راه نجات اقتصادی کشور، اعتماد به بخش خصوصی است
رئیس اتاق اراک:

راه نجات اقتصادی کشور، اعتماد به بخش خصوصی است

بیکی، با اشاره به وضعیت نامساعد اقتصاد می‌گوید: در شرایط فعلی راهکار اصلی برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور، اعتماد همه‌جانبه دولت به بخش خصوصی و رفع موانع فعالیت آن است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، پنجاه و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با حضور فعالان صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی و مدیران دستگاه‌های دولتی و اجرایی استان مرکزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: گذر از شرایط نابسامان اقتصادی امروز کشور، نیازمند بازنگری‌های اساسی، حل مشکل تورم، جبران و احیای امیدهای نابودشده در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سرمایه‌گذاری است.

ناصر بیکی افزود: عبور از دشواری‌های اقتصادی امروز بدون بهبود شرایط در جهان ممکن نیست، به عبارت دیگر اگر نتوانیم مناقشات اقتصادی بین‌المللی را کاهش دهیم و دیپلماسی پیشرفته اقتصادی را به‌جای آن نهادینه کنیم، امید به آینده بی‌معناست.

بیکی اظهار کرد: تورم لجام‌گسیخته از یکسو و حجم نقدینگی‌های سرگردان از سوی دیگر اقتصاد ما را متزلزل کرده است.

وی افزود: صنایع کوچک و متوسط ما اکنون بیش از همه نیازمند سرمایه‌هایی هستند که سرگردان مانده و عامل مرگ تولید شده‌اند.

رییس اتاق اراک گفت: در شرایط فعلی که مطلوب هیچ یک از ما نیست، راه چاره اصلی اعتماد همه جانبه دولت به بخش خصوصی است؛ در واقع دولت می‌تواند به مدد توانمندی و ظرفیت بخش خصوصی مشکلات اقتصادی را به حداقل برساند، اما در این جهت ضرورت دارد موانع پیش روی این بخش برداشته و مسیر حرکت آن هموار شود تا یاری‌رسان دولت باشد.

وی با اشاره به وضعیت استان به لحاظ بهبود فضای کسب‌وکار خاطرنشان ساخت: رتبه ششم کشوری در پاییز و رتبه نخست در زمستان سال گذشته از دستاوردهای استان بوده که پس از پایش های گوناگون اعلام شده است.

رییس اتاق اراک ادامه داد: این پایش ها مطابق با ۲۸ شاخص مرکز آمار ایران به انجام رسیده است.

بیکی یکی از مشکلات جدی کشور را عدم برنامه‌ریزی‌های لازم درخصوص جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: کشورهایی که در همسایگی ما هستند و شاید جاذبه‌های توریستی آنان در مقایسه با ایران بسیار ناچیز باشد، بسیار موفق‌تر عمل کرده‌اند و کشور ما هرگز سهم واقعی خود از درآمدهای گردشگری را کسب نکرده است.

وی اضافه کرد: این مشکل مختص دوران کرونا نبوده و می‌طلبد تصمیم سازان کلان کشوری تدبیر منطقی و عملیاتی بیندیشند تا ایران به جایگاه واقعی خود از حیث گردشگری نائل آید.

در ادامه نشست، حمیدرضا مهدی نیا، مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز درخصوص مشکلاتی که در پی وقوع بیماری کرونا گریبانگیر حوزه گردشگری شده است گفت: مشکلاتی نظیر مقاومت و عدم اجرای مصوبات ستاد کرونا درخصوص مباحث حمایتی از بخش گردشگری، عدم درج نام برخی از بانکها و مؤسسات مالی جهت ارائه تسهیلات، اقدامات سخت‌گیرانه جهت اعطای تسهیلات و همچنین اجرای دیرهنگام برخی مصوبات ستاد استانی و ملی کرونا برای فعالین حوزه نوپای گردشگری چالش‌برانگیز شده است و در این راستا پیشنهاد می‌شود نظارت بر اجرای دقیق مصوبات ستاد و تمدید مصوبات آن برای مدت یکسال، تکلیف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر بهره مندی بخش گردشگری از مصوبات، ارائه بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات و نظارت بر عملکرد بانکها و استمهال وام‌ها به صورت جدی دنبال شود.

مهدی نیا اظهار کرد: استان از پتانسیل بالایی از این حیث برخوردار و در میان استان‌های دیگر سرآمد است، از جمله ظرفیت‌های استان می‌توان کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب، استقرار شاخه‌های ریلی کشور در استان و اتصال به کارخانجات تولیدی آن، ترانزیت پرحجم جاده‌ای استان، وجود بزرگترین مراکز تولید واگن کشور در استان و... را یاد کرد.

وی کمبودها و تنگناهای این بخش را نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی دانست که از مهم‌ترین آن‌ها تهیه طرح تفصیلی و جامع در ارتباط با ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی توسط انجمن صنایع ریلی استان با بهره‌گیری از توانمندی صنایع فعال استانی همچون شرکت ایرالکو (در قالب تفاهم‌نامه‌های مشخص)، ایجاد دهکده لجستیک با استناد به قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، تأمین منابع مالی از طرق مختلف بانکی و افزایش و پرداخت تسهیلات به بخش صنایع ریلی، کمک به توسعه تقاضای حمل‌ونقل ریلی، اعمال سیاست‌های مشابه حمل‌ونقل جاده‌ای در این بخش، تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی توسط دولت، اولویت‌بندی منطقی در شروع و اجرای پروژه‌های ریلی و تخصیص منابع مالی مناسب می‌باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه با بیان اینکه براساس شاخص‌ها استان مرکزی در وضعیت نسبتاً رضایت بخشی از بهبود فضای کسب‌وکار برخوردار است گفت: البته معتقدیم غفلت و کم توجهی نباید باعث بی‌ثباتی یا پسرفت در روند موجود شود و همچنان تلاش همگانی باید بکار گرفته شود تا پیشرفت و توسعه محیط کسب‌وکار استان مداوم و مستمر باشد.

سعید فرخی درخصوص شرایط کنونی حاکم بر گردشگری استان اظهار کرد: صنعت گردشگری در اثر شیوع کرونا در معرض خطر قرارگرفته و می‌طلبد مصوبات ستاد استانی کرونا جهت حمایت از فعالین این حوزه به صورت جدی دنبال شود. در این راستا مصوبات ستاد مذکور لازم الاجراست.

وی درخصوص زمینه‌های مهیا شده در استان جهت راه‌اندازی دهکده لجستیک ابراز داشت: این اقدام با هدف بهبود روند بارگیری، واردات، صادرات و حمل‌ونقل کالا صورت می‌گیرد.

فرخی تصریح کرد: بی تردید ایجاد دهکده لجستیک یک جهش مطلوب و تحول رضایت آفرین را برای استان رقم می‌زند که اثرات سازنده و ارزنده آن در تمام بخش‌های تولید و اقتصادی نمود می‌یابد.

وی تشریح کرد: بررسی به منظور مکان‌یابی مناسب راه‌اندازی دهکده لجستیک انجام شده، امکانات زیرساختی موردنیاز واکاوی و تسهیل گشته و به نظر می‌رسد همه چیز آماده است تا چهره اقتصادی اراک متحول شود.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha