعیت در سواحل شمالی زندگی می‌کنند، این نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌های ما در این مورد تاکنون موفقیت آمیز نبوده و سواحل ایران از توسعه پایدار بسیار عقب مانده است

نایب رئیس انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران با بیان اینکه در کشور ما ۶  درصد جمعیت در سواحل جنوبی و ۱۳ درصد جمعیت در سواحل شمالی زندگی می‌کنند، گفت: این نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌های ما در این مورد تاکنون موفقیت آمیز نبوده و سواحل ایران از توسعه پایدار بسیار عقب مانده است.

برنامه‌ریزی‌های ما در زمینه توسعه سواحل کشور تاکنون بسیار نادرست بوده است
رضایی اظهار داشت: بیش از ۴ هزار کیلومتر در جنوب کشور در کنار ساحل قرار دارد و بیش از یک هزار کیلومتر در شمال در کنار دریا است، اما جمعیت کمتری در کشور در کنار سواحل ساکن هستند و این نشان می‌دهد سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما در زمینه توسعه سواحل کشور تاکنون بسیار نادرست بوده است.

دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران تاکید کرد: تهدید خارج صنعت مثل تحریم های اقتصادی و صنعتی، کرونا مباحث اقتصادی و امنیتی از مهمترین تهدیدهای خارجی صنعت دریایی کشور است و ناکارآمدی سیاست‌های غیرمنطقی کوتاه‌ مدت و جلوگیری از توسعه منابع انسانی از مهمترین تهدیدهای داخلی محسوب می شوند که باید در دولت آینده برای مقابله با همه آنها برنامه‌ریزی مناسبی را داشته باشیم.

سواحل ایران نیازمند توسعه پایدار هستند
نایب رئیس انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران یادآور شد: متاسفانه ما در حوزه توسعه دریا محور سیاست‌های کلانی نداریم و همه مسائل ما در این خصوص وابسته به اشخاص شده است و با رفتن اشخاص نیز تمام برنامه های ما متوقف می شود، لذا در دولت جدید باید با تخصصی و حرفه ای نگاه کردن به مسائل مختلف بتوانیم بسیاری از مشکلات فنی، صنعتی و اقتصادی کشور را برطرف کنیم تا سواحل ایرانی به تدریج به توسعه پایدار برسند.

این مقام مسئول در انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران تاکید کرد: ما در توسعه منابع انسانی نیز در حوزه دریایی با مشکلاتی مواجه هستیم لذا پیشنهاد ما به دولت آینده این است که با تشکیل کارگروهی و یا اتاق فکری بتوانیم با برنامه های دلسوزانه از این شرایط عبور کنیم و از سرمایه های انسانی خود در حوزه های دریایی و صنعتی خود استفاده کنیم.

صنعت و حمل و نقل دریایی جهان امروز نیازمند نیروی انسانی متخصص است و اگر بتوانیم در این زمینه نیروی انسانی مناسبی را تربیت و صادر کنیم، درآمدهای ارزی بیشتری نصیب کشور خواهد شد

دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران افزود: صنعت و حمل و نقل دریایی جهان امروز نیازمند نیروی انسانی متخصص است و اگر بتوانیم در این زمینه نیروی انسانی مناسبی را تربیت و صادر کنیم، درآمدهای ارزی بیشتری نصیب کشور خواهد شد.

رضایی اظهار داشت: امروز به دلایل تحریم ها شرکت های بزرگ ایرانی نمی توانند تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند و کار آنها روزمرگی شده است و همه برنامه های این شرکت ها به صورت مقطعی انجام می شود و این در ایجاد فساد سیستماتیک اداری در کشور و عدم برنامه ریزی مناسب برای توسعه پایدار بسیار تاثیرگذار بوده است.

نایب رئیس انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران می گوید: متاسفانه در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی، فساد  فرهنگ سازی شده است و فساد در تمام لایه های اقتصادی کشور خود را نشان می دهد و دولت سیزدهم با تعریف سیاستگذاری های کلان برای استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد باید برنامه مدونی داشته باشد.

با استفاده از توانمندیهای انسانی اجازه ندهیم ناکارآمدیها در حوزه دریایی بیشتر شود
دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران تاکید کرد: خوشبختانه کشورمان دارای دریانوردان توانمندی است و از نیروی انسانی توانمندی در این حوزه برخوردار هستیم و با استفاده از این توانمندیها نباید اجازه دهیم ناکارآمدیها در حوزه دریایی بیشتر شود.

متاسفانه به علت تحریم ها دریانوردان ایرانی حق استفاده از بازارهای جهانی را ندارند و این یک مشکل بزرگ و اساسی در توسعه سرمایه های انسانی متخصص ایرانی است و حتی برخی از کشتی های بزرگ تجاری در جهان که مالک آنها ایرانی است نمی توانند از دریانوردان ایرانی استفاده کنند

رضایی یادآور شد: متاسفانه به علت تحریم ها دریانوردان ایرانی حق استفاده از بازارهای جهانی را ندارند و این یک مشکل بزرگ و اساسی در توسعه سرمایه های انسانی متخصص ایرانی است و حتی برخی از کشتی های بزرگ تجاری در جهان که مالک آنها ایرانی است نمی توانند از دریانوردان ایرانی به علت مسایل و مشکلات تحریم استفاده کنند.

نایب رئیس انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران خاطر نشان کرد: حتی در مواردی دیده شده به برخی از کشتی های تجاری که خدمه آنها ایرانی بوده به علت تحریم ها اجازه ورود به بندرگاه داده نشده است.

دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران در پایان خواستار رفع تبعیض در استخدام ها شد و گفت: این مساله سبب شده دو نفر که در کنار هم کار می کنند به علت دو نوع استخدام متفاوت دریافتی و حقوق و دستمزد آنها نیز با یکدیگر بسیار تفاوت داشته باشد، لذا دولت آینده باید به این نابسامانی ها و تبعیض های نگران کننده پایان دهد.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha