۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
قیمت کاه از گندم سبقت گرفت؛ دلالان «خوراک دام‌ها» را می‌بلعند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت کاه از گندم سبقت گرفت؛ دلالان «خوراک دام‌ها» را می‌بلعند

مشهد- کمبود علوفه و گرسنگی دام‌ها حالا به جایی رسیده که قیمت کاه و کلش باقی مانده از محصول گندم از خود گندم نیز گران‌تر شده است!

بازار؛ گروه استان‌ها: طی ماه‌های اخیر بازار نهاده‌های دامی نابسامانی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده وهم اکنون قیمت نهاده‌های دامی ازجمله جو،ذرت و سویا به دو برابر نرخ مصوب رسیده است،به‌گونه‌ای که بر اساس اظهارات تولیدکنندگان و فعالان این بخش کمبود عرضه نهاده‌های دامی حتی منجر به تغییر یا کاهش جیره غذایی دام و طیور شده است.

بازار سیاه‌وسفید
حسین درمیان یکی از دامداران منطقه چناران در این رابطه در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: متأسفانه سهمیه جو کفاف سیر کردن دام‌ها را نمی‌دهد.

وی با ما می‌گوید: جو سهمیه‌ای که دولت در اختیار دامدار قرار می‌دهد با کرایه بار ۲۱۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان برای دامدار تمام می‌شود اما قیمت این جو در بازار آزاد کیلویی ۶۲۰۰ تومان است که ما باید حدود دوسوم نیاز مصرفی را از بازار آزاد تهیه کنیم.

این دامدار بابیان اینکه تمامی کاه و کلش مزارع توسط دلالان خریداری‌شده است اظهار می‌کند: هیچ شخصی تصور نمی‌کرد روزی برسد که مجبور باشیم کاه و کلش بی‌مقدار را از قیمت گندم بیشتر خریداری کنیم.

قیمت کاه از گندم سبقت گرفت؛ دلالان «خوراک دام‌ها» را می‌بلعند

درمیان بابیان اینکه  یونجه از کیلویی ۲هزار تومان  به ۶هزار تومان و جو از ۲هزار تومان امسال به بیش از ۶هزار تومان رسیده است می‌گوید: این در حالی است که نه‌تنها گوسفند زنده گران نشده بلکه ارزان‌تر هم شده است و لذا این ضرر را از کجا باید تأمین کرد؟

وی اظهار می‌کند: در حالی علوفه و نهاده‌های دامی سه برابر شده که قیمت گوسفند زنده این روزها با کاهش شدید در آگهی‌های فضای مجازی از ۵۰هزار تومان اوایل سال به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده است.

این تولید کننده اظهار می‌کند: این در حالی است که خوراک دام و مواد اولیه کنسانتره طی یک سال گذشته افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابری داشته چنانچه که این روزها قیمت کاه از هزار و ۵۰۰ به ۵ هزار و یونجه به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان یعنی دو برابر رسیده است؛به این معنا که کاه از گندم گران‌تر شده که این موضوع نابودی دامداران و تولید را سبب شده است.

درمیان بابیان اینکه اگر اوضاع به همین شکل پیش برود لذا دیگری دامداری باقی نخواهد ماند می‌افزاید: در چند سال گذشته تنها کنسانتره برای دام‌ها تأمین‌شده درحالی‌که دام‌ها نیاز به جو، ذرت و گنجاله سویا هم دارند.

کارخانه‌های خوراک دام خاک می‌سایند
استان خراسان رضوی افزون بر ۷۰ کارخانه تهیه خوراک دام دارد که بنا بر گفته متصدیان از زمانی که پای دولت به موضوع نهاده‌ها بازشده تأمین مواد اولیه برای این کارخانه‌ها با مشکل جدی مواجه شده است و در حال حاضر بسیاری از این واحدهای تولیدی به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل‌شده و خاک می‌سایند.

نایب‌رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار ضمن هشدار از تعطیلی عن‌قریب این واحدهای تولید اظهار می‌کند: در حال حاضر این کارخانه‌ها با کمترین ظرفیت خود و به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد در حال فعالیت هستند.

سید حسن حسن‌زاده اذعان می‌کند: متأسفانه باوجوداینکه سرمایه‌گذاری هنگفت و قابل‌توجهی برای راه‌اندازی این واحدهای صنعتی شده است و اشتغال هزاران نفر به چرخ همین واحدها گره‌خورده است اما متأسفانه نبود نهاده‌های دامی و خوراک دام موجب از حرکت ایستادن چرخ واحدهای خوراک دام شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ما که این بیکاری و تعطیلی ریشه در چه مشکلاتی دارد اذعان می‌کند: سهمیه استان از نهاده‌های دامی وارداتی تنها ۱۵ درصد نیاز کارخانه‌ها خوراک دام استان را تأمین می‌کند و لذا کفاف تولید را نمی‌دهد.

قیمت کاه از گندم سبقت گرفت؛ دلالان «خوراک دام‌ها» را می‌بلعند

نایب‌رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی خراسان رضوی اظهار می‌کند: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی و دولت مصوب کرده است تا ۴۰درصد نهاده‌های دامی را در اختیار کارخانه‌ها قرار دهند تا تبدیل به کنسانتره شود اما واقعیت این است که در عمل این اتفاق نیفتاده و ما در حال حاضر شاهد هستیم که کارخانه‌ها خراسان رضوی با کمترین ظرفیت در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص مشکلات تولید کنندگان و به ویژه دامداران اظهار می کند: ۵۰درصد جو باید از داخل و ۵۰درصد هم از محل واردات تأمین  شود اما اکنون جو داخلی ۳برابر قیمت جو خارجی است ودامدار ما نمی تواند تفاوت قیمت ۴۵۰۰را پوشش دهد،بنابراین از جو خارجی استفاده می کند،که آن هم به مقدار مورد نیازش نیست ومجبور به فروش و یا کشتار دام خود برای تامین نیاز دیگر دام هایش می شود.

کمبود نهاده محسوس است
در همین راستا مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی می‌گوید: در داخل استان  در سال ۸۵۰هزار تن نیاز به جو داریم، که از این مقدار حدود ۴۵۰هزار تن آن باید از محل واردات تأمین می‌شده یعنی به عبارتی در ماه باید ۳۵هزار تن برای تأمین نیاز استان واردات داشته باشیم ،اما اگر این ۳۵هزار تن جو وارداتی را هم درماه داشته باشیم؛بازهم نیاز ما تأمین نخواهد شد،چون تقاضای ما حداقل ماهیانه ۷۰هزار تن است.

سعادت علی نیا با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا برای دریافت نهاده جو بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته است در این رابطه به بازار می گوید: در بحث توزیع حواله نهاده‌های دامی با اشاره به اینکه وزارتخانه برای هر استان بر اساس جمعیت دامی سهمی را در نظر می‌گیرد و سهمیه را به ما اختصاص می‌دهد.

وی ابراز می کند: در سازمان جهاد کشاورزی استان بر اساس جمعیت دامی شهرستان‌ها درصدهای هر شهرستان مشخص می‌شود که این موضوع از طریق ۵یا شش اتحادیه موجود در استان خریداری و در بین دامداران توزیع می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی با اشاره به اینکه همه نیاز استان را نباید در یک کانال مثلاً واردات و بندرها ببینیم یادآور می‌شود: اگر همین ۳۵ تا ۴۰هزار تن جو وارداتی نیاز ما در ماه را هم تخصیص بدهند و تولید داخل هم وجود داشته باشد،در کنارش ۳۰هزار تن هم ذرت باید وارد شود،۱۰هزار تن کلزا وسویا هم وارد خواهد شد یعنی درمجموع در حدود ۱۰۰هزار تن واردات به استان خواهیم داشت که با توجه به اینکه سیستم حمل‌ونقل مناسبی وجود ندارد و امکانات جاده‌ای خوبی هم نداریم به مشکل خواهیم خورد.

وی با اشاره به اینکه تولید علوفه گلخانه‌ای و هیدروپونیک نمی‌تواند پاسخگوی نیاز ما باشد و عملاً چندان دردی از نیاز ما را دوا نخواهد کرد می افزاید: اولاً در این شرایط خشک‌سالی تأمین آب برای تولید با این روش بسیار مشکل است و بعد  اینکه واحدهای تولید کنسانتره خوراک دام نمی‌تواند علوفه را در کنسانتره قرار دهد بلکه جو نیاز دارد؛این درست که ما علوفه نداریم ،اما غله هم نداریم که بخواهد تبدیل به کنسانتره شود.

دام هایی که ذبح می شوند
کمبود علوفه و گرانی نهاده های دام  موجب شده تا صنعت دامپروری زیر تیغ خشکسالی ذبح شود به گونه ای که طبق گفته مدیرعامل اتحادیه گاو داران و دامداران صنعتی خراسان رضوی کشتار دام مولد در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته حدود ۱۴۶ درصد افزایش داشته است که این آمار خود گویای وخامت اوضاع دامداری و دام‌پروری در استان است.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha