۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
آیا با کارایی های اسپیسر در ساختمان سازی آشنایی دارید؟

آیا با کارایی های اسپیسر در ساختمان سازی آشنایی دارید؟

به دلیل اهمیت میلگردها در ساختمان سازی باید از آن ها محافظت شود به همین سبب مناطقی که دارای رطوبت می باشند لازم است از اسپیسر برای حفظ سلامت میلگردها استفاده شود.

به گزارش بازار، اسپیسر قطعه های با اندازه  کوچک است که در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. معنی نام این قطعه فاصله گذار است که با کارایی های آن هماهنگی زیادی دارد. اسپیسر را برای ایجاد فاصله بین بتن و میلگرد در زمان بتن ریزی استفاده می کنند. این قطعه مانع خوردگی میلگردها می ‌شود و به این ترتیب میلگردها آسیب نخواهند دید.

به دلیل اهمیت میلگردها در ساختمان سازی باید از آن ها محافظت شود به همین سبب مناطقی که دارای رطوبت می باشند لازم است از اسپیسر برای حفظ سلامت میلگردها استفاده شود. استفاده از این قطعه کوچک طول عمر میلگردها را تا حد چشمگیری بالا خواهد برد. از دیگر کاربردهای این قطعه کوچک  می توان به سد سازی، تونل سازی و... و. اشاره کرد.

آیا با کارایی های اسپیسر در ساختمان سازی آشنایی دارید؟

تنوع اسپیسر ها بر اساس جنس

مدل و نمونه های مختلفی از اسپیسر تولید می شود. این تنوع به مصرف کننده فرصت انتخاب بیشتری را خواهد داد و می تواند برحسب  نیاز خود انتخاب کند. اسپیسر فلزی: یکی از انواع این اسپیسر ها نوع فلزی آن می باشد که با تغییر شکل دادن میلگردها این قطعات کوچک را می سازند و مقاومت بسیار زیادی دارند. فاصله گذار های فلزی دارای وزن زیادی نیز می باشند همچنین به دلیل جنس فلزی آن قیمت این نوع از فاصله گذارها در مقایسه با نمونه های دیگر آن بیشتر می باشد و اشخاصی که قیمت نهایی کار از اهمیت زیادی برایشان برخوردار است این گزینه را جزو انتخاب های خود قرار نمی دهند.

اسپیسر پلاستیکی: نوع پلاستیکی فاصله دهنده ها یک نمونه دیگر از آنها می باشد که دارای هزینه و وزن پایینی می باشد این نمونه از فاصله دهنده ها مقاومت کمی در مقایسه با نمونه فلزی و بتنی آن دارد و این موضوع سبب شده است که نمونه پلاستیکی آن مورد استقبال مصرف کنندگان قرار نگرفته و به میزان کمتری از آن استفاده شده است.

 البته از مزایای  زیاد آن نیز نباید غافل شد. برای مثال استفاده از این فاصله دهنده های پلاستیکی سبب بالا رفتن سرعت اجرای پروژه می ‌شود، به دلیل وزن سبک حمل و نقل آسانی دارند،  نیروی انسانی کمتری جهت به کار بردن آن نیاز دارند، به دلیل وجود حفره هایی که تو خالی است در ساختار خود با بتن  درگیر خواهد شد همچنین قفل های موجود در اسپیسر مانع از جابجا شدن میلگردها می شود و سبب ایجاد پوششی یک دست بر روی سطح آرماتورها می شود.

اسپیسر بتنی: نمونه بتنی نوع دیگری از این فاصله دهنده ها است که به دلیل جنس بتنی آن دارای وزن بالایی می باشد همچنین دارای مقاومت و هزینه زیادی می باشد. مزیت این فاصله دهنده های بتنی در مقایسه با دیگر نمونه ها هم جنس بودن آن با بتن است.

تقسیم بندی اسپیسر بر اساس کاربرد

فاصله دهنده ها را می توان هم در کف و هم در دیوارها مورد استفاده قرار داد و آنها را از لحاظ کارکرد به دو دسته دیواری و کفی تقسیم بندی می ‌کنند.

آیا با کارایی های اسپیسر در ساختمان سازی آشنایی دارید؟

اسپیسر دیواری: این نوع از فاصله گذارها به دو دسته کیج فیکس و بتن ویل فیکس تقسیم می شوند که از نمونه کیج فیکس در پل ها، سازه های دریایی و قاب های بالا رونده بیشتر استفاده می شود و ظاهری همانند چرخ دارند که دارای یک جفت کن مرکزی می باشند.

 نمونه بتن ویل فیکس برای دیوارها و ستون ها بیشتر قابل استفاده می باشد و دارای شاخک هایی هستند که توان مقابله در برابر لرزش، تکان ها و نوسانات شدید که ممکن است هنگام عملیات ملات ریزی به وجود آید را ایجاد می کنند تا تاثیری روی سطح سیمانی نگذارد. استفاده از این قطعات روی سطوح قائم سبب می شود که میلگرد ها موازی و هم جهت با قالب قرار گیرند و از بهم ریختگی آرماتورهای داخل قالب جلوگیری می کنند.

اسپیسر کفی: فاصله گذار های کفی برای کف مورد استفاده قرار می‌ گیرند که این گروه از فاصله گذارها را نیز به چند دسته ماکس فیکس، دبل فیکس و ... تقسیم می‌ کنند و هر کدام از آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

فایده استفاده از فاصله دهنده ها

با گذشت زمان میلگرد ها به دلیل تماس و مجاورت با ماده های شیمیایی و شرایط محیط مختلفی از قبیل وجود رطوبت در هوا، موادی همانند سولفات ها و... دچار خوردگی خواهند شد و سبب خرابی و زیان باری  سازه می‌شود ولی اگر به کمک این فاصله دهنده ها پوششی روی میلگرد قرار بگیرد سبب می شود که در شرایط مختلف آب و هوایی از میلگرد محافظت شود و طول عمر میلگرد ها به میزان چشم گیری افزایش خواهد یافت.

فاصله دهنده ها را برای افزایش راندمان کار در تولید بتن مسلح مورد استفاده قرار می‌دهند. این قطعات کوچک ابزارهای مناسبی می باشند که اگر به کار بروند از حرکت کردن میلگردها در داخل بتن مسلح جلوگیری خواهند کرد و آنها را ثابت می‌کنند.

پیش تر جهت فاصله دادن بتن و میلگرد از سنگ و چوب استفاده می شد که مقاومت بسیار کمی داشتند و همچنین پوششی که بر روی میلگرد ایجاد می‌کردند یکنواخت نبود به همین سبب میلگردها دچار خوردگی  زنگ زدگی می ‌شوند. اما این اسپیسرها سبب رفع این مشکل شدند و پوششی یک دست بر روی میلگرد ایجاد می کنند همچنین دارای وزن بسیار کمی نیز می باشند. این ویژگی ها سبب شده است که فاصله دهنده ها قطعاتی  کارآمد و مقرون به صرفه باشند. در زبان عام به این قطعات ریز کاور بتن، لقمه بتن، کاور میلگرد و فاصله نگهدار نیز می گویند.

دلیل استفاده کردن از فاصله دهنده ها:

در ساختار سازه ها، پوشش دهی میلگردها و آرماتوربندی استانداردهای بسیار با اهمیت وجود دارد که عدم رعایت  آن  سبب ایجاد مشکلاتی از قبیل چسبیدن میلگرد و آرماتور به سطح بتن خواهد شد همچنین رعایت نکردن این استاندارد ها ممکن است سبب بیرون زدگی میلگرد و آرماتورها نیز شود.

ایجاد هر یک از مشکلات بالا سبب  نفوذپزیری هوا و رطوبت به داخل سازه خواهد شد و سبب خوردگی میلگردها می شود که خود اثراتی بسیار زیانباری را در سطح سازه به وجود می آورد. فاصله دهنده ها مانع از بروز این مشکلات می ‌شوند و باعث افزایش کیفیت سازه، سرعت ساخت سازه خواهند شد این قطعات ریز در دال ها، برای پروژه های عمرانی، سد سازی، تونل سازی، پل سازی، ساختمان سازی و... و. مورد استفاده قرار می گیرد.

محاسبه نمودن فاصله و اندازه فشار

انتخاب و نوع جایگذاری  اسپیسر ها به موارد مختلفی بستگی دارد. برای نمونه فاصله ی بین قطعات باید به میزانی دقیق محاسبه گردد که هیچگونه خللی در کار ایجاد نشود البته ناگفته نماند که میزان این فاصله بر اساس مواردی مانند نوع فاصله دهنده، ضخامت طول، عیار بتن و ... متفاوت می باشد. اما بر اساس یک قانون کلی فاصله بین این قطعه ها نباید از نصف ارتفاع قطعه کمتر باشد.

میان بولت پلاستیکی و کارایی های آن

میان بولت پلاستیکی قطعه ای بسیار پرکاربرد و اقتصادی می باشد که جهت آب بند کردن تعداد زیادی از سازه های آبی به کار برده  می شود و این قطعه را می‌توان در خانواده اسپیسر ها جای داد. یکی از کارایی های آن  ایجاد ممانعت از خروج شیره بتن می باشد. بیشترین کارایی این قطعه استفاده از آنها در استخرها و مخزن ها است.

میان بولت پلاستیکی شامل قطعات مختلفی از قبیل مخروطی، رابط، آب بند کننده ای از جنس پلاستیک که لبه دارد، آب بند کنند ای که ساده است و ...تولید می شود. این قطعه ها به دلیل اینکه از اجزای کاملا ساده تولید می شوند  می توان آنها را به  اندازه های دلخواه طراحی و تولید کرد. میان بولت لاستیکی رامی توان به شکل فنری و چدنی تولید کرد این مدل از بولت ها دارای کاربردهای منحصر به فردی می باشد.

آیا با کارایی های اسپیسر در ساختمان سازی آشنایی دارید؟

واتراستاپ و کارایی های آن

 زانو هایی از جنس پلاستیک موجود می باشد که برای ممانعت از نفوذ پذیری مایعات و حرکت آب در داخل درزها و شکاف های بتن در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند که آنها را واتراستاپ (آب بند کننده) می نامند. محل جایگذاری این واتراستاپ  ها در قسمت های قطع بتن می باشد. این قطعات را در دو شکل تخت و حفره دار تولید و به بازار عرضه می کنند.

واتراستاپ ها در سه دسته اصلی قرار خواهند گرفت این دسته ها به ترتیب شامل واتراستاپ های pvc، واتراستاپ های بنتونیتی و واتراستاپ های هیدروفیلی می باشد. این سه گروه اصلی آب بندها هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند و مصرف کنندگان باید با در نظر گرفتن نیاز و کار خود گزینه کاربردی خود را انتخاب کنند.

این آب بند کننده ها مزیت های فراوانی دارند که سبب شده است مصرف کنندگان به شکل گسترده از آنها استقبال نمایند. از مهم ترین مزیت های این قطعات کوچک می توان به چند مورد در زیر اشاره کرد.

میزان انعطاف پذیری این آب بند کننده ها بسیار بالا می باشد

این آب بند کننده ها دارای استحکام و مقاومت زیادی در برابر پی اچ های قلیایی هستند

آب بند کننده ها مقاومت کششی زیادی دارند

این قطعات ریز از تنوع اندازه و شکل زیادی برخوردار هستند

آب بند کننده ها دارای مقاومت بالایی در هر دمایی می باشند و نصب آنها بسیار آسان می باشد

کد خبر: ۱۰۰٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha