تاثیر فناوری بیمه در توسعه اقتصادی

تاثیر فناوری بیمه در توسعه اقتصادی

احسان حق بجانب، فعال حوزه اینشورتک (فناوری های نوین بیمه) با ارسال یادداشتی به خبرگزاری بازار دیدگاه خود درباره تاثیر فناوری بیمه در توسعه اقتصادی را بیان کرده است.

احسان حق بجانب؛ بازار: امروزه، فناوری یکی از مهمترین پایه های اساسی رشد و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود، صنعت بیمه نیز به عنوان یکی ازشاخص های اصلی توسعه یافتگی از یک طرف به عنوان یکی از نهادهای اصلی اقتصادی مطرح است و از طرفی حامی دیگر نهادها نیز می باشد. به عبارتی صنعت بیمه با جمع آوری حق بیمه های خرد و کلان در توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا می کند و از طرف دیگر با ایجاد امنیت خاطر برای تولیدکننده و خدمات دهنده و به طور کل برای اقشار مختلف جامعه روند تولید و پیشرفت را تسهیل می کند. لذا هر چقدر از نظر فناوری پیشرفت داشته باشد، مستقیم در توسعه اقتصادی هم اثر می گذارد، به شرطی که بتواند در ابعاد و نقاط مختلف چرخه اقتصادی به خوبی نقش خود را ایفا کند.

با ذکر یک مثال این موضوع را بهتر می توان درک کرد، شما تصور کنید قصد خرید یک  دستگاه اجاق گاز را دارید، به دو فروشگاه اینترنتی مختلف مراجعه می کنید. یکی از این فروشگاه ها برای شما یک بسته پیشنهادی آماده کرده که با یک مبلغ شما هم اجاق گاز را خریداری کرده و هم اجاق گاز شما در مبدا تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و شامل مواردی نظیر شکستن، پرداخت خسارت کامل در صورت عدم موجود بودن قطعات یدکی و عدم امکان ارائه سرویس خدمات پس از فروش توسط سازنده داخلی یا نمایندگی تولیدکننده خارجی می باشد. شما هم می پذیرید و مبلغ را در قالب یک فاکتور پرداخت می کنید. فروشگاه در لحظه به سرور بیمه گر یا کارگزار برخط وی متصل شده و به طور اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی و منتظر ماندن جهت صدور و ارسال نسخه فیزیکی بیمه نامه، آنرا صادر کرده و رسید بیمه نامه یا نسخه الکترونیکی آن را به شماره تلفن همراه خریدار اجاق گاز ارسال می کند. اجاق گاز به آدرس شما ارسال می شود و فردای آن سرویس کار شرکت برای نصب مراجعه کرده و تمام. پس فردا شما احساس می کنید محل قرارگیری گاز در آشپزخانه به دلتان نمی نشیند و تصمیم می گیرید خودتان دست به کار شده و جای گاز را تغییر دهید. در حین جابجایی شیشه روی اجاق گاز رها شده و می شکند. با خدمات پس از فروش تماس می گیرید، اپراتور اسم و محصول خریداری شده را در سیستم چک می کند و می گوید نصاب ما مجدد با یک ‌شیشه جدید به منزل شما خواهد آمد و شما هیچ هزینه ای پرداخت نخواهید کرد، چون در زمان خرید بیمه نامه را نیز انجام داده بودید و ما به طور خودکار فاکتور تعویض شیشه اجاق گاز شما را برایشان ارسال می کنیم و هزینه را از شرکت بیمه دریافت می کنیم. یعنی شما بدون نیاز به داشتن اطلاعات پیچیده از بیمه و بدون صرف وقت و هزینه، از خدمات بیمه استفاده کردید.

شاید الان این سوال در ذهنتان ایجاد شده که واقعا اگر می شد، چقدر خوب می شد. بله این مثال شدنی است و هم اکنون هم در کشورهای توسعه یافته شرکت های بیمه بدین گونه عمل می کنند. در صنعت بیمه ایران هم شدنی است، به شرطی که نگاه جدی تری به تحول دیجیتال داشته باشیم. برای اینکه چنین اتفاقی رقم بخورد، لازم است زیرساخت های شرکت های بیمه و سایر سرویس دهندگان یا در واقع سایر ذینفعان با یک زبان مشترک بتوانند با هم اتصال برقرار کنند. به این استاندارد ارتباط در زبان برنامه نویسی ای پی آی
Application Programming interface گفته می شود و به این شیوه از فروش محصولات و خدمات، باندل کردن یا بسته ای از چند کالا یا خدمات با یک قیمت گفته می شود. برخی خدمات شاید به تنهایی برای مشتری جذاب نباشد که به دنبال وقت گذاشتن برای خرید آن برود و اگر در مبدا درستی با محصول یا خدمت دیگری ترکیب شود، مشتری اشتیاق برای خرید نشان می دهد. اقتصاد api امروز جایگاه ویژه ای در کسب و کارها پیدا کرده و برخی استارتاپ ها در سراسر دنیا کسب و کار خود را بر پایه api   بنا کرده اند، به طور مثال تاکسی اینترنتی قابلیت نقشه خوانی خود را به واسطه api از یک استارتاپ فعال در حوزه نقشه خوانی دریافت می کند، و یا از سرویس کیف پول الکترونیکی یک کسب و کار دیگر بهره می برد که مشتری بتواند از این کیف پول در اپلیکیشن های دیگر نیز استفاده کند، به راحتی کیف پول خود را شارژ کند و اعتبار کیف پول خود را برای دیگر خریدهای اینترنتی نیز استفاده کند. و این نوع تعامل بین کسب و کارها باعث پایداری و رشد و توسعه همه آنها خواهد شد.

صنعت بیمه در ایران هم اکنون در یک مرحله تحول آفرین قرار دارد. از یک سو بی میلی برخی مدیران و متصدیان نهادهای نظارتی و سنت گرا که می خواهند همه چیز در قالب آئین نامه ها و تصمیمات شورای عالی بیمه و دیگر نهادهای نظارتی بیمه باشد و از سوی دیگر فرهنگ راه اندازی، بازآفرینی و نوآوری با هدف تعریف مجدد تجربه مشتری، مدل های تجاری و ارزش های پیشنهادی. ولی چه بخواهیم چه نخواهیم روز به روز به تعداد مصرف کنندگان دیجیتالی افزوده شده و انتظارات جدیدی که در گذشته وجود نداشته مطرح می شود و مفهوم بیمه گری باز باید با سرعت بیشتری توسط فعالان این صنعت پیگیری شود. بیمه گری باز این امکان را به مشتری می دهد تا تصمیم بگیرد چه داده هایی را به اشتراک بگذارد، چه موقع آنها را با دیگر سرویس دهندگان به اشتراک بگذارد مشروط  بر اینکه تایید اعتبار صورت بگیرد و الزامات ایمنی در فضای آنلاین رعایت شده باشد.

با توجه به مطالب ذکر شده به اهمیت اقتصاد ای پی آی و اهمیت زنجیره ارزش دیجیتالی می توان پی برد و اینکه این زنجیره ارزش اگر با خدمات بیمه کامل شود، چطور می تواند رشد و توسعه اقتصادی را در پی داشته باشد.

برای ایجاد این جریان کارآمد، شرکت های بیمه باید بتوانند پیکربندی مجدد نه تنها در سیستم های فناوری اطلاعات خود بلکه در مدل کسب و کار خود داشته باشند. بسیاری از بیمه گران هم اکنون تحت سیستمی قرار دارند که در دوره های مختلف ایجاد شده و این نگرانی را در مورد اینکه آیا آنها می توانند داده های خود را به اشتراک بگذارند ایجاد می کند و یا حتی در بسیاری از موارد امکان ارائه خدمات بیمه گری باز به دلیل زیرساخت های فنی قدیمی و نامناسب وجود ندارد و به همین علت به جای تحول دیجیتال به طور فزاینده ای یک شبکه ناجور و پیچیده از سیستم های قدیمی را بازآفرینی می کنند.

به عنوان یک مشتری بیمه، امروز اگر مشتریان بدانند داده های شخصی آنها اگر در اختیار دیگر سرویس دهندگان صنعت بیمه قرار بگیرد و این باعث شود نتایج آنالیز این داده ها به طور بالقوه گزینه های بهتر و قیمت های مناسب تر و همچنین خدمات بهتر در زمان خسارت را فراهم کند، به طور حتم موافق هستند که این اتفاق بیفتد. و همچنین این تبادل داده ها در تحول صنعت بیمه اجازه می دهد محصولات و خدمات جدید، بهتر و رقابتی تری ظهور کند.

مفهوم بیمه گری باز می تواند بیمه در همه جا و همه چیز را به واقعیت تبدیل کند و همانطور که در ابتدای این مقاله مطرح شد، توسعه یافتگی بیمه یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود و این مهم امروز محقق نخواهد شد مگر با تحول دیجیتال و باندل کردن خدمات بیمه با سایر سرویس دهندگان.  

کد خبر: ۱۰۰٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha