۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
تیر ۱۴۰۰؛ کاهش صف‌های فروش سهام در بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

تیر ۱۴۰۰؛ کاهش صف‌های فروش سهام در بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش صف‌های فروش در بورس، نوید بخش روند مثبت بازار سرمایه در روزهای آتی است.

به گزارش بازار، مهبد قندچی درباره وضعیت بازار سرمایه افزود: کاهش نمادهایی که در صف فروش هستند نوید بخش این است که در فصل تابستان بازار سرمایه روند مثبتی طی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال، میانگین ارزش معاملات به حدود ۳ هزار میلیارد تومان رسید گفت: در تیر ماه ارزش معاملات بورس ۲ برابر شد و این بیانگر استقبال خوب معامله گران در این بازار است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تراز نقدینگی حقیقی‌ها یعنی میزان نقدشوندگی در بورس در ۳ ماهه نخست سال منفی بود که نشان از خروج نقدینگی از این بازار بود،، اما در تیر ماه به دلایل متعددی، چون ثبات بازارهای جهانی، به تعادل رسیدن نرخ ارز، فروش خوب شرکت‌ها در سه ماه نخست سال و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی، تراز نقدینگی مثبت شد.

قندچی گفت: از حدود ۶۰۰ نماد در بازار سرمایه در ۳ ماهه نخست امسال، ۳۰۰ تا ۴۰۰ نماد در صف فروش بودند که اکنون تعداد صف‌های فروش نمادها به کمتر از ۱۰۰ رسیده است.

وی افزود: با نزدیک شدن به آغاز به کار دولت سیزدهم و حذف قیمت گذاری دستوری در برخی از محصولات، اقتصاد کشور به شرایط با ثبات تری می‌رسد.

قندچی اضافه کرد: در تیر ماه بازده فرآورده‌های نفتی ۳۵ درصد، گروه محصولات شیمیایی ۳۲ درصد و محصولات کانی و شرکت‌های معدنی نیز ۳۰ درصد بود که این گروه‌ها ۶۰ درصد کل بازار سهام را شامل می‌شوند.

وی گفت: عملکرد بازار بیانگر این است که بازار از روزهای سخت خود فاصله گرفته بطوریکه نرخ ارز و قیمت‌ها در بازار جهانی پس از فراز و نشیب به تعادل رسید.

قندچی با اشاره به اینکه بازار برای رشد مجدد نیاز به اتفاقات مثبت دارد افزود: کاهش تحریم‌ها و نوسانات ارزی، می‌تواند روند بازار را مثبت کند.

وی ادامه داد: معامله گران باید بر اساس داده‌ها و تکنیک‌های بنیادی در بازار، اقدام به معامله کنند و صورت‌های مالی شرکت‌ها را در سامانه کدال بررسی و با برنامه ریزی اقدام به فروش و خرید سهام نمایند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در بسیاری از سهم ها، افت بیش از ۷۰ درصد را شاهد بودیم، زیرا قیمت برخی از این سهم‌ها حباب بود.

قندچی گفت: در صنعت، دارو، سیمان، برق و خودرو شاهد قیمت گذاری دستوری بودیم که همین امر باعث آسیب شرکت‌ها شد.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha