۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
مرغ دوباره از بازار خراسان رضوی پر کشید؛ تهیه مرغ فقط در خروس خوان
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ دوباره از بازار خراسان رضوی پر کشید؛ تهیه مرغ فقط در خروس خوان

مشهد- هنوز مدت‌زمان زیادی از صف‌های طولانی خرید مرغ به همراه‌کارت ملی در ابتدای سال جاری نگذشته که به نظر می‌رسد آن خاطرات تلخ باری دیگر در حال تکرار است.

بازار؛ گروه استان‌ها: زنجیره دنباله‌دار کمبود مرغ دوباره از بحث‌های داغ بین مردم در روزهای اخیر شده و برخلاف برخی دفعات قبل که گرانی مرغ قدرت خرید را از مردم گرفته بود، این بار مرغی به قیمت مصوب در خرده‌فروشی‌ها نیست که قابل‌خرید باشد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ اگرچه در طی ماه‌های گذشته بعد از یک دوره کمبود و گرانی ستاد تنظیم بازار مجبور شد تا در مقابل پافشاری تولیدکنندگان کوتاه آمده و قیمت مرغ را به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش دهد اما مثل‌اینکه این قیمت چندان هم دوام آور نبود و دوباره شاهد بازگشت بازار به هرج‌ومرج سابق هستیم.

مشاهدات خبرنگار ما از سطح بازار مشهد حاکی است که در حال حاضر مرغ گرم و کشتار روزبه شدن نایاب شده و در صورت اختصاص سهمیه در همان نخستین ساعات صبح توزیع و تمام می‌شود و این در حالی است که دوباره بازار فروش مرغ تکه کاری باوجود ممنوعیت اما دوباره گرم شده است.

مرغ کیلویی ۴۵هزار تومان
درحالی‌که قیمت مصوب مرغ کشتار روز ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب شده است اما در حال حاضر مرغ کشتار روز به قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده است.

گفتنی است بسیاری از مغازه‌ها با تکه کردن مرغ و شروع قیمت‌ها از ۳۰ الی ۴۵ هزار تومان قیمت هر کیلوی مرغ پای هم را به ۳۵ هزار تومان رساندند.

مرغ دوباره از <a class=بازار پر کشید؛ فرار مرغی در خراسان رضوی" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/08/4/70547.jpg" width="600" />

در حال حاضر قیمت هر کیلو ران مرغ ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلو بال ۳۵ هزار تومان،  قیمت هر کیلو پا چین از ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان در بازار نرخ‌گذاری شده است.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ما قیمت هر کیلو سینه مرغ در بازار بیشترین قیمت را و به میزان هر کیلو ۴۵ هزار تومان به خود اختصاص داده است که این قیمت‌ها با اعتراض و نارضایتی بسیاری از شهروندان روبرو شده است.

در همین راستا برای بررسی میدانی وضعیت عرضه مرغ گرم در سطح شهر مشهد به واحدهای صنفی عرضه‌کننده مرغ سری می‌زنیم.

کمبود مرغ
در این رابطه یکی از عمده‌فروشان مرغ در میدان استقلال مشهد به ما می‌گوید: به دلیل کمبود مرغ و کاهش سهمیه ابتدای صبح مرغ اختصاصی به هر یک از واحدها در ساعات اولیه به فروش رسیده و به‌ناچار با اتمام فروش مغازه‌ها از همان ابتدای صبح واحد خود را تعطیل کرده و روانه خانه می‌شوند.

حسین موسوی بابیان اینکه کمبود و نبود مرغ به ضرر مغازه‌داران تمام‌شده و تنها مصرف‌کنندگان دچار ضرر نمی‌شوند به ما گفت: در حال حاضر کمبود مرغ علاوه بر اینکه موجب نگرانی مردم شده همکاران ما را در واحدهای عرضه مرغ عمده و خرده‌فروش را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: چراکه برخی از این واحدها ماهیانه دارای هزینه بالای اجاره‌بها و کارگر بوده و با کمبود مرغ و پایین آمدن سهمیه هر یک از مرغ فروشی‌ها دچار ضرر می‌شوند.

این فروشنده بابیان اینکه سهمیه مرغ فعلی اختصاص داده‌شده به واحدهای مرغ فروشی ظرف دو ساعت توسط مشتریان خریداری‌شده و واحدهای عرضه مرغ از همان دو ساعت ابتدایی فروش مرغ خود اقدام به تعطیلی مغازه خود می‌کنند، یادآور شد: علت تعطیلی و نیمه فعال بودن برخی مرغ فروشی‌ها در بعدازظهرها و بخشی از ساعات صبح به دلیل کمبود مرغ گرم به قیمت مصوب است.

از این توزیع‌کننده مرغ وقتی سؤال می‌کنیم چرا مرغ کیلویی ۳۰ هزار در سایر فروشگاه‌ها موجود است بیان می‌کند: این گرانی‌ها را نباید تنها به‌پای فروشندگان گذاشت زیرا مرغ به مغازه‌ها گران فروخته می‌شود و از طرفی فروشندگان آن را فاکتور نمی‌کنند و لذا باید ریشه‌ای این موضوع را حل کرد.

افزایش قیمت تخلف است
در همین راستا مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد به بازار گفت: باوجوداینکه کمبودی ازنظر توزیع گوشت مرغ در بازار وجود ندارد اما عده‌ای از تولیدکنندگان سعی دارند تا قیمت‌ها را افزایش دهند.

امیر دلداری در این رابطه بیان کرد: درزمینهٔ تأمین مرغ در خراسان رضوی وجود ندارد اما برخی از واحدهای صنفی گوشت مرغ را به‌اندازه کافی عرضه نمی‌کنند.

وی بابیان اینکه قیمت مرغ زنده کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مصوب شده است اما عده‌ای از فروش مرغ به این قیمت سرباز زده و بیش از ۲۰ هزار تومان فاکتور می‌کنند.

مرغ دوباره از بازار پر کشید؛ فرار مرغی در خراسان رضوی

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد منشأ گرانی مرغ را در برخی فروشگاه‌ها گرانی مرغ زنده‌یاد کرد و افزود: قیمت مصوب مرغ در خرده‌فروشی‌ها همان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و افزایش قیمت و فروش مرغ بیش از این نرخ گران‌فروشی محسوب شده و لذا با متخلفان به‌صورت جدی برخورد خواهد شد.

دلداری بابیان برخورد با متخلفان از ابتدای زنجیره فروش تا سطح خرده‌فروشی‌ها ادامه دارد بیان  کرد: در این راستا از ابتدای سال  ۱۱ کد کشتار کن‌ها به علت رعایت نکردن قیمت مصوب عمده‌فروشی در مشهد، بین ۲۰ روز تا یک ماه مسدود شد و افزون بر ۵۰ پرونده تخلف گران‌فروشی برای واحدهای متخلف تشکیل‌شده است.

مرغ‌های خراسان گم می‌شوند
درحالی‌که ویترین‌های خالی بازار و فروشگاه‌های سطح شهر مشهد از کمبود و نبود مرغ باقیمت مصوب حکایت دارد اما مدیر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: بیش از ۲۰ درصد از نیاز استان تولید و توزیع مرغ داریم اما این تولیدات کجا می‌رود خود سؤالی بدون پاسخ است!

محمدمهدی یعقوب زاده در این رابطه اذعان می‌کند: امسال هدف‌گذاری افزایش ۱.۵ برابری تولید را در استان داشتیم که اگرچه به این هدف نرسیدیم اما افزایش تولید ۳۰ درصد بالاتر از نیاز محقق شد و همین میزان افزایش، با توجه به اینکه استان مانند سنوات قبل چندان ورودی مسافر و زائر ندارد، باید به‌راحتی تأمین‌کننده نیاز و موجب وفور گوشت مرغ گرم در بازار باشد، حال‌آنکه چنین نیست.

وی می‌افزاید: کمبود مرغ در بازار استان، در شرایطی که شاهد افزایش تولید این محصول هستیم، موجب شگفتی شده و ضرورت تقویت شبکه کنترل و نظارت را می‌رساند.

یعقوب زاده اذعان می‌کند:  سامانه ثبت کشتار مرغ از هوشمندترین و قابل‌اعتمادترین سامانه‌ها در کشور است که اطلاعات دریافتی از این سامانه درزمینهٔ کشتار و تولید مرغ نشان از افزایش تولید این محصول در استان دارد.

مدیر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان می‌کند: حتی در زمان قطع برق که شاهد تلفات برخی مرغداری‌ها در استان بودیم میزان تولید به ۳۴۰ تن در روز و پس‌ازآن میزان تولید به ۵۷۰ تن در روز رسید که این میزان ۲۰ درصد بیش از نیاز بازار استان است.

یعقوب زاده با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی جوجه ریزی در استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اظهار می‌کند: مشخص نیست دقیقا مرغ تولیدی استان به کجا می‌رود که البته برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش برخی برای ذخیره‌سازی و نیز خروج مرغ به سایر استان‌های کشور، به دلیل بالا بودن تلفات، ناشی از قطعی برق است.

ضرب‌الاجل مسئولان ضربی نداشت
گرانی در حالی در بازار مرغ مشهد جولان می دهد که مرتضی اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در نشست  اخیر تنظیم بازار استان تأکید کرد: با افرادی که نسبت به تغییر قیمت مصوب مرغ زنده یا جوجه یک‌روزه یا گوشت مرغ کشتار روز یا منجمد اقدام می‌کنند، بدون اغماض برخورد خواهد شد.

اشرفی گفته بود: دولت برای بیشتر مصارف مرغداران یارانه داده و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است و آنان ملزم به رعایت قیمت مصوب هستند، بی‌انصافی است که قیمت مرغ زنده یا گوشت مرغ توسط مرغداران افزایش یابد به این بهانه که مرغداران استان دیگری قیمت آن را تغییر داده‌اند.

وی بیان کرده بود: همواره لازم است آرامش بازار حفظ شود تا آثار سوء ایجاد تنش و ناآرامی در بازار بر مردم تأثیر نگذارد و دستگاه‌های اجرایی دخیل ازجمله جهاد کشاورزی و صمت موظف‌اند نسبت به‌پیش بینی و ارائه راهکارهای لازم برای تأمین نیاز بازار پیگیری‌های لازم را از سطح ملی و به‌صورت مستمر داشته باشند اما این در حالی است که کشتار کن‌های مرغ و فروشندگان راه خود را می‌روند و این ضرب‌الاجل‌ها حداقل در طی هفته گذشته به‌هیچ‌وجه کارساز نبوده است.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha