۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
مردم؛ متضرر واقعی گرانی میوه| دلالان بازار همدان را به دست گرفتند
بازار گزارش می‌دهد؛

مردم؛ متضرر واقعی گرانی میوه| دلالان بازار همدان را به دست گرفتند

همدان-درحالی این روزها برداشت میوه از باغهای همدان اوج گرفته و انتظار می رود قیمت میوه در بازارهمدان منصفانه باشد که گرانی بی سابقه میوه موجب تعجب و اعتراض مردم شده و خواهان رسیدگی به این وضعیت هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: میوه از جمله ضروریات سبد هر خانوار محسوب می شود چراکه یکی از راه های تامین ویتامین های بدن از طریق مصرف میوه و سبزیجات است کمااینکه بارها و بارها از سوی پزشکان و کارشناسان تغذیه بر این موضوع تاکید شده است.

همین تاکید سبب شده هر خانوار ایرانی درصدی از سبد خوراکی های روزانه خود را به میوه اختصاص دهد ضمن اینکه از زمان شیوع ویروس ناشناخته کرونا مصرف میوه و خانواده سبزیجات مورد تاکید قرار گرفته تا ایمنی بدن در مقابل این ویروس افزایش یابد.

افرادی که میوه و سبزیجات فراوان مصرف کرده و مصرف غذاهای فرآوری شده را قطع می‌کنند تا ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به موارد شدید کرونا قرار دارند

طبق گفته محققان افرادی که میوه و سبزیجات فراوان مصرف کرده و مصرف غذاهای فرآوری شده را قطع می‌کنند تا ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به موارد شدید کرونا قرار دارند.

این افراد ۱۰ درصد کمتر احتمال دارد که در مرحله اول به ویروس کرونا آلوده شوند ضمن اینکه سالم ترین افراد کسانی هستند که روزانه دو قطعه میوه و سه نوع سبزیجات مختلف مصرف می کنند.

این تاکیدات روز به روز وضعیت جدی تری به خود می گیرد اما در این میان آنچه باید مورد توجه قرار گیرد و آن همخوانی قیمت میوه ها و سبزیجات با سطح درآمد مردم است مورد بی توجهی است تا آنجا که وقتی به بازار میوه و تره بار همدان سر می زنیم قیمت های عجیب و غریب میوه عطای آن را به لقایش می بخشد.

مردم؛ متضرر واقعی گرانی میوه| دلالان <a class=بازار همدان را به دست گرفتند" height="432" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/06/30/4/81808.jpg" width="648" />

شلیل هر کیلو ۲۵ هزار تومان؛ آلبالویی کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان؛ انگور کیلویی ۲۵ هزار تومان، خربزه کیلویی ۱۲ هزار تومان، خیار کیلویی ۱۱ هزار تومان و هلو کیلویی ۲۵ هزار تومان تنها گوشه ای از قیمت های عجیب و غریب میوه هایی است که این روزها حتی از باغ های همدان هم برداشت می شود و نمی توان وارداتی بودن آنها را دلیل گرانی عنوان کرد.

وارد بازار «سرگذر» مرکز عرضه میوه و تره بار همدان که می شویم از همان ورودی اول تکه کاغذهایی که رقم هایی با سه و چهار صفر را نمایش می دهند روی جعبه ها و سینی میوه ها خودنمایی می کند؛ چهره مردم و خریداران هم گویای آن است که اگر از قیمت ها راضی هم باشند باز برایشان تعجب آور است.

بودجه های مردم کفاف خرید میوه به این قیمت را نمی دهد و باید دولت فکری به حال این اوضاع بکند

یکی از شهروندان همدانی در همین خصوص با بیان اینکه قیمت میوه بسیار بالا است و از توان خرید بسیاری از مردم خارج است، گفت: بودجه های مردم کفاف خرید میوه به این قیمت را نمی دهد و باید دولت فکری به حال این اوضاع بکند.

احمدی با بیان اینکه وقتی به بازار میوه قدم می گذاریم قیمت ها به نحوی است که گویا ابتدای بهار است و میوه ها نوبرانه هستند، گفت: در حال حاضر اکثر میوه هایی که در بازار همدان به فروش می رسد همان هایی است که از باغ های همدان برداشت شده و انتظار می رفت با ورود میوه های باغ های همدان به بازار شاهد کاهش قیمت ها باشیم اما به نظر می رسد قیمت ها حتی نسبت به ۱۰ روز گذشته نیز بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه میوه آلوی شابلون یا آلوی قطره طلا هیچ گاه در بازار همدان این قیمت را به خود ندیده بود؛ گفت: تصور اینکه ۱۲ عدد آلو را به قیمت ۱۵ هزار تومان بخرم هیچ گاه نمی کردم.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با بیان اینکه قیمت میوه در همدان به حدی شده که باید برای خرید یک کیلو میوه ده ها مغازه را پشت سر بگذاریم تا شاید با قیمت منصفانه تری میوه را تهیه کنیم، گفت: یادم است سال گذشته نیز گرانی میوه را شاهد بودیم اما با ورود به فصل تابستان قیمت ها فروکش کرد اما امسال حتی تابستان هم به کاهش قیمت میوه ها کمک نکرد.

مردم؛ متضرر واقعی گرانی میوه| دلالان بازار همدان را به دست گرفتند

یاوری با بیان اینکه وقتی دلایل گرانی میوه را جویا می شویم فروشندگان از کمبود میوه و خرید گران قیمت آن در میدان اصلی میوه و تره بار آن هم به شکل عمده سخن می گویند، گفت: چه اتفاقی افتاده که میوه ای مانند آلبالو که به وفور در باغ های همدان وجود دارد را باید کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری کنیم.

یک کارگر که درآمد روزانه آن شاید به ۱۰۰ هزار تومان هم نرسد چطور می تواند میوه هایی با این قیمت تهیه کرده و به خانه ببرد

وی با اشاره به کیسه ای که در دست دارد و بیان اینکه همین چند قلم میوه را ۳۰۰ هزار تومان پول داده ام، ادامه داد: یک کارگر که درآمد روزانه آن شاید به ۱۰۰ هزار تومان هم نرسد چطور می تواند میوه هایی با این قیمت تهیه کرده و به خانه ببرد.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با اشاره به کیفیت پایین برخی میوه ها در بازار همدان اظهار کرد: با این وجود قیمت ها بالاست ضمن اینکه نظارتی هم صورت نمی گیرد.

خربزه کیلویی ۱۲ هزار تومان، طالبی ۹ هزار تومان، شلیل ۲۵ هزار تومان و یا انگور ۳۰ هزار تومان برای مردم سنگین است و توان خرید ندارند

احمدپور با بیان اینکه خربزه کیلویی ۱۲ هزار تومان، طالبی ۹ هزار تومان، شلیل ۲۵ هزار تومان و یا انگور ۳۰ هزار تومان برای مردم سنگین است و توان خرید ندارند، گفت: مسئولان باید نظارت بر بازار را بیشتر کنند.

یکی از فروشندگان میوه هم با اعتراض به گرانی میوه در همدان با بیان اینکه موز از کشور دیگری وارد شده و به همدان می رسد اما کیلویی ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد در حالی که آلبالوی چیده شده از باغ های دره مرادبیگ همدان هر کیلو ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد، گفت: این قیمت ها عادلانه نیست.

مردم؛ متضرر واقعی گرانی میوه| دلالان بازار همدان را به دست گرفتند

وی با بیان اینکه میوه شلیل چندروزی در بازار موجود نبود و حال که به بازار آمده با قیمتی بالا و به نرخ هر کیلو ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می شود، گفت: به نظر می رسد واسطه ها و دلالان به این اوضاع دامن می زنند.

مغازه ها نسبت به قبل خالی است چرا که باری برای فروش ندارند
یکی دیگر از فروشندگان هم از کمبود میوه و تره بار سخن گفت و با بیان اینکه مغازه ها نسبت به قبل خالی است چرا که باری برای فروش ندارند، گفت: مغازه داران از ساعت یک بامداد تا ۵ صبح به میدان بار مراجعه می کنند اما باری برای فروش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این روزها هلوانجیری کیلویی ۳۰ هزار تومان در میدان بار خرید و فروش می شود که تا رسیدن به دست مصرف کننده افزایش قیمت هم دارد، گفت: دلال و واسطه قیمت ها را افزایش می دهد.

انگور تولیدی همدان و انگور وارداتی از استان فارس هر دو به یک قیمت در بازار همدان فروخته می شود در حالی که باید انگور تولیدی همدان ارزان تر باشد

وی با بیان اینکه امروز انگور تولیدی همدان و انگور وارداتی از استان فارس هر دو به یک قیمت در بازار همدان فروخته می شود در حالی که باید انگور تولیدی همدان ارزان تر باشد، گفت: فروشندگان خشکسالی و نبود بارش و کمبود تولید را دلیلی بر گرانی عنوان می کنند.

یکی دیگر از فروشندگان نیز در توضیح اینکه چرا میوه های تولیدی همدان هم گران فروخته می شود، گفت: علت این امر را باید در صادر شدن میوه ها جستجو کرد.

افزایش هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل، دستمزد کارگر و بسته بندی میوه، مهم‌ترین عامل در گرانی میوه است

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان نیز در این خصوص هزینه‌های جانبی برای به بار نشستن میوه‌ را عاملی مهم در افزایش چشمگیر قیمت دانست و با بیان اینکه محدود بودن میوه‌های همدان به علت سرمازدگی در فصل بهار از عوامل دیگر گرانی میوه است، اظهار کرد: افزایش هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل، دستمزد کارگر و بسته بندی میوه، مهم‌ترین عامل در گرانی میوه است.

مردم؛ متضرر واقعی گرانی میوه| دلالان بازار همدان را به دست گرفتند

رضا البرزی ادامه داد: در سال جاری قیمت میوه‌ها افزایش چشمگیری داشته و به دنبال گرانی محصولات، توان خرید مردم نیز کاهش یافته است ضمن اینکه به بار نشستن محصولات استان نیز به علت کم و محدود بودن تأثیر چشمگیری در کاهش قیمت میوه نداشته است.

وی عنوان کرد: متأسفانه قیمت میوه نیز در کنار سایر کالاها با افزایش هزینه‌های جانبی بیشتر شده است.

آنچه مسلم است قیمت کنونی هر کیلو آلبالو ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان، آلو قطره طلا ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان، هلو ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان، شبرنگ ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان و انگور ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است که به نظر می رسد با توان خرید مردم همخوانی ندارد و باید فکری برای آن اندیشیده شود.

اینکه هر ماه دلیلی را برای گرانی ها ذکر و از آن گذر کنیم و به فکر چاره برای حل مشکل نباشیم نه تنها دردی از مردم دوا نمی کند بلکه موجب بی اعتمادی مردم می شود و این تصور که مسئولان به فکر مردم نیستند را پر رنگ می کند بنابراین تا بیشتر از این دیر نشده باید فکر چاره بود.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha